Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Fallgropar med affiliate program ?
- Detta ämne har 29 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av Jonny Elofsson.
-
FörfattareInlägg
-
4 september, 2011 kl. 18:16 #126143martinkilandDeltagare
Parvelito: Ja det ser inget vidare ut tycker jag. Eftersom vi inte är så värst välkända ute i landet har dom förmodligen hittat till butiken först och sedan googlat rabattkod. Så den ordern hade vi förmodligen fått i vilket fall.
Det var först idag jag upptäckte detta ”fenomen”. Men får nog bli att gallra lite bland vår publishers.
Nicklas: Men vi har inga rabatter eller ens fraktfritt så dom verkar ju mest jobba med en fulmetod för att kräma ut lite provision. Men jag håller med dig om att det handlar om att dra sales, men som jag skrev ovan, förmodligen hade vi fått dessa ordrar utan dessa leads…
4 september, 2011 kl. 21:37 #126145danielanderssonDeltagareDet vore grymt intressant att kolla om det finns någon affiliatekaka på kassasidan och sedan se om det finns någon på tacksidan.
Finns det en på tack men inte tidigare så har de troligen sökt upp en rabattkod.
Hm, med just Adrecord ligger ju kakan hos oss. Måste lägga in lite stats om det här!
5 september, 2011 kl. 09:29 #126147GregerADeltagareKan man inte sätta en egen kaka om kunden besöker sidan på egen hand, som blockerar affiliatescriptet om den egna kakan är satt? (kanske inte tillåtet enligt villkoren?)
5 september, 2011 kl. 09:31 #126148danielanderssonDeltagare@GregerA 23371 wrote:
Kan man inte sätta en egen kaka om kunden besöker sidan på egen hand, som blockerar affiliatescriptet om den egna kakan är satt? (kanske inte tillåtet enligt villkoren?)
Hos Adrecord ligger kakan hos dig, men hos de andra så ligger den hos dem och då kan du inte se den (och agera därefter).
5 september, 2011 kl. 09:36 #126149GregerADeltagare@lunarmys 23372 wrote:
Hos Adrecord ligger kakan hos dig, men hos de andra så ligger den hos dem och då kan du inte se den (och agera därefter).
Ok, fast man borde ju kunna göra något med vad som händer på tacksidan, så att det inte registreras ett köp för dessa ”stulna leads”.
5 september, 2011 kl. 09:39 #126150Katrin LundgrenDeltagareGissar att affiliatsen inte tycker de är stulna dock. De hävdar nog att döljer du dina rabbatkuponger får du skylla dig själv, och att kunden inte handlat utan kupong.
Jag tror att ska man komma åt det är det bara att börja gå ihop alla e-handlare och neka rabattsajter.
5 september, 2011 kl. 10:01 #126151NicklasDeltagareJag jobbar på båda sidorna och respekterar de butiker som har med att rabbatkodsidor inte är tillåtet i sina vilkor.
Det är väl bara att uppdatera era vilkor och radera dessa sidor, de kommer alltid att finnas så länge det går att tjäna pengar på att förmedla rabattkoder.5 september, 2011 kl. 21:14 #126175ParvelitoDeltagareNär Jonny från Adrecords berättade om det här med affiliate på ehandelsdagarna i Sundsvall så slog det mig allt mer att de som pysslar med det här inte drar sig för särskilt mycket. Konsten att generera leads och sales är att vrida och vända på allt, tänja på allt som går att tänja och inte dra sig för tricks. Inte en enda människa klickar på en banner idag, men vi klickar glatt på nästan vilka sökresultat som helst på Google. Vi litar på Google.
En mycket hög procent av alla internetanvändare har någon form av adblock kopplat till sin browser, man slipper se allt färgglatt som studsar runt på skärmen. Vad gör den stora kvällstidningen då? Skriver artiklar om hur man kan bli rik som ett troll på att sälja skräpet i förrådet, med länk till annonssajten i samma koncern. Två dagar senare är det viktigt att jämföra priser, man kan spara massor med pengar, och så en länk till prisjämförelsesajten i samma koncern. Man kan till och med bli enormt lycklig om man träffar någon och blir kär står det i söndagstidningen, och så länk till datingsajten i samma koncern.
Mindre aktörer har lärt sig och sätter upp allsköns sidor med ett rätt så tunt innehåll som handlar om t.ex. resmål. Och så några rekommenderade länkar till bästa hotellpriser, hyrbilarna, flygbiljetterna, vaccineringen, reseförsäkringen och kreditkortet. Naturligtvis ingår alla länkar i affiliateprogram, och i många fall leder de vidare till ännu en förmedlare av tjänster. Ibland undrar jag hur stor provisen är från början när en sajt som t.ex. Hotels.com är villiga att betala en del av sin provision för att boka ett rum, plus en avgift till nätverket som knyter samman publisher och annonsör.
Det jag vågar sticka ut hakan och säga är att med affilliate hamnar man snabbt i händerna på en hel del ganska så tricky människor som inte har som första inställning att fråga sig hur man skall leverera trafik till den här annonsören, utan hur man skall tjäna så mycket pengar som möjligt.
Jag tror det är mycket mer angenämt att börja jobba med sådant som SEO istället, även köpta länkar, eftersom man får en helt annan kontroll på sin verksamhet då.
