Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › falska märkesstövlar
- Detta ämne har 51 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
20 mars, 2013 kl. 15:13 #99819Katrin LundgrenDeltagare
Fick falska märkesstövlar från nätbutiken | Shopping | Min Ekonomi | Aftonbladet
Vilket elände att råka ut för, både som kund och också som e-handlare. Hur gör man för att säkerställa att sådana inte händer? Hur gör ni?20 mars, 2013 kl. 15:34 #161811bloggusDeltagareAhhh … inget märkvärdigt eller konstigt. Leverantören tillverkar både märkena och jag kan tänka mig att exakt samma stövel finns under båda märken – bara en annan ”klisterlapp”
Man har bara gjort en stor sak av ingenting …
20 mars, 2013 kl. 15:37 #161812Katrin LundgrenDeltagareFör dig kanske det är en stor sak av ingenting, för kunden är det en jättegrej, och jag tycker också att det är rätt illa. Jag skulle inte vilja köpa ett märke och få ett annat.
Men man kanske måste vara kvinna för att förstå det eller gilla märkeskläder, vad vet jag20 mars, 2013 kl. 15:40 #161813bloggusDeltagareDet är väl inget ovanligt att samma vara, ovsett vad det är, säljs under ett flertal märken. Om det är någon som har ”lurat” henne, så är det varumärket/företaget och knappast butiken Nelly. Så är det med kinesiska varor, en fabrik och vara som sedan förpackas under flertal varumärken.
Hon fick inte et annat varumärke. Hon fick exakt det hon köpte … att sedan företaget själva tillverkar en batch av namnet Ellos och sedan efteråt ändrar varumärket, genom att sätta in en extra sula är en annan sak.
Som vanligt, en något löjligt ”nyhet” från Aftonbladet.
20 mars, 2013 kl. 15:44 #161814ParvelitoDeltagareDet här är skitsvårt, och jag tror det är någonting som vi ehandlare behöver vara mer uppmärksamma på. Det finns massor av mer eller mindre skickligt gjorda kopior av märkesvaror. I allmänhet har man lagt mer möda på att kopiera märkestags, förpackningar och dylikt än att göra en bra vara. Skillnaden i pris är enorm, och därför finns det många påhittiga sätt för att byta ut äkta varor mot kopierade.
– Chaufförer av transportbilar som stannar sin bil och byter ut ett par kartonger äkta grejer på en pall mot kopierade. Kan ta lång tid innan det upptäcks, och är svårt att spåra vem som har gjort och när.
– Lagerpersonal som byter ut grejerna är en annan variant.
– Återförsäljare som köper hem grejer och sedan returnerar falska varor till distributören är ett annat sätt.
– Kunder använder den taktiken ibland också. Man köper hem något, byter ut varan mot en falsk, och returnerar sedan varan.Byta ut falskt mot äkta är oftast mindre riskabelt än att försöka sälja falska varor, kunderna brukar rätt så snabbt upptäcka att det är falska grejer.
Det här är mycket svårt att skydda sig emot, och det enda som hjälper är kontroll och åter kontroll av varor så att man upptäcker sådant här snabbt. Det ökar sannolikheten för att man kan sätta dit de skyldiga, men framför allt så begränsar man skadan så att inte ens kunder drabbas. Det är lite som livsmedelsbranschens hästkött, om man aldrig kontrollerar något så är det förr eller senare någon som utnyttjar det.
20 mars, 2013 kl. 15:47 #161815bloggusDeltagare@Parvelito 62269 wrote:
Det finns massor av mer eller mindre skickligt gjorda kopior av märkesvaror.
Saken var att det inte var några kopior i den bemärkelsen …
De tillverkar och levererar både Bullboxerstövlar och Ellosstövlar, och har begått ett fel någonstans under processen.
20 mars, 2013 kl. 15:52 #161816ParvelitoDeltagare@bloggus 62270 wrote:
Saken var att det inte var några kopior i den bemärkelsen …
OK, den här gången fanns det en rimlig förklaring, även om jag tycker tillverkaren solkat ned sig ordentligt genom att sälja samma stövlar under två olika varumärken med rätt olika profil.
20 mars, 2013 kl. 17:39 #161823Katrin LundgrenDeltagareÄven om det inte är en kopia i egentlig mening så skulle jag som kund anse att det var det. Vi som säljer produkter vet att det ofta ör så att leverantörer gör likanande eller tom samma vara i olika märken men hur många kunder tror ni vet det? Det här är dessutom en vara med betydligt olika prisklasser underbtvå olika märken fast det är samma produkt, och så får kunden veta att det är samma sak….
Jag tycker det är illa och förstår att kunden blir upprörd. Lite som om du köper nötkött och det är hästkött. Jag skulle inte vilja att det hände med mina varor i min butik och till mina kunder. Är jag verkligen helt ensam om att känna så?20 mars, 2013 kl. 19:16 #161829TianDeltagareDu är absolut inte ensam om att känna så!
Jättetrist! Jag skulle också känt mig lurad.
Inte heller skulle det första jag tänkt på vara ”kanske varan blivit utbytt under leveransen/i lagret”.Jag hade också blivit – kanske mer! – upprörd över att företaget jag köpt varan av inte gick att få tag på eller kom fram till en smidig och snabb lösning.
Hur man gör?… Man ser som företag till att vara nåbar, och att vara väldigt snabb och hålla kontinuerlig uppdatering under tiden fram till lösning.
Man ser till att kontrollera varan innan den går iväg, och att sedan använda sig av en fraktlösning som man både litar på, och har täckning för ev ”problem”.
Tyvärr finns ju fraktbolag som tar betalt utan att ”garantera” att tjänsten genomförs korrekt – eller alls…20 mars, 2013 kl. 20:03 #161831PalMikDeltagare -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.