Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Fakturering vid ej fullständig leverans (B2B)

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #199300
    MartinKallum
    Deltagare

    Hej,

    Vi kollar på möjligheten att sätta upp betalningsalternativet ”Faktura” till kunderna (andra företag – B2B). Dessa fakturor blir därefter sålda till finansbolag.

    Till frågorna:

    1. Hur hanterar ni idag tillfällen när ni inte kan skicka beställda varor direkt, likt om ni saknar dessa på lager? (1) Skickar ni hela fakturan oavsett till kunden och meddelar att någonting levereras senare, (2) inväntar ni att skicka fakturan tills samtliga delar av beställningen är levererad, eller (3) skickar ni faktura på det ni har möjlighet att leverera direkt och skickar en ny faktura på övriga delar av beställningen när dessa levereras?

    2. Hur hanterar ni liknande scenario om kunden betalat med kort eller annan direktbetalning? Återbetalar ni delar av totalbelopp i väntan på att ni fått in sakerna på lager och kan leverera?

    3. Har ni en koppling direkt mellan ert lagersystem/logistiksystem och ert faktureringsprogram/Checkout för att stämma av lagersaldo när kunden gör sitt köp, eller hur hanterar ni allt i praktiken? Vilka delar har ni valt att automatisera vs sköter manuellt?

    Tack på förhand!

    #201628
    Flaskhalsen2
    Deltagare

    1. Vi ”levererar” inte ordern eller fakturan förräns dagen den skickas från vårt lager /leverantörs. Vi delleverar inte heller förutom i specialfall med en kund som ber om det eller är en mycket trogen återkommande kund, fraktkostnader för flera delleveranser äter lätt upp marginalerna helt och hållet. Med faktureringsfirmorna (vi använder oss av SVEA) så kan man även logga in i deras system och förlänga förfallodatum flera veckor manuellt om kunden ber om det, eller om det det tex blir någon fördröjning av leveransen, att den fastnat på terminal eller liknande.

    2. Nej, vill kunden kunna betala först när varorna anlänt så måste de välja faktura, men det brukar faktiskt folk veta av någon konstig anledning (till skillnad från kunskapen att fraktbolag inte fraktar gratis och vi ”skor oss” på fraktkostnaden😂) Väljer man direktbetalning så har man gjort aktivt val, men man bör tänka på tydlighet i webb-butiken eller i samtal /mail med kunden om produkten finns i lager och kan skickas direkt, eller om det är en beställningsvara med längre leveranstid.

    3. Ja. Dock så händer det tyvärr ibland att det blir fel, då ett lagersaldo ofta behöver manuell handpåläggning, vid skadade produkter, returer, kunder som vill lägga till produkter i efterhand osv osv.. Att ofta inventera lagret är mycket viktigt, tyvärr är vårt lager alldeles för stort och oorganiserat för att vi ska kunna hålla på med det, men tack vare att vi är ett litet företag så har alla anställda stenkoll på allt. Värre blir det den dagen vi måste anställa en ”vanlig” fackligt ansluten person som ska ha specifika arbetsuppgifter i sin arbetsbeskrivning – sådant fungerar inte överhuvudtaget på ett mindre företag.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.