Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fakturering
- Detta ämne har 40 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 7 månader sedan av Andreas.
-
FörfattareInlägg
-
4 maj, 2009 kl. 18:44 #105867JockeDeltagare
Kan du inte förhandla bort det innan du skriver på.
Ring dem och säg att du väger mellan kreditor och svea så får du säkert bättre avtal.
4 maj, 2009 kl. 21:17 #105869ParvelitoDeltagareJag uppskattar att Kreditor berättar mer om sin tjänst. Fast jag tror ändå att vi lite grann jämför päron och äpplen.
Många E-handlare, mig inräknat, är inte så stora. Våra butiker är en bisyssla där vi omsätter kanske 250kkr/år och är glada för ett brutto-TB på 100kkr/år. Långt ifrån era referenskunder (som i sanning är en imponerande lista), men alltför verkligt. I den världen blir varje kostnad något man måste nagelfara hårt.
Ytterligare en viktig faktor är var snittköpet ligger någonstans. Om man som jag tror att 100-150kr är vad snittköpet hamnar på så kan jag inte heller räkna med att det är väldigt många som väljer faktura om jag tar ut en faktureringsavgift på 39kr (Undantag kommer alltid att finnas).
Jag är också så pass klipsk att jag förstår att Kreditor förmodligen inte är intresserade av att pressa sina priser till mig som kund som kan tänkas förse er med 3-4 köp i veckan på vardera 139kr eller så.
Istället skulle jag vilja påstå att det är Kreditors affärsmodell som inte passar små e-handlare. (I ärlighetens namn är det nog snart inga betaltjänster som är anpassade till små företag). Ett exempel på kreditmodell som skulle kunna fungera är att man har 0kr i startavgift, 0kr i månadsavgift, men Kreditor tar 31,20 + moms (39kr inkl) för varje faktura, dvs fakturaavgiften.
Jag skall inte bara vara ”grinig” utan prentera idéer som jag tror skulle attrahera många. För att ytterligare kunna spetsa ert erbjudande mot mindre webbutiker borde man också överväga att ta ett helhetsgrepp över betalningarna, och också erbjuda kortinlösen med konkurrenskraftiga priser (både inlösen och betalväxel). Jag känner att det så här i uppstarten är väldigt många olika avtal med diverse aktörer som skall tecknas och betalas, och att minska det till EN hade varit värt en hel del. (Kanske rent av göra erbjudandet tillsammans med webshopleverantörer och baka in även webshopen i paketet i stil med ”Vi bjuder på webshoplösningen om vi får vara exklusiv betalningsförmedlare till dig”).
4 maj, 2009 kl. 21:55 #105870NicklasDeltagareniclask;507 wrote:Nytt från Svea, fick hem avtal från dem idag! De har börjat ta en avgift på 290 per månad med 1 år bindningstid! Men ingen start avgift. Och då får man fakturera mig och delbetala funktionen i joola vilket kreditor inte erbjuder. Men jag måste erkänna att kredtitor blev plötligt intressant igen.Hade Svea tagit 290 per månad när jag skrev kontrakt med dem i Februari så hade det inte blivit någon deal med dem.
Jag tycker att du ska be dem motivera varför de tar 290 kr i månadsavgift!Anledningen till både Svea och Kreditors månadsavgifter är att vi småhandlare inte ska ansluta oss till dem tror jag.
5 maj, 2009 kl. 07:15 #105871Katrin LundgrenDeltagareparvelito
Svea erbjuder redan det du pratar om, ett helhetsgrepp om betallösningarna, de har både faktura, kort och direktbetalning. De har dock inget supermerchentavtal så att du slipper inlösenavtalet med banken, men annars är de en heltäckande betalväxel.5 maj, 2009 kl. 07:56 #105872KockenDeltagare@DanielAronowitsch 501 wrote:
Kreditor står även bedrägririsken om varan har levererats till folkbokförd adress i spårbart paket. Hur högt värderar ni detta och erbjuder vår konkurrent samma heltäckande bedrägeriskydd?
