Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Faktura villkor -hjälp mig

Visar 4 inlägg - 11 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #115439
    Qantari
    Deltagare

    Jag har bara en fundering angående påminnelse avg, själv har jag 50:-.
    Men jag vet att flertalet företag har betydligt mer, så mycket som 150:- (Speciellt påminnelser från kommunala och statliga företag).

    Så, kan man inte ha te.x 150:- om man klargör det i betalvillkoren?

    /Patrick

    #115440
    Qantari
    Deltagare

    Liten uppdatering..

    Antagligen har statliga och kommunala företag lite special villkor, har själv åkt på en påminnelseavg från ett statligt företag på 150 kronor.

    Men jag kollade in Konsumentverket, och det ska visst vara max 50 kronor i avgift.
    Konsumentverket länk

    Men är ganska säker på att påminnelseavgiften kan vara högre om kunden är ett företag.

    /Patrick

    #115441
    Magnus
    Deltagare

    Apropå inkasso så håller jag inte med att det är ett onödigt mellansteg om man gör det själv. Man får in 160:- extra+ skulden+ påminnelseavgift+ ränta av de kunder som betalar för en kostnad av frimärke och pappersutskrift.
    En av de sakerna som är bra i min e-butik är att jag får ut inkasso papper med ett fåtal musklick.
    När man drar ärendet vidare till kronofogden så kostar det pengar för att man ev. ska få in skulden i bästa fall.
    Mina erfarenheter är att många har respekt för ordet inkasso.

    #115446
    Parvelito
    Deltagare

    Staten har inte påminnelseavgfiter, utan de har förseningsavgifter som kan vara betydligt högre. T.ex. att lämna in en deklaration för sent kan kosta 1000kr.

Visar 4 inlägg - 11 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.