Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Fakturera privatperson + Kreditupplysning
- Detta ämne har 39 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av Dartbutiken.
-
FörfattareInlägg
-
18 september, 2011 kl. 06:51 #126926fotofyndetDeltagare
Men din nya info så ställer även jag mig i raden som tycker att det luktar funky. Det är inte helt ovanligt att lägga flera beställningar sådär, var och en är ofta inte mycket att höja på ögonbrynen för men tillsammans hade man reagerat. Så det är en ganska vanlig strategi.
Vi hade själva en sån i december, mitt under julruschen. Den personen beställde 4 gånger i ganska tät följd, och pga att vi var flera som jobbade då och hade ganska hög belastning så smet dessa igenom. Ingen betalning, inkasso utan resultat och sedan till fogden. Eftersom människan inte fanns på sin folkbokföringsadress så gick det inte att göra så mycket för tillfället. Förutom prylarna i dessa fyra beställningar så har detta kostat mig åtskilligt i avgifter till bla fogden.
18 september, 2011 kl. 08:25 #126931PlastskivorDeltagareEn anledning till att en person har många mobilnr reggade på sig kan vara att det är en släkt eller kompisgäng där alla utom en har betalningsanmärkningar, så hjälps de åt att hålla ett pnr clean.
Men om han/hon då är alltför schysst och går i god för massa folk runtomkring som är dåliga betalare så kanske det spricker.18 september, 2011 kl. 08:43 #126934Richie72Deltagare@NO LINGO 24162 wrote:
.
http://www.billigaarbetsklader.se/kortbedragare-gore-sig-icke-besvar-n-64.aspx
Skickade du verkligen 8 kg hushållssopor till en bedragare i Malmö?
18 september, 2011 kl. 09:14 #126935sailorcapDeltagareEfter att jag blev totalt less på alla bedragare så valde jag att gå från faktura i egen regi till Sveawebpay (som jag nu haft sedan februari). Det känns jäkligt skönt att inte behöva gå på magkänsla eller vara misstänksam. En sak gemensamt för 90% av de som ej har betalt är att beställningen är 50-150% över snittvärdet.
Jag har ännu inte skickat någon till kronofogden p.g.a de flesta av bedragarna hamnade där kort efter beställningen hos oss. Någon annan skickade alltså filurerna till fogden. Om dem inte har några tillgångar eller inkomst så får man ändå inte pengarna tillbaka direkt. Fakturorna ligger och tickar dyr ränta som en gång i framtiden kommer svida för dessa personer.
18 september, 2011 kl. 15:10 #126953pyhobbyDeltagareRichie: Inte soppor utan sopor, det blir en viss skillnad det:)
Det är ju hur roligt som helst om dem verkligen skickat sopor, så otroligt blåst bedragaren måste känna sig. Det går inte bli mer ”ägd” än så:p
18 september, 2011 kl. 16:11 #126954MagnusDeltagareHar råkat ut för en bedragare från öster leden helsing borg som totalt har gjort 10st beställningar via Faktura. Vet att personen ska upp till tinget i göte borg i början av nov.
Jag har gjort polisanmälan.Det jag reagerar på är att creditsafe inte har någon typ av varningssignal när samma person under en helg gjorde 8st fakturaköp = 8st kreditupplysningar.
Gör samma person mer än 3st fakturaköp = 3st kreditupplysningar under en kort tid så borde man få någon typ av varningssignal så att man kan hålla inne ordern.Tyvärr kom den första ordern in på fredagskväll precis innan vi gick hem så den åkte iväg.
Helt klart har Klarna och Svea en fördel eftersom de troligen har någon varnings-klocka om samma person under en kort tid gör många faktura-köp.
En varnings-signal är om det är långa eller konstiga mejl-adresser.
19 september, 2011 kl. 07:19 #126972Jimmy OstromDeltagareHe He He snacka om att man skulle blivit förvånad.
@Richie72 24228 wrote:
Skickade du verkligen 8 kg hushållssopor till en bedragare i Malmö?
27 september, 2011 kl. 13:53 #127709Thomas THLDeltagareHur gick det? Tog kunden erbjudandet om postförskott?
Och ni som hänvisar till Klarna & Svea….
Jag fick fick svaret av Svea att de tar kreditrisken men INTE bedrägeririsken så helt säker är man inte bara för att de skickar ut fakturan./Thomas
27 september, 2011 kl. 15:17 #127714PlastskivorDeltagareHur tusan skiljer man mellan bedrägeri och kreditförlust?
27 september, 2011 kl. 16:04 #127717tryggeDeltagareKreditförlust = kund betalar inte sin skuld
Bedrägeriförlust = den som står som betalare har inte beställt varan enligt den själv. Jag skulle nog också gissa att det måste bevisas på något sätt, vem som hämtat ut varan från posten osv. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.