Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Faktura
- Detta ämne har 28 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av fotofyndet.
-
FörfattareInlägg
-
8 juni, 2010 kl. 14:42 #111451michaelDeltagare
Hade varit intressant att höra vad ni andra har för deal, så man kan förhandla inför nästa år.
Vi har kört creditsafe sedan 2007 tror jag, tiden går så fort , och då var nog priset generellt lite högre, vi betalar för 4000st 19000:-, men vi har obegränsat med upplysningar och även lite utökade företags/personupplysningar etc ingår i paketet. Nu kan jag inte se förra årets statistik när jag loggar in men kollar jag hur mycket vi förbrukat i år så kommer vi förmodligen förbruka runt 8-9000st upplysningar. Så snitt priset blir inte så farligt egentligen, men tror nog man kan förhandla om obegränsat med upplysningar till ett bättre pris, 10.000 hade känts som ett bra pris.
8 juni, 2010 kl. 14:47 #111452michaelDeltagareVad kör ni med för kriterier?, Vi kör med inga betalningsanmärkningar och 18år +. Har funderat på att ändra om till noll i skuldsaldo hos KFM och inga nya anmärkningar senaste 18 eller 24 månaderna för att släppa igenom fler. Har man noll i saldo och snart fri från anmärkning så borde man inte vilja få en ny prick, eller vad tror ni?
8 juni, 2010 kl. 14:57 #111454ParvelitoDeltagareJag tror att man skall akta sig för att släppa kredit till folk med betalningsanmärkningar, även om de ligger en bit tillbaka i tiden. De har ju inte fått någon kredit någonstans, och då är det svårt att få någon anmärkning. Vill man ha en sak kan man ju alltid betala i förskott.
Antar att du har många unga som handlar, jag brukar lägga till att de skall ha en deklarerad inkomst också, men det är det ju inte så många unga som har.
8 juni, 2010 kl. 15:18 #111457michaelDeltagare@Parvelito 6864 wrote:
Jag tror att man skall akta sig för att släppa kredit till folk med betalningsanmärkningar, även om de ligger en bit tillbaka i tiden. De har ju inte fått någon kredit någonstans, och då är det svårt att få någon anmärkning. Vill man ha en sak kan man ju alltid betala i förskott.
Antar att du har många unga som handlar, jag brukar lägga till att de skall ha en deklarerad inkomst också, men det är det ju inte så många unga som har.
Jo störst problem är helt klart med ungdomar sent 80tal tidigt 90 tal där har vi många som inte betalar och som sedan hamnat hos KFM de har vi på bevakning.
Min tanke var att om du har betalt av alla dina skulder dvs 0kr i skuldsaldo hos KFM men det som är kvar är 1 till 1/2 år tills din prick försvinner, dessa har ändå gjort rätt för sig och väntar bara på att 3års straffet ska försvinna. De borde inte vilja få en ny 3års period igen med allt vad det innebär med att ha en prick, vi har en gräns på 2500kr inkl moms för faktura idag och bra marginaler så att en och annan inte betalar det täcker kravhanteringen för övriga upp ändå. Vi har ett nytt system nu så varje månad görs automatiskt en kontroll mot creditsafe på de som inte har betalt och har betalningsanmärkning när den försvunnit får vi ett mail och då skickar vi ut en KFM ansökan till dem, jag uppskattar att de flesta kommer betala direkt men det återstår att se.
Jag börjar mer och mer känna mig som Siba/Onoff handlare som tjänar pengar på kredit och kravhantering
10 juni, 2010 kl. 11:55 #111531RikardDeltagareVad jag inte förstår är varför de med betalningsanmärkningar nödvändigtvis ska handla mot faktura? Har du inte kortbetalning i shoparna michael?
10 juni, 2010 kl. 12:39 #111532ParvelitoDeltagare@michael 6867 wrote:
Jag börjar mer och mer känna mig som Siba/Onoff handlare som tjänar pengar på kredit och kravhantering
Här finns det ju en liten etisk synvinkel. Är det verkligen rätt att mer eller mindre kasta krediter på en människa som tydligt visat att man inte är kapabel att betala och göra rätt för sig, för att sedan räkna med att avgifter och räntor skall göra det till en bra affär?
Jag tror inte att man gör vare sig kunden eller sitt bolag en tjänst på lång sikt genom att göra så. Kunden riskerar att hamna i knipa med fler anmärkningar och dyra avgifter att betala. Kundens intryck av det företaget är inte särskilt positiv, och det kommer denne att förmedla till sitt nätverk på ett eller annat sätt.
11 juni, 2010 kl. 19:02 #111571fotofyndetDeltagareMagnus, jag har haft samma problem som du två gånger. Det går helt enkelt inte att lita på att Creditsafe ser till att du fyller på ditt konto utan du får logga in och hålla koll själv. Bedrövligt men sant. Det är synd att själva upplysningarna fungerar lite för bra för att man ska bli förbannad nog för att byta leverantör när såna här saker händer.
12 juni, 2010 kl. 04:48 #111577MagnusDeltagare#Fotofyndet: Det är oroväckande att de inte har bra rutiner för detta.
Det visar att det är viktigt med med obegränsat antal upplysningar.
Kan det ha att göra att vi båda har oscommerce-butiker?Under perioden då fakturan inte fungerade så hade jag en dipp som kan bero på detta.
Gissar att en hel del kunder blev (riktigt) sura då de blev hänvisade till något annat betalningsalternativ. Det är inte bra.Apropå parametrar så har jag åkt på några ”nitar” från nyblivna 18-åringar utan inkomst som handlat på faktura. Det visade sig att de började handla precis när de blev 18år med avsikt att inte betala. På en del kunde man se att de köpte varor som inte hörde ihop.
Nu har jag även en låg inkomst som krav för att undvika dessa. Det har minskat svinnet.12 juni, 2010 kl. 09:49 #111582fotofyndetDeltagare@Magnus 7000 wrote:
#Fotofyndet: Det är oroväckande att de inte har bra rutiner för detta.
Det visar att det är viktigt med med obegränsat antal upplysningar.
Kan det ha att göra att vi båda har oscommerce-butiker?Under perioden då fakturan inte fungerade så hade jag en dipp som kan bero på detta.
Gissar att en hel del kunder blev (riktigt) sura då de blev hänvisade till något annat betalningsalternativ. Det är inte bra.Vet inte om det kan ha med det att göra, vad jag förstår så är den här kreditmallen en av deras standardprodukter. Om man anropar den från en OsC-shop eller på något annat sätt tycker jag inte ska spela nån roll, men vem vet.
Jag är också mest rädd för den negativa pr som det ger när kunder som har ett fläckfritt förflutet blir nekade fakturaköp. Jag själv skulle bli förbannad om det hände och det skulle nog bero på hur mycket jag behövde varan i fråga om jag skulle gå vidare och välja ett annat betalningssätt.
Generellt tycker jag att våra kunder sköter fakturaköp mycket bra. Vi har väldigt få nekade, och de nekade vi har verkar ha många anmärkningar och byter inte heller till ett annat betalningssätt. Ett försök till bedrägeri helt enkelt, funkar det inte så struntar man i det och djävlas med nån annan e-handlare istället.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.