Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Faktura ej tillåtet
- Detta ämne har 17 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av Erlon.
-
FörfattareInlägg
-
5 november, 2012 kl. 21:49 #154996nmnDeltagare
@Prix 55193 wrote:
Det kvittar hur många upplysningar man tar, vill dem inte betala för sig så betalar dem inte. Har precis åkt på en smäll där personen verkade helt OK enligt alla upplysningar men nu är den inte ens kontaktbar via brev på sin folkbokförda adress. Posten kan inte hitta henne. Det är de man är rädd för om man får 10 st 3 000 kr ordrar i veckan.
Naturligtvis så svider det när man åker på en mina, men slå ut det på din totala försäljning över tid och kolla vad det blir, så känns det inte så hemskt. Skicka till KFM genast om du anar att det inte står rätt till eller om kunden inte betalt efter inkassokrav. Är du extra girig och kunden inte har anmärkningar så skicka en kopia på den ifyllda ansökan och kräv att de betalar inom 3 dagar annars skickar du brevet. Då har du 640:- extra i TB och kunden slipper en anmärkning
Handen på hjärtat, hur sannolikt är det att du får 10st 3000:- kunder med ok upplysning på kort tid som vägrar betala?
6 november, 2012 kl. 00:44 #155002JohanKDeltagare@FredrikGust 55188 wrote:
Det är bara så skönt att ha lämnat bort fakturahanteringen och när man ser att pengarna kommer in på kontot utan någon ansträngning alls. Har kört vissa fakturor >5000kr som man sålt utanför det ordinarie flödet själv för att spara någon krona på procentsatserna, men de senaste har vi kört in via Klarna ändå pga det som parvelito skriver – man sover bättre när någon annan ska hantera sådant där.
I vår andra butik som är på väg upp nu ska vi testa med payson faktura, då det där handlar om betydligt lägre ordervärde. Klarna vill ju ha en till uppstartavgift för att lägga på en till butik.
Enligt en medarbetare på klarna så tillkommer inga fasta avgifter om man har flera butiker..
Detta diskuterade vi förra veckan med klarna
6 november, 2012 kl. 04:56 #155003FredrikGustDeltagareDet som tillkommer när jag pratade med dem var en anslutningsavgift om 3000kr men sedan ingen extra månadsavgift. Skulle tro denna avgift är förhandlingsbar.
6 november, 2012 kl. 07:53 #155005NucoDeltagare@FredrikGust 55203 wrote:
Det som tillkommer när jag pratade med dem var en anslutningsavgift om 3000kr men sedan ingen extra månadsavgift. Skulle tro denna avgift är förhandlingsbar.
Är du säker på detta? De offerter / prisuppgifter jag har fått inkluderar BÅDE en anslutningsavgift + månadsavgift utöver detta..
6 november, 2012 kl. 08:03 #155006DavidWiggDeltagare@Nuco 55205 wrote:
Är du säker på detta? De offerter / prisuppgifter jag har fått inkluderar BÅDE en anslutningsavgift + månadsavgift utöver detta..
Månadsavgift är bara på den första butiken. Sedan kan man ansluta fler och bara betala en startavgift.
Startavgiften kan variera tror jag. Och ev vara förhandlingsbar.
Jag
6 november, 2012 kl. 08:13 #155007NicklasDeltagareDet är inga problem att förhandla bort både start och månadsavgift hos Klarna och Svea.
Går inte Klarna med på att stryka dessa avgifter så brukar Svea vara mer villiga till att skaffa nya kunder.8 november, 2012 kl. 11:17 #155206PrixDeltagareHåller på att förhandla nu så får se vad det blir av det hela!
Är i alla fall lagom stolt att jag lyckats omvandla ALLA (seriösa) storordrar denna veckan till förskottsbetalning. Hoppas alla betalar men om man lägger energi på att göra en ny beställning men med förskottsbetalning istället så bör man vilja betala också!
20 november, 2012 kl. 12:35 #155805ErlonDeltagare@Prix 55174 wrote:
I våra köpvillkor har vi ett maxbelopp för faktura när det kommer till försagångskunder. Detta beloppet hos sedan desto mer pålitlig en kund visar sig vara och sätts helt individuellt.
För en förstagångskund är beloppet 600 kr, det är inte mycket men rimligt. Det är dock sällan någon läser dessa villkoren så det överskrids ibland.
Tidigare har vi inte haft produkter som varit så kusligt dyra men nu börjar det bli allt fler som kostar mer. Ex så har vi en box som nu kostar en bit över 2 500 kr. Är det rimligt att kräva förskottsbetalning, kontant vid avhämtning eller kortbetalning av alla som vill köpa en sådan box.
Finns ju många som alltid handlar på faktura, men dessa produkterna går alltså inte att handla hos oss om du inte gjort det ett par gånger tidigare mot faktura. Är det då negativt att neka dessa köpet? Anledningen till begränsningen har sin grund i att minsta bedrägeri av större summor – en kreditupplysning säger faktiskt inte alltid sanningen.
Vi har märkt att samtliga fall där fakturan inte betalas även efter en inkassopåminnelse handlar om förstagångsköpare. Så det är helt klart en bra strategi att begränsa fakturabedrägerier genom att begränsa fakturabeloppet för förstagångsköpare.
Har man ett nischat sortiment och inte vänder sig till medelsvensson tror jag det finns en större acceptans för förskottsbetalning, men säljer man produkter till den stora massan blir det svårt att konkurrera om det finns andra aktörer som säljer samma produkter mot faktura.
Sedan är frågan hur många kunder man tappar, finns många som av princip inte förskottsbetalar över internet och dessa hör sällan av sig och berättar att de tänker handla någon annanstans. När vi började acceptera fakturor märkte vi en rätt markant ökning i gruppen förstagångsköpare.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.