Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Fallgropar med affiliate program ?
- Detta ämne har 29 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av Jonny Elofsson.
-
FörfattareInlägg
-
6 september, 2011 kl. 08:45 #126199narediDeltagare
Jag börjar med att ge mig in i diskussionen kring provisionsnivåer och lönsamhet och behandlar rabattkoder lite längre ner. Jag anser att många är för dåliga på att se affiliate som en kanal för branding och på att se livstidsvärdet för nya kunder.
Vi är idag anslutna hos Adrecord med Resebokningen.se och varje sale som sker just nu är faktiskt en ren förlustaffär för oss. Dvs för varje sale som förmedlas har vi större kostnader än intäkter. Men långsiktigt får vi;
1. Ett starkare varumärke – Tack vare att våra banners ”gratis” (dvs, för de som bara tittar på annonsen) snurrar på ett par hundra sajter.
2. Återkommande kunder – Vid varje sale som går igenom har ju någon faktiskt använt vår tjänst och hittat en riktigt billig resa. Sannolikheten att de kommer tillbaka även nästa gång är ju därför ganska stor.Rabattkoder är inget vi använder oss av. Men har ändå lite erfarenhet sedan även jag sålde strumpor på nätet
Vi får dela in denna kostnad i två delar:
1. Själva rabattkoden – Den rabatt du ger. Dessa sprids ofta utan även rabattkodssajten genom forum m.m.
2. Affiliate – Kostnaden för transaktionen hos affiliatenätverket.Dessa kan kombineras på två sätt (plus att de kan ske enskilt, men då är det inget problem):
A. Publishern (den lägger upp annonsen) ger en rabattkod för att pusha till köp. Besökaren kommer till butiken tack vare att de blev tipsade om ett bra erbjudande.
B. Kunden kom till butiken utan affiliatekaka, googlar och får både rabattkod och affiliatekaka.Genom att analysera kunderna efter A/B går det ganska lätt att se om det är en lönsam kombination med rabattkoder och affiliate eller ej. Tänk då på att en rabattkodssajt kan vara både A och B. Enklast är väl att sätta en cookie på besökaren och på så sätt spåra varifrån kunden ursprungligen kom.
6 september, 2011 kl. 08:46 #126200ParvelitoDeltagareJonny: Vi är i stort överens. Det är lite småkorkat av små handlare med dålig SEO att försöka sig på affilliate som en marknadskanal, eftersom risken är stor att publishers skapar så mycket trafik kring ditt företagsnamn och dina viktiga sökord att du ramlar långt ned på serpen. För på en punkt skiljer sig vår syn. Du talar om att affiliates styr sin trafik, och det får man betala för. Men jag påstår att många först skapar trafik med hjälp av sina kunskaper, sitt nätverk och de verktyg man byggt upp. Det är inte fel, men måste vara medveten om att deltagande skapar detta fenomen.
Vad som sedan är etiskt rätt och moraliskt kan man ju alltid diskutera, men har det aldrig funnits rabattkoder som ger fraktfritt eller 45% rabatt är det ju inte särskilt snyggt att försöka påstå att man har sådana för att locka in kunden på sin sajt (skapa trafik) och sedan skicka kunden till butiken full av förhoppningar att nu är det fri frakt eller en massa rabatt, men allt man fått är en cookie.
Efter att ha kikat lite mer på affiliate och efter din mycket bra genomgång i Sundsvall så skulle jag inte rekommendera för någon liten ehandlare (mindre än 5-10MSEK i omsättning) med för mycket att göra att använda den kanalen. Precis som du skriver så tar det en väldig massa tid, och det kräver en hel del arbete och insikt i vad man gör.
6 september, 2011 kl. 09:21 #126204friedrichDeltagareLigger en hel del i det parvelito säger.
De flesta (alla) Affiliates lär skita i det mesta förutom att skapa intäkter åt sig själva.
Det är ju ok att betala provision för nya kunder, men hur kul är det att dela med sig av TB till en redan befintlig kund och hur hanteras detta?affilliates är ju knappast lika intresserade av pusha för de som i sina villkor anger att bför befintliga kunder ges ingen provision, adlibris har väl haft den klausulen?
Finns det någon som har en uppfattning om hur stor andel i % på ett ungefär som de stora aktörerna såsom Nelly, cdon, inkclub, bokus etc genererar via sina affiliates?
Aftonbladet har ju ett samarbete med cdon, rimligtvis är det ganska stora intäkter de genererar och rimligtvis är det inte bara nya kunder cdon får.
Inte helt lätt kan jag tänka mig att räkna på ekonomin i det hela, många parametrar. Vad är värdet på ökad kännedom, genererande av 2000 transaktioner till kunder som handlat tidigare och där tb efter provision resulterar i +/- 0 kr.
Stora aktörer behöver ju inte räkna lika noga på öret, men små aktörer kan inte lika lättvändligt säga att vi bygger ngt för framtiden.
6 september, 2011 kl. 13:43 #126235KockenDeltagareJag får inte riktigt i hop kalkylen om detta. Tror att Johnny Elofsson pratade om en provision till Affiliates på 15% av köpet (inklusive moms?). Samt att annonsnätverket vill ha 25% av de 15%? Vet ej om de fortfarande pratar ink moms.