Med fraktkostnaderna som är hos de olika fraktbolagen ger detta ingenting för många butiker.
För att få ett spårbart paket/brev hos Posten till exempel tillkommer det minst 40kr/ex moms per order mot att skicka som vanligt brev/skrymmande (ej spårbart).
De 40 kronor extra (i försäkring) blir nog en ganska stor del av marginalen på hela ordern hos många butiker.5 maj, 2009 kl. 08:41 #105873DanielAronowitschDeltagare@Kodmyran 502 wrote:
En fundering som jag hört från e-handlare är varför ni har så lång bindningstid som 24 månader? Kan ni säga något kring detta?
samma sak, utbetalningstiden funderar många över, eftersom era konkurenter betalar ut dagen efter fakturan sänts. kommentera gärna
Svea verkar också ha en tjänst fakturaadministration, där de sköter fakturering, påminnelser och inkasso, dvs man kan låta dem sköta faktureringen men de tar inte kreditrisken. Är det något ni funderat på att införa?
Hej.
Anledningen till våra bindningstider är för att vi vill arbeta långsiktigt med att öka våra kunders försäljning, vi vill se på samarbetet som någonting långsiktigt. Men som allt annat här i livet är det en förhandlingsfråga, vi har kunder som har 1 års bindningstid, kunder som har testperioder på 6 månader samt kunder som har avtal som löper 36 månader.Standard är att utbetalning sker i samband med fakturans förfall vilket också underlättar med tanke på ångerrätten. Dan skrev tidigare att Kreditor är resonliga men kräver en motprestation, och det är väl något som stämmer in här. Det finns möjlighet för kunder att förhandla om utbetalningstiden, men först vill vi såklart se att butiken levererar enligt överenskommelse.
Vi har utvärderat och kalkylerat på en fakturaadministrativ tjänst, och anser att en sådan inte är fördelaktig för e-handlaren. Väldigt få efterfrågar en sådan tjänst, och det är ingenting vi planerar att införa den närmaste tiden.
Hej så länge
Daniel5 maj, 2009 kl. 08:44 #105874DanielAronowitschDeltagare@niclask 507 wrote:
Nytt från Svea, fick hem avtal från dem idag! De har börjat ta en avgift på 290 per månad med 1 år bindningstid! Men ingen start avgift. Och då får man fakturera mig och delbetala funktionen i joola vilket kreditor inte erbjuder. Men jag måste erkänna att kredtitor blev plötligt intressant igen.
Hej.
Vi har en modul för joomla, den är förberedd för fakturera mig i Sverige för tillfället. Vi siktar på att ha modulen förberedd för dela upp betalningen innan sommaren.
Se: Integration guide5 maj, 2009 kl. 17:25 #105884NicklasDeltagareDanielAronowitsch;514 wrote:Hej.
Anledningen till våra bindningstider är för att vi vill arbeta långsiktigt med att öka våra kunders försäljning, vi vill se på samarbetet som någonting långsiktigt. Men som allt annat här i livet är det en förhandlingsfråga, vi har kunder som har 1 års bindningstid, kunder som har testperioder på 6 månader samt kunder som har avtal som löper 36 månader.Hej så länge
DanielIntresant att ni tror på långsiktighet med kunden betyder att man binder upp dem i upp till 36 månader. Jag skulle vilja se det som att man inte tror på sin egen tjänst.
6 maj, 2009 kl. 09:18 #105896niclaskDeltagareJo men du måste ge kreditor lite creds för svaret he he
6 maj, 2009 kl. 11:17 #105897bogardDeltagare@Kodmyran 512 wrote:
parvelito
Svea erbjuder redan det du pratar om, ett helhetsgrepp om betallösningarna, de har både faktura, kort och direktbetalning. De har dock inget supermerchentavtal så att du slipper inlösenavtalet med banken, men annars är de en heltäckande betalväxel.Mmmm! De har väl samarbete med bl.a. Auriga för att kunna erbjuda kortbetalningar men inte under eget namn, eller rätta mig om jag har fel?
Mattias Hansson
PAYER -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.