Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Faktura till kommuner/landsting m.fl
- Detta ämne har 30 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av attitude.se.
-
FörfattareInlägg
-
1 december, 2009 kl. 08:15 #94171KockenDeltagare
Vi använder Klarna för fakturor och hittar ingen bra lösning för fakturor till kommuner och liknande ”inrättningar”. Till exempel om ett program på en skola vill handla mot faktura, så vill de ha leveransadress skola/programet och fakturan ska till något centralt kontor eller någon slags betalservice. Hur kunden än gör hos Klarna protesterar de att det är något som inte stämmer. Vi har hittills löst det genom att skicka en faktura från oss (inte Klarna) till kundens kontor eller liknande. Men det känns som en onödig och kostsam hantering eftersom skolorna ofta handlar för småsummor.
Hur gör ni?
1 december, 2009 kl. 08:41 #107938Katrin LundgrenDeltagareVi har också skickat separata fakturor, men vi kommer nog snart att sluta med det för sveriges komuner är INTE duktiga på att betala till oss i alla fall….
1 december, 2009 kl. 13:54 #107939GregerADeltagareEftersom vi hittills skött all fakturering själv så har det gått bra. Jag har också insett att Klarna/Svea inte fungerar för större företag och institutioner, så även om den del av faktureringen läggs över på en sådan lösning så får vi hantera de fakturorna själv.
En möjlighet, om man vill sälja eller belåna fakturorna, är ett ”vanligt” factoring-avtal med t.ex Svea, men det blir i alla fall en särskild rutin för de fakturorna.Dock har vi inte upplevt några problem med betalningar. Ger man dem 30 dagar och ser till adresserna är rätt och att alla referensnummer finns på rätt ställe så brukar det fungera bra.
1 december, 2009 kl. 14:44 #107944Katrin LundgrenDeltagareTack och lov har vi få kommunbeställningar. Vissa fungerar superbra, medan andra är rena mörkret och betalar inte innan det gått till inkasso
1 december, 2009 kl. 16:33 #107947RikardDeltagareVi levererar till skolor, sjukhus mm och det är aldrig problem med utbetalningar. Min erfarenhet är att de tom ofta betalar på 10-15 dagar om de får en faktura med dessa betalningsvillkor.
Angående Klarna, vad är det som inte fungerar? Att leveransadress och fakturaadress är olika eller något annat?
13 april, 2011 kl. 11:53 #121749ModerskeppetDeltagareJag tar upp den här gamla tråden.
Har precis bytt till Klarna från att ha kört egen fakturering. Och jag får en del klagomål från kunder vid skolor (en viktig kundgrupp).
Problemet är att organisationsnumret är kommunens. Och Klarna talar om för kunden att de inte accepterar leveransadressen. Kunden (läraren) har ingen utväg för hon kan ju inte göra annat än att ange den adressen där hon jobbar.
All insikt och erfarenhet underlättar. Och alla tips du kan ge på bra copy som förklarar är tacksamt mottagen.
13 april, 2011 kl. 12:18 #121753ParvelitoDeltagare@Moderskeppet 18446 wrote:
Jag tar upp den här gamla tråden.
Har precis bytt till Klarna från att ha kört egen fakturering. Och jag får en del klagomål från kunder vid skolor (en viktig kundgrupp).
Problemet är att organisationsnumret är kommunens. Och Klarna talar om för kunden att de inte accepterar leveransadressen. Kunden (läraren) har ingen utväg för hon kan ju inte göra annat än att ange den adressen där hon jobbar.
All insikt och erfarenhet underlättar. Och alla tips du kan ge på bra copy som förklarar är tacksamt mottagen.
Borde inte Klarna kunna fixa det där? Jag tycker det låter som en piece-of-cake att ordna för kommuner, landsting, myndigheter, stora företag etc. så att faktura och leveransadress kan skilja sig åt. Eller att det går igenom för en manuell granskning och godkännande om man nu inte vill släppa på det hela.
13 april, 2011 kl. 12:36 #121755JoelDeltagareEtt enkelt sätt att lösa det på är att kunden i kassan väljer vilken typ av kund det är (Företag/Privatperson/kommun).
Om det är en kommun så sätter du $flags = $KRED_PRE_PAY;
Du tar då risken och behöver inte heller betala någon avgift till Klarna. Nackdelen är att du själv måste följa upp att fakturorna betalas och skicka påminnelse etc. Dock väldigt enkelt gjort via Klarna Online.
Alternativet är att be om ett extra butiksid av Klarna med ”no risk” och då sköter de påminnelsehantering etc för en låg fast avgift. Det blir då en något svårare integration rent tekniskt.
[IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=142&stc=1&d=1302698290[/IMG]
13 april, 2011 kl. 14:52 #121769MacondaxDeltagare@GregerA 2907 wrote:
Dock har vi inte upplevt några problem med betalningar. Ger man dem 30 dagar och ser till adresserna är rätt och att alla referensnummer finns på rätt ställe så brukar det fungera bra.
Jag har en liknande uppfattning som GregerA gällande kommuner. Anger man korrekt rekvisition, referensnummer och adresser så är det väldigt duktiga på att betala. 30 dagar är ett måste, och de drar gärna över några dagar, men pengarna brukar vara stensäkra.
Sen är det så man blir mörkrädd när man gör kreditkontroller på kommuner, hur många fakturor som faktiskt ligger hos fogden. Man kanske har tur som får betalt? :rolleyes:
En av de många anledningarna till att jag övergick till att sköta faktureringen själv, är att varken Klarna eller Svea klarar på ett enkelt sätt av att hantera en leveransadress och en fakturaadress, vilket många av mina kunder har (utan att då enbart administrera fakturan, och inte köpa den). K/S står på sig och hävdar stenhårt att de enbart kan hantera fakturan om leverans- och fakturaadress är den samma.
13 april, 2011 kl. 15:05 #121770Katrin LundgrenDeltagareJag säger att du har tur som får betalt. Det beror säkerligen på bransch men vi har haft väldigt otur med just kommuner
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.