Säg att ett normalköp är på 500 kr inklusive frakt och moms.
500*0,15= 75 kr
75*0,25= 18,75
Totalt 93,75 kr per order?Order ink moms 500 kr *0,8= 400 kr
400-fraktkostnad 35 kr = 365 kr
Order ex moms 365-materielkostnad säg 55 % 365-(365*0,55)=365-200,75)=164.25
164,25-(kortbetalning/faktura/packmateriel/personal) ca 25 kr = 139,25
139,25-93,75=45,50Så vad som är kvar för att betala hyra/bokföring/butik m.m är 45,50 kr eller mindre än 10 % i marginal på order kvar. Det innebär att jag betalar mer av min marginal till annonsnätverket och Affiliates än vad jag får kvar själv.
Förstår jag detta rätt?
6 september, 2011 kl. 19:08 #126248ParvelitoDeltagare@Kocken 23466 wrote:
Jag får inte riktigt i hop kalkylen om detta.
Så vad som är kvar för att betala hyra/bokföring/butik m.m är 45,50 kr eller mindre än 10 % i marginal på order kvar. Det innebär att jag betalar mer av min marginal till annonsnätverket och Affiliates än vad jag får kvar själv.
Förstår jag detta rätt?
Kul med fler som har koll på siffrorna.
Som jag ser det har du räknat rätt, och helt klart är det så att affiliate-programmen är mer anpassade för ofta förekommande transaktioner, som att jaga speltorskar till bettingsajter, locka högfrekvensresenärer att göra sina bokningar regelbundet hos dem eller sälja abonnerade produkter etc.
Exklusiva lergrytor, datorväskor, väggfästen till TV:n, klösträd till katten och liknande köper man ju inte så ofta. Många nischade E-handlares chanser att få en uppföljande beställning som man inte betalar provis på är rätt så små.
Samtidigt har jag egentligen ingenting emot att affiliate tar betalt för sina tjänster som de gör, det finns andra sätt att hitta affärer och kan de tjäna pengar på vad de gör nu så får det väl vara så.
6 september, 2011 kl. 20:34 #126258danielanderssonDeltagareMoms, frakt och avgifter ingår INTE i kommissionen vi betalar till affiliate(nätverk), då det skulle bli helt fel.
Det är väldigt få ehandlare som betalar så mycket som 15%, många elektronikbutiker ligger t ex på 1-3%
8 september, 2011 kl. 04:06 #126350ParvelitoDeltagareMen, när man erbjuder 1-3% (oavsett det är med eller utan moms, frakt och fakturaavgifter), hur många som verkligen förmedlar kvalitativ trafik tycker det är kul att jobba med dem? Att gå med i annonsnätverk, göra banners, godkänna publishers och det sedan i alla fall inte ger något kostar förvisso inga pengar, men det tar en massa tid.
Den stora nackdelen med affiliate som marknadsföringskanal är att det är flera som skall dela på en och samma kaka. Ehandlaren vill ha något kvar. Publishern vill ha bra betalt för att inte lika gärna starta en shop (det jag tog till mig av det som sades om 3PL var att de hade många förfrågningar från nya ännu inte startade butiker). Annonsnätverket vill ha betalt för sitt arbete. Och dessutom är det ju inte precis skattefria ersättningar vi talar om.
Jag förstod av det Jonny sa att en publisher som ändå är duktig utan att vara proffs på det kanske har 20 berättigade förmedlingar en månad. Om de i snitt ger 40kr, så är det 800kr. Minus sociala avgifter och skatt = 350-400kr. Det är ingen lysande affär för någon.
För handlaren så framstår provisionen som Tradera vill ha på 6%, eller Fyndiqs nya prislista som börjar på 5% som verklig lågprismarknadsföring. (Dessutom tjatar de inte om grejer att lotta ut i tävlingar, och säljer man mycket där så vill de inte ha mer betalt, utan man kan snarare förhandla om lägre ersättning eller andra fringisar). Det har naturligtvis andra nackdelar som konkurrens inom samma segment, men man kan inte gå allt här i världen.
Därför är jag lite tveksam till att ehandlare kommer att anamma affiliate som någon stor kanal för sin marknadsföring. Det blir lite som de här kupongnissarna som lockar en och annan med 75-100% TB i sin verksamhet att göra marknadsföring mot sina kunder, men för dem som har en fysisk produkt som kostar pengar att leverera är det inte en särskilt framkomlig väg.
8 september, 2011 kl. 08:33 #126367danielanderssonDeltagareVi ser det väl som ännu en kanal, och se till så att vi kniper så stor del av potentiella kunder som möjligt.
Alla ordrar behöver inte gå +, utan det räcker (ibland) med +-0.
Sen ska det väl påpekas att det är få publishers/affiliates som driver någon trafik (precis som du skriver), men det positiva i kråksången är att många av dem använder banners. Så vi får branding (gratis), men inga klick (eller köp).
