Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fakturera åt kund
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av attitude.se.
-
FörfattareInlägg
-
17 maj, 2010 kl. 01:55 #94549attitude.seDeltagare
Skulle behöva lite råd kring ett kommande samarbete med en kund.
Min kund har en hemsida där han säljer diverse saker.
Han vill nu trycka upp t-shirtar som han ska sälja och vill att vi trycker och skickar ut.
Så långt inget ovanligt för våran del.Dock är det så att kunden vill att vi ska fakturera slutkunden.
Vi har inga personnummer på slutkund och kan då varken göra en kreditkoll eller sälja fakturan vidare till våran samarbetspartner.
Snittfakturan kommer att ligga på ca 239:-ink moms. Antalet på ca 400-500stUtöver den administrativa delen, vad skulle vara rimligt att ta ut för att säkra upp för obetalda fakturor, eller bör man helt avstå från denna tjänst?
Jag har ju ganska dålig koll på hans kundsegment.Tacksam för svar.
17 maj, 2010 kl. 03:55 #110809SkatanDeltagareÄr slutkunden som ni fakturerar företag eller privatperson?
Råder ju rätt mycket mer regler om ångerrätt, pengarna tillbaka osv. när det är privatperson.Oavsett så är det ni som blir juridiskt skyldig till allt.
Jag skulle verkligen inte gjort det. Vad är ”mellanhandens” anledning till varför ni ska sköta faktureringen? Låter helt galet, hur ska dom tjäna pengar? Få lön genom er..?17 maj, 2010 kl. 04:35 #110810attitude.seDeltagareMellanhanden är en enskild firma, slutkunden är privatpersoner som genom företagets hemsida/webshop beställt varan.
Varje produkt är för våran del ganska billig att tillverka. Förmodligen har företaget dålig koll på fakturering och distribution och kan tänka sig att betala för detta.
Företaget fakturerar sedan oss för X% av vinsten.Haha, märker att det låter snurrigt, men det har kommit väldigt många beställningar och vinstmarginalen är god, så jag vill inte helt avvisa projektet.
Tack skatan för dina tankar. Hade inte räknat med returrätten då detta sällan är ett problem för oss då kunderna brukar lägga beställningar på unika plagg som inte är utbytbara. (dock finns ju risk för reklamation, men dessa fall måste ju vi ha gjort något fel).
17 maj, 2010 kl. 05:41 #110811ParvelitoDeltagareJag skulle definitivt försöka säkra upp det hela genom att förklara att kreditförluster belastar deras utrymme att fakturera med x kr, samt tvinga dem att ta kreditupplysningar alternativt skicka med personnummer så att du kan göra det, mot en avgift.
Risken är ju, om de har dålig koll, att du får leverera tröjor till hela Sveriges svårt skuldsatta annars, utan att få en krona i betalning. Eftersom du står för en betydligt större del av risken i form av arbete, material och porto så är det ett rimligt krav, tycker jag.
17 maj, 2010 kl. 07:30 #110814SkatanDeltagareAtt tycka det låter liiiite för bra för att vara sant och en smördeal känns som man borde dra öronen åt sig lite, absolut inte avvisa men hitta en bättre lösning, t ex:
– Ni sköter distribution, och kundens faktura med org.nummer bifogas utav er per skickad vara. Och att ni slyltar upp i kontraktet med mellanhanden vad för garanti ni lämnar och att ni kan sköta reklamationer osv.Sedan måste det helt klart vara ett kontrakt, antal eller periodbaserat, så ni inte trycker upp ett lager men när kunden, som inte lägger några pengar i lager eller distrubition tycker att det flyter på och vågar ta fler risker och dumpar er och du sitter där med smörigt lätttilverkade t-shirts, men 5000 av dom
11 december, 2010 kl. 02:36 #117092attitude.seDeltagareKollade just igenom mina gamla inlägg och insåg att det kanske vore trevligt att följa upp en tråd som jag startat
Det löste sig bra med det avtal som slöts.
Vi tog på oss att fakturera helt utan säkerhet.
Vi skulle även följa upp med en påminnelsefaktura med påminnelseavgift. (vilket blev som en okej bonus som inte var helt inräknad i kalkylen)Avtalet blev att vi satte ett pris på varje tröja. ”mellanhanden” fakturerade oss sedan mellanskillnaden upp till slutpriset med avdrag för de tröjor som inte blev betalda.
Allt fungerade fint, men jobbet med att bokföra den stora mängd små-fakturor var underskattat (använder oss vanligtvis av klarna)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.