6 september, 2011 kl. 06:41 #126186Jonny ElofssonDeltagareHög tid att komma in i den här diskussionen innan vi har förpestat affiliate som marknadsföringsform totalt.
Inledningsvis i tråden diskuterades det marginaler och nystarad e-handel. Först och främst ska vi ha klart för oss att affiliatemarknadsföring fungerar allra bäst för etablerade varumärken och butiker som gärna arbetar med flera typer av marknadsföringsåtgärder (print, tv, direktköp online, Adwords…) där affiliate är en del av mixen. Varför? Jo affiliates vill tjäna pengar, svårare än så är det inte. Affiliates väljer att skicka sin trafik till etablerade och välkända butiker för att de helt enkelt konverterar bäst.
Har man sämre konvertering än t ex Junkyard som e-handlare i konfektionsnischen måste man väga upp det med en högre ersättning och klippa sin marginal för att få fart. Marknadsföring helt enkelt och vinna nya kunder som man sedan bearbetar och tar hela förtjänsten själv vid nästa köp (om man tar hand om sina befintliga kunder som man bör). Man kan inte räkna med att fylla bankkontot som nystartad e-handlare bara genom att gå med i ett affiliatenätverk, jag har ett par lycksökare i mailen varje dag minst.
Är man etablerad, har bra konvertering eller säljer väldigt nischade produkter med få konkurrenter kan man sänka ersättningen till affiliates och använda affiliatemarknadsföring mer som en säljkanal och göra en hyffsad vinst på varje order förmedlad av affiliates.
Nu till rabattkodssajterna.
Vi har diskuterat dessa sajter internt ganska mycket och är väl medvetna om att de kan upplevas som ett problem. Precis som Björn beskriver så är det rabattkodsfältet i kassan som är det största problemet. Här hajjar slutkunden till och gör den, för e-handlare, kostsamma ”googlingen” som slutligen sätter kakan och skapar kostnaden för affiliateannonsören/e-handlaren.
Utan att ha gjort några mätningar så är det här det absolut största problemet. Rabattkodsfält i kassan och affiliatemarknadsföring bör inte kombineras helt enkelt, man får hitta en annan lösning om man vill jobba med den kombinationen. T ex skippa att ladda pixeln om trafiken kommer från ett affiliatenätverk i efterhand. Det kan man filtrera själv oavsett om affiliatenätverket sätter kakan eller inte som Daniel/Lunarmys är inne på. Viktigt dock att man är tydlig med detta i programbeskrivningen mot affiliates.
Bortsett från problematiken beskriven ovan så tror jag att man har mycket att vinna på att vara med på rabattkodssajterna. Jag raddar några fördelar då dessa helt glömts bort i tråden:
1) Rabattkodssajterna har mycket trafik, inte bara från butiknamnsrelaterade ”googlingar” utan även från kanaler som Facebook och andra sociala medier.
2) Nyligen kördes radioreklam på Mix Megapol för att driva trafik till en rabbattkodssajt. Körs kanske t o m fortfarande.
3) Konkurrenterna finns ofta på dessa sajter då sajterna listar butiker oavsett om de har ett affiliateprogram eller inte då de vill erbjuda ett komplett utbud av butiker. Martin t ex kan få nya kunder till Kilandsmattor.se även om slutkunden först t ex var ute efter CarpetVista.
4) Rabattkodssajterna jobbar med stora e-postlistor för att pusha kampanjer och erbjudanden från affiliateannonsörer. I flera fall riktigt stora listor som levererar!Jag väntar med spänning på Daniel/Lunarmys analys av rabattkodsfältet i kassan och hur beteendet ser ut när en kund som kommit via en affiliate får syn på fältet.
Summa summarum så skulle jag vilja rekommendera alla e-handlare att plocka bort rabattkodsfältet om man även kör affiliatemarknadsföring men att i övrigt samarbeta med dessa sajter, de är helt enkelt en del av affiliatemixen. Bevisa gärna motsatsen! Var en aktiv annonsör, analysera trafiken och utvärdera! Affiliatemarknadsföring är inte bara att gå med, luta sig tillbaka och börja packa.
Slutligen, tack för en av de bättre affiliaterelaterade trådarna på länge! De behövs för att vi alla ska utvecklas och nå de bästa resultaten!
6 september, 2011 kl. 08:16 #126193martinkilandDeltagareBra genomgång Jonny! Nu har jag lite mer kött på benen. Jag ska ta mig en funderare om jag ska låta dessa rabattsajter vara kvar ändå. Vill ju inte att folk ska handla på Carpet vista (även fast vi i dagsläget knappt konkurrerar med varandra)
Men man vill ju som sagt ha trafiken som kommer direkt från rabattsajterna och slippa dom som googlar rabattkod i efterhand.
Jag är dock inte med på vad du menar med att man ska plocka bort rabattkodsfältet? Rabattkodsfältet fyller ju en funktion, även om i dagsläget inte jobbar med rabattkoder. Tex vill man ibland kunna ge en unik rabattkod till en kund av olika anledningar. Tar man då bort fältet tappar man den funktionaliteten.
Men om jag förstod dig rätt så kan man komma runt så att dessa leads som genereras när en kund har googlat efter man har kommit till kassan inte registreras?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.