8 september, 2011 kl. 08:56 #126369Jonny ElofssonDeltagare@Parvelito 23591 wrote:
Jag förstod av det Jonny sa att en publisher som ändå är duktig utan att vara proffs på det kanske har 20 berättigade förmedlingar en månad. Om de i snitt ger 40kr, så är det 800kr. Minus sociala avgifter och skatt = 350-400kr. Det är ingen lysande affär för någon.
Antalet leads/sales en affiliate förmedlar per månad varjerar väldigt mycket. Vi gillar alla våra affiliates oavsett volym och om någon levererar 1 sale till en annonsör under en månad så är det förhoppningsvis bara 1 av 100 som annonsören får totalt från oss. En affiliate som levererar 20 sales till en annonsör i t ex din nisch Parvelito är så klart extra duktig.
Sedan finns det, precis som Magnus Bråth flikade in under min föreläsning, affiliates som leverar hundratals sales till en annonsör varje månad. Viktigt är att man som annonsör/e-handlare ser varje affiliate som en del i något större.
Det finns säkert lite annat jag borde och vill kommentera i den här tråden men lider tyvärr av lite tidsbrist just nu så jag återkommer.
2 oktober, 2011 kl. 11:29 #128003Jonny ElofssonDeltagare@martinkiland 23420 wrote:
Men man vill ju som sagt ha trafiken som kommer direkt från rabattsajterna och slippa dom som googlar rabattkod i efterhand.
Precis som Nicklas skrev, citat nedan, så kan man jobba med SEO för att förhindra detta. Se till att ta egna positioner på dessa söktermer, t ex ”butiksnamn rabattkod”, ”rabatt butiksnamn” etc.
@Nicklas 23364 wrote:
Ett sätt att slippa dem är att inte erbjuda dem några rabattkoder.
Då kommer de förmodligen inte att dominera sökresultaten på detta då det inte kommer koder med jämna mellanrum. Vill man ta det ett steg längre så radera dem men hela grejen med affiliate är ju att dra sales till din butik och du får se till att dominera sökresulaten även av denna karaktär så ska det nog inte vara några problem.@martinkiland 23420 wrote:
Jag är dock inte med på vad du menar med att man ska plocka bort rabattkodsfältet? Rabattkodsfältet fyller ju en funktion, även om i dagsläget inte jobbar med rabattkoder. Tex vill man ibland kunna ge en unik rabattkod till en kund av olika anledningar. Tar man då bort fältet tappar man den funktionaliteten.
Man kan plocka bort rabattkodsfältet från kassan och lösa det som Headweb gör med att hänvisa till en specifik kampanjsida där rabattkoder kan registreras, se https://www.headweb.com/sv/kampanj
Då kan man pusha rabattkoder till befintliga kunder för att aktivera dem utan att de måste fylla i koden i kassan. Låt kunden börja med att fylla i koden och skylta sedan med rabatten i kundkorgen under hela shoppingturen. Det kanske till och med är en riktig konverteringshöjare, vem vet.
@martinkiland 23420 wrote:
Men om jag förstod dig rätt så kan man komma runt så att dessa leads som genereras när en kund har googlat efter man har kommit till kassan inte registreras?
Stämmer. Men man måste informera affiliates att man jobbar på det sättet i så fall. En metod som funkar oavsett affiliatenätverk är att man själv sätter en cookie i kassan. T ex med IP-adress och tidsstämpel. Sätts sedan en ny cookie med samma IP-adress, en senare tidsstämpel och en http-referrer från ett affliatenätverk så är det troligen just detta som inträffat och man kan då skippa att ladda affiliatepixeln med en if-sats.
@Parvelito 23427 wrote:
Vad som sedan är etiskt rätt och moraliskt kan man ju alltid diskutera, men har det aldrig funnits rabattkoder som ger fraktfritt eller 45% rabatt är det ju inte särskilt snyggt att försöka påstå att man har sådana för att locka in kunden på sin sajt (skapa trafik) och sedan skicka kunden till butiken full av förhoppningar att nu är det fri frakt eller en massa rabatt, men allt man fått är en cookie.
Folk som ljuger gillar nog ingen. Som jag har påpekat flera gånger så är man en kass annonsör om man inte är aktiv. Och genom att vara aktiv, hålla koll och säga till dessa rabattkodssajter på skarpen att de får sluta så slipper man få kunder till butiken med för höga förhoppningar.
Fortsätter de ändå så stänger man av samarbetet helt enkelt. Man får hålla koll på vilka rabattkodssajter man som annonsör samarbetar med och köra en surfrunda på dessa någon gång varje månad för att se att de inte ljuger. Det tar väl 10 minuter och har man inte tid med det kan man lika gärna annonsera i Expressen och hoppas på det bästa.
@Parvelito 23427 wrote:
Efter att ha kikat lite mer på affiliate och efter din mycket bra genomgång i Sundsvall så skulle jag inte rekommendera för någon liten ehandlare (mindre än 5-10MSEK i omsättning) med för mycket att göra att använda den kanalen. Precis som du skriver så tar det en väldig massa tid, och det kräver en hel del arbete och insikt i vad man gör.
Tack! Det finns undantag men i det stora hela håller jag med dig.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.