Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Fakturera själv eller anlita?
- Detta ämne har 24 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av
Prix.
-
FörfattareInlägg
-
23 maj, 2011 kl. 07:06 #122990
martinkiland
Deltagare@Parvelito 19821 wrote:
Förra räkenskapsåret blev det väsentligt mindre än 0,10% av omsättning på fakturorna, i år ser det ut att hamna runt 0,03 – 0,04%. Det är med andra ord försumbart.
Det innebär ju att din kreditförlust är större än exempelvis den procent Klarna tar för risken? Eller är jag ute och cyklar då…?
23 maj, 2011 kl. 07:52 #122993GregerA
Deltagare@martinkiland 19847 wrote:
Det innebär ju att din kreditförlust är större än exempelvis den procent Klarna tar för risken? Eller är jag ute och cyklar då…?
Hur får du 0,10% till att bli större än 3%? 😮
23 maj, 2011 kl. 08:45 #122997nmn
Deltagare@GregerA 19850 wrote:
Hur får du 0,10% till att bli större än 3%? 😮
Och glöm inte att man får betala %avgift även på momsbeloppet så kostnaden för att låta någon annan fakturera är egentligen 25% högre än priset de ger.
När man skriver av en kreditförlust för man tillbaka momsen så den slipper man åtminstone betala.23 maj, 2011 kl. 08:50 #122998Parvelito
Deltagare@martinkiland 19847 wrote:
Det innebär ju att din kreditförlust är större än exempelvis den procent Klarna tar för risken? Eller är jag ute och cyklar då…?
Ja. Min kreditförlust är mindre än 1 promille, i år ser det ut att handla om 0,3 – 0,4 promille. Det är mycket mindre än vad Klarna vill ha.
Lägg sedan till att jag får påminnelseavgifter, inkassoavgifter och dröjsmålsränta i min kassa istället för Klarnas kassa. Skulle faktiskt tro att Klarna skulle kunna bjuda på alla avgifter och leva gott på slarviga eller fattiga kunder som de kan debitera avgifter och avbetalningsräntor till. Det är rent äckligt lönsamt
23 maj, 2011 kl. 08:50 #122999martinkiland
Deltagare@GregerA 19850 wrote:
Hur får du 0,10% till att bli större än 3%? 😮
Haha. Får skylla på trötthet
Såg inte procenttecknet och tänkte hundradelar.
23 maj, 2011 kl. 08:52 #123000martinkiland
Deltagare@Parvelito 19856 wrote:
Ja. Min kreditförlust är mindre än 1 promille, i år ser det ut att handla om 0,3 – 0,4 promille. Det är mycket mindre än vad Klarna vill ha.
Nu är jag med. En liten tankevurpa från min sida.
Det är ju en fantastiskt låg summa!
23 maj, 2011 kl. 12:13 #123012Tomas
DeltagareNågra frågor om betalningspåminnelse.
3 dagar ”påminnelsefrist” räcker det tycker ni? Alltså dag 4 efter obetald faktura posta påminnelse med avgift.
Kredittid på påminnelsavgiften, samma antal dagar som på originalfakturan eller kortare?
23 maj, 2011 kl. 13:21 #123016Parvelito
DeltagareJag brukar vara lite snällare, upp till 7-14 dagar eftersom jag inte skickar påminnelse mer än 1 gång i veckan. På påminnelsen anger betalning snarast, fakturan är ju förfallen och de har haft 30 dagar på sig redan. Har det inte hänt något på 14-21 dagar till sedan, så åker det på inkasso.
23 maj, 2011 kl. 15:16 #123022rougtube
DeltagareHos Klarna får man väl dessutom vänta minst 14 dagar på att få betalt? Om man själv fakturerar med 10 dagar netto får man ju pengarna snabbare.
Ang avprickning mm är ju den saken busenkel att lösa. Det är ju bara att läsa in en bg-fil i fakturasystemet så prickar den av själv.
Parvelito, hur gör du din Payson journal? Du vill inte bjuda på en exempel mall?
23 maj, 2011 kl. 15:32 #123023Parvelito
DeltagarePayson exporterar jag bara transaktionerna från Payson till Excel, tar bort en del oväsentliga kolumner så det ryms på en stående A4, summerar pengarna och avgifterna, och använder det som underlag. Jag har ingen mall, utan jag mekar det i Excel varje gång. Det tar 30 sekunder om man är ovan.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.