Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › factoring B2B, Collector och Intrum Justitia
- Detta ämne har 14 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av Seke.
-
FörfattareInlägg
-
13 januari, 2013 kl. 18:59 #99461SekeDeltagare
Vi har en rätt stor andel försäljning till företagskunder (och även statliga och kommunala skolor). För fakturering använder vi i nuläget bara Klarna, som vi är väldigt nöjda med för B2C. Dock funkar det inte alltid klockrent när kunden inte är privatperson.
Vi tog hjälp av qvido.se för att ta in anbud på factoring, och de bästa buden kom från Intrum Justitia och Collector. Jag har inte talat direct med dem ännu – de ska ringa imorgon måndag eftermiddag. Men enligt Qvido så har båda stöd för automatisk hantering av kreditansökan som fungerar i en ehandelskassa.
Är det någon som har erfarenhet av dessa eller andra factoringlösningar för ehandel B2B? Vilka frågor ska jag ställa när de ringer imorgon?
13 januari, 2013 kl. 19:25 #158290JoelDeltagare@Seke 58928 wrote:
Vi har en rätt stor andel försäljning till företagskunder (och även statliga och kommunala skolor). För fakturering använder vi i nuläget bara Klarna, som vi är väldigt nöjda med för B2C. Dock funkar det inte alltid klockrent när kunden inte är privatperson.
Vad är det som fungerar dåligt med B2B genom Klarna tycker du? Vi har också en hel del företagskunder (och även statliga och kommunala) och kör med Klarna utan större problem.
Vi har fått göra några specialare om kunden väljer kundtyp=företag eller kommun i kassan, t.ex att leveransadressen tillåts vara en annan än fakturaadress, samt så ändras betalningsvillkoren till 30 dagar.
Är det kommun eller landsting godkänns ordern alltid i kassan oavsett vad kunden angett för uppgifter (inget skickas till Klarna) och sedan skapar vi fakturan manuellt i Klarna Online (detta pga problemet med kommunala fakturaadresser som nästan aldrig blir godkända…).
13 januari, 2013 kl. 21:20 #158293danielanderssonDeltagare(sorry, blev lite OT om varför Klarna suger på B2B)
Klarna är inte speciellt bra på företag. Adresser strular hit och dit, möjlighet att ställa in separat fakturaadress funkar inte heller (vi skickar första, men om de behöver skicka påminnelse så skickas den till levadress som blir fel).
Ibland fungerar det för ett företag att beställa mot faktura ena dagen, andra dagen så finns inte någon adress för företaget, tredje dagen så kan dom välja adress men när köpet ska gå igenom så får deras system något fel (personnamn kommer in som företagsnamn).
Och nej, personnamn/företagsnamn-mixen är inte pga kodändring hos oss, den koden har varit densamma länge. Har varit i kontakt med dem ang detta flera gånger, men det händer aldrig något.
13 januari, 2013 kl. 21:24 #158294SekeDeltagare@Joel 58929 wrote:
Vad är det som fungerar dåligt med B2B genom Klarna tycker du? Vi har också en hel del företagskunder (och även statliga och kommunala) och kör med Klarna utan större problem.
Vi har fått göra några specialare om kunden väljer kundtyp=företag eller kommun i kassan, t.ex att leveransadressen tillåts vara en annan än fakturaadress, samt så ändras betalningsvillkoren till 30 dagar.
Är det kommun eller landsting godkänns ordern alltid i kassan oavsett vad kunden angett för uppgifter (inget skickas till Klarna) och sedan skapar vi fakturan manuellt i Klarna Online (detta pga problemet med kommunala fakturaadresser som nästan aldrig blir godkända…).
Vi har Textalk som ehandelsplattform. Klarna kräver ju att leveransadressen ska vara exakt, tecken för tecken, på ett visst sätt. När ett företag försöker betala med Klarna och adressen inte stämmer (som den oftast inte gör på första försöket, inte heller på andra eller tredje…) kommer felmeddelandet
Ett fel har inträffat:
Du har angivit en adress som inte stämmer överens med ditt personnummer. Var vänlig och kontrollera om du har råkat skriva fel eller välj ett annat sätt att betala.
Felkod: 3107Det känns inte riktigt seriöst att utsätta företagskunder för detta.
För privatpersoner finns en funktion där man kan mata in personnumret, så hämtas adressen precis som Klarna vill ha den. Detta fungerar dock inte för företag (Klarna stöder det men Textalk har inte implementerat det).
Sedan har Klarna bara 15 dagar kredittid, medan vi skulle vilja ge företag 30 dagar. Du har tydligen lyckats lösa det – hur?
Din lösning bygger väl på att du har en egenutvecklad plattform där du kan göra vad du vill. Vi är i nuläget begränsade av vad Textalk erbjuder.
13 januari, 2013 kl. 21:36 #158295ParvelitoDeltagareDet brukar bli ramaskri bland kunderna om de får fakturor som är märkta med mer eller mindre kända inkassobolags logotyper. Det kan vara att tänka på när man väljer vem som skall fakturera.
