Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Facebook och e-handel
Etiketter: facebook
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av Gustav.
-
FörfattareInlägg
-
30 januari, 2010 kl. 13:12 #94241AndreasDeltagare
Hade en lugn fredagskväll igår och fick för mig och göra en Fansida på Facebook.
Det är en sida var jag kommer att presentera en massa nyheter, specialrabatter och allmän information.
Eftersom jag har en sån nischad branch tror jag att detta är nåt som folk kan hänga på.Det skall bli intressant och se om någon ansluter sig, hittills har en person utanför min vänskapskretsanslutit sig.
Har även lagt en box på första sidan på min webbsida där allt som skrivs i min Facebook ”logg” läggs upp på första sidan.
Detta gör att jag får in nyheter rätt enkelt och behöver inte plocka in allt manuellt. Och tillika så annonserar jag ut Facebookgruppen och kanse får några medlemmar.
Frågan är om man skall lägga en ”Facebookfeed” även i min nya webbutik som är under utveckling.
Vad tror ni?
Om ni vill kolla in spekataklet: Fälgar – Gand.nu Home_swe Fälgar – Gand.nu
5 april, 2010 kl. 05:20 #109723EmilDeltagareJag kan tyvärr inte svara på din fråga och så är jag fräck nog att kapa din tråd. Men kanske får du svar om vi försöker återuppliva den.
Jag sitter och funderar på en prestashopsbutik (har väl inte gett upp om magento riktigt än) och har sett att dessa system har en hel del moduler för att använda facebook i ehandeln.
Jag undrar om ni tycker att det är en bra ide’ att lägga in en facebook fanpage på första sidan i en shop som visar bilder på medlemmar?
Se detta ex. Fanclub FaceBook – Modules PrestaShopTilläggas kan att det rör det sig om en ny shop så jag kommer ju inte att ha några fans..Men att ha detta från början kanske kan ge lite fans. Vad tror ni, bra eller dålig ide’?
Sen är jag också sugen på denna modul:
FACEBOOK CONNECT + REFERRAL PROGRAM – Modules PrestaShop
Med denna så kan kunden välja att dela med sig av sin varukorg till sina facebookvänner om om vännerna sedan kommer och handlar i min shop så kan den som delade med sig få en rabattkupon eller dylikt. Vore inte detta ett bra sätt att sprida varumärket, produkterna och få fler kunder?
Någon som har någon erfarenhet av att använda sig av facebook i ehandeln?
5 april, 2010 kl. 07:20 #109724Katrin LundgrenDeltagareLite samlade erfarenheter
Jag la in en facebookwidget (eller vad det nu heter som man skapar i facebook och klistrar in på sin sajt) på swecat. Jag hade den uppe i två dagar, sedan skrek jag rakt ut över hur mycket laddningstiden ökade på sajten och tog bort den. I vår nya version som vi jobbar med nu ligger vanliga länkar i stället.
Skapade en fanpage på facebook för några månader sedan, och den har en del fans ca 300 st, men vad jag kan se så kommer i stort sett inga besök alls från facebook och framförallt inga köp.
Jag kommer att fortsätta jobba på lite med facebook för jag tror att det krävs mer fans än jag har för att se resultat, men samtidigt tror jag att är man på facebook så är man kanske inte så intresserad av shopping. Dock skiljer det sig säkert åt beroende på butik
5 april, 2010 kl. 07:32 #109727ParvelitoDeltagareJag tror det är väldigt lite som kommer per automatik bara för att man är på facebook. Det är bara ett sätt att administrera en kundklubb, som kan ge en del ringar på vattnet om man erbjuder något riktigt bra. Det skall t.ex. rätt mycket till för att jag skall störa mina vänner med kommersiell sörja. Om jag skall ta av mitt förtroende och söla ned dem något sådant så vill det ju till att det jag skickar är riktigt jädra bra. Sedan kan det väl hända att man frågar en granne om de behöver något när man skall beställa, så man kan dela på frakten.
Om jag skall ta mig tid att läsa diverse nyhetsbrev och käcka erbjudanden så vill det också till att de har mycket substans. Annars är jag snart inte ett fan, eller så är jag en medlem som inte går in särskilt ofta på facebook i alla fall, och definitivt inte hinner läsa allt som hänt mellan gångerna.
5 april, 2010 kl. 08:05 #109728EmilDeltagareJag tror att jag skall undersöka om det finns några facebooksidor/klubbar för sådant som jag har tänkt sälja. För i såfall borde det fungera hyfsat. Då kan jag tänka mig att dom är villiga att tipsa varandra om produkterna. Jag är tyvärr i Kina nu och facebook är blockerat här och jag har ingen proxy så jag kan inte se vad som finns. Jag kan även tänka mig att kundgruppen kvinnor och kanske lite äldre (min förmodade kundgