Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Faktura med Payson?
- Detta ämne har 47 svar, 28 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av Knivbutik.se.
-
FörfattareInlägg
-
10 november, 2010 kl. 20:20 #116167DanDeltagare
Ja men det är väl mer?
Det tar ju inte många fakturor att tjäna in Start och månadsavgiften med paysons högre avgift. Typ under 100?
Reagerade mest på att parvelito tyckte det var prutat och klart jmf med klarna
10 november, 2010 kl. 20:35 #116169ParvelitoDeltagarePayson tar 3% + 19kr
Klarna tar 2,95% + 15,6kr.Vid en snittorder på 400kr så kostar det med:
Payson: 31kr
Klarna: 27,4krDet betyder att man måste ha 82 fakturor per månad för att gå jämnt upp med Klarnas månadskostnad. Sedan var det ju en startavgift på 2.995kr också, det motsvarar ytterligare 832st fakturor.
Det känns som Paysons oprutade erbjudande är rätt konkurrenskraftigt i förhållande till Klarnas oprutade erbjudande.
10 november, 2010 kl. 21:12 #116170CroonaDeltagareÄr inte Klarnas ”standard” precis som med tidningsannonser. Det vill säga, säger du inget så får du betala ord. pris. Men vill du ha lägre pris så får du 30% direkt.
10 november, 2010 kl. 22:00 #116171GregerADeltagareDet kan vara en god idé att inte bara titta på kostnaden utan även hur det påverkar kassaflödet, dvs när man får pengarna utbetalda.
Klarna betalar ut pengarna efter fakturans förfallodatum
Svea betalar ut pengarna direkt (24h)
Payson … ?Det kanske inte har så jättestor betydelse om man bara har några fakturor i veckan, men omsätter man 1 miljon så kan likviditetsvinsten med Svea vara ca 50.000:- jämfört med Klarna.
11 november, 2010 kl. 05:32 #116174ParvelitoDeltagareCroona: Jo, det är säkert inte allt för svårt att pruta lite, men som jag tidigare skrev så uppskattar jag företag som redan från början lägger sig på en nivå som de kan stå för.
Greger: Jag har skickat lite frågor till dem om det här med utbetalning, spårbarhet, hur kunden meddelas ej godkända köp etc. Återkommer när jag får svar.
11 november, 2010 kl. 07:31 #116176bananeDeltagareKul att ämnet intresserar många
Jag tänkte lite i min ursprungliga fråga på om någon fått någon respons från Payson och om någon ännu integrerat det i sin butik?
Här har det varit knäpptyst sedan mitt mail till butik@payson.se men dom kanske inte svarar på mailet utan bara skickar avtalet direkt per post…11 november, 2010 kl. 16:50 #116204ParvelitoDeltagareFick svar på lite frågor idag.
Pengarna betalas ut efter 14 dagar, det rekommenderas att man skickar spårbart för man måste kunna bevisa att varan nått kunden om tvist uppstår samt att de utför en kreditkontroll på alla kunder i själva processen. Vet dock ej om kunden får chans att välja annat sätt att betala eller hur det faktiskt ser ut.
11 november, 2010 kl. 20:19 #116211ducedoDeltagare@Parvelito 12188 wrote:
det rekommenderas att man skickar spårbart för man måste kunna bevisa att varan nått kunden om tvist uppstår
Otroligt viktigt att ta upp eftersom man inte har nämnt det någonstans. Är rekommendationen i själva verket ett krav för att Payson ska erbjuda sig att ta ”smällen” om fakturan inte betalas?
11 november, 2010 kl. 21:08 #116213ParvelitoDeltagareJag tolkade svaret som så. Jag citerar ”Uppstår en tvist måste säljaren kunna bevisa att produkten har nått köparen”.
11 november, 2010 kl. 22:00 #116216webfumediaDeltagareHur definierar man ”spårbart” i dessa ärenden. Brev som man lägger i lådan med posten kan jag förstå att det inte är spårbart men DHL servicepoint är det good enough?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.