13 januari, 2013 kl. 21:41 #158296JoelDeltagare@Seke 58933 wrote:
Vi har Textalk som ehandelsplattform. Klarna kräver ju att leveransadressen ska vara exakt, tecken för tecken, på ett visst sätt. När ett företag försöker betala med Klarna och adressen inte stämmer (som den oftast inte gör på första försöket, inte heller på andra eller tredje…) kommer felmeddelandet
Det känns inte riktigt seriöst att utsätta företagskunder för detta.
För privatpersoner finns en funktion där man kan mata in personnumret, så hämtas adressen precis som Klarna vill ha den. Detta fungerar dock inte för företag (Klarna stöder det men Textalk har inte implementerat det).
Sedan har Klarna bara 15 dagar kredittid, medan vi skulle vilja ge företag 30 dagar. Du har tydligen lyckats lösa det – hur?
Din lösning bygger väl på att du har en egenutvecklad plattform där du kan göra vad du vill. Vi är i nuläget begränsade av vad Textalk erbjuder.
Ja då förstår jag ditt problem bättre.
Det stämmer att vi har en egenutvecklad plattform där vi gjort en del ändringar för att det ska fungera optimalt. Exempelvis har vi stöd för att hämta adress via en knapp även för företag, kunden får även fram en lista med godkända adresser att välja mellan, om det finns flera adresser hos Klarna. Kredittiden ändras till 30 dagar via ett mail som skickas (per automatik) till merchant-supporten. Vi kikar även på att teckna ett separat avtal med Klarna för företag, där vi får 30 dagar på alla företagsfakturor.
13 januari, 2013 kl. 21:44 #158297JoelDeltagare@lunarmys 58932 wrote:
(sorry, blev lite OT om varför Klarna suger på B2B)
Klarna är inte speciellt bra på företag. Adresser strular hit och dit, möjlighet att ställa in separat fakturaadress funkar inte heller (vi skickar första, men om de behöver skicka påminnelse så skickas den till levadress som blir fel).
Ibland fungerar det för ett företag att beställa mot faktura ena dagen, andra dagen så finns inte någon adress för företaget, tredje dagen så kan dom välja adress men när köpet ska gå igenom så får deras system något fel (personnamn kommer in som företagsnamn).
Och nej, personnamn/företagsnamn-mixen är inte pga kodändring hos oss, den koden har varit densamma länge. Har varit i kontakt med dem ang detta flera gånger, men det händer aldrig något.
Håller med om att Klarna (per default) är riktigt kassa på b2b. Men jag vet att de jobbar på att bli bättre på det. Jag tror det kommer fungera mycket bättre i deras nya checkout tex. Tyvärr har det väl inte lagts så mkt tid på detta då det är slarviga privatpersoner och deras påminnelseavgifter man tjänat mest pengar på…
13 januari, 2013 kl. 21:46 #158298danielanderssonDeltagare@Joel 58936 wrote:
Håller med om att Klarna (per default) är riktigt kassa på b2b. Men jag vet att de jobbar på att bli bättre på det. Jag tror det kommer fungera mycket bättre i deras nya checkout tex. Tyvärr har det väl inte lagts så mkt tid på detta då det är slarviga privatpersoner och deras påminnelseavgifter man tjänat mest pengar på…
De har jobbat med att bli bättre på företag i 2-3 år (enligt vad de sagt), men kan inte påstå att vi märkt någon förbättring.
Men.. jag är inte bitter
13 januari, 2013 kl. 21:49 #158300JoelDeltagare@lunarmys 58937 wrote:
De har jobbat med att bli bättre på företag i 2-3 år (enligt vad de sagt), men kan inte påstå att vi märkt någon förbättring.
Men.. jag är inte bitter
Snart är det väl inte ditt problem längre heller!
Eller föresten, Svea är tyvärr inget bättre heller…
14 januari, 2013 kl. 13:17 #158311SekeDeltagare@Parvelito 58934 wrote:
Det brukar bli ramaskri bland kunderna om de får fakturor som är märkta med mer eller mindre kända inkassobolags logotyper. Det kan vara att tänka på när man väljer vem som skall fakturera.
Det är också en tanke. Såvitt jag förstår är både Intrum Justitia och Collector rätt stora och etablerade på factoring, så det borde väl inte vara något större problem för företagskunder, eller..? Men jag håller med, namnet Intrum Justitia får det att ringa inkassoklockor någonstans i skallen..
@Joel 58936 wrote:
Håller med om att Klarna (per default) är riktigt kassa på b2b. Men jag vet att de jobbar på att bli bättre på det. Jag tror det kommer fungera mycket bättre i deras nya checkout tex. Tyvärr har det väl inte lagts så mkt tid på detta då det är slarviga privatpersoner och deras påminnelseavgifter man tjänat mest pengar på…
Intressant om det kommer att fungera bättre med Klarna checkout! Hur fungerar KCO för företagskunder?
Det är ju en fördel om vi kan ha samma faktureringslösning för B2C och B2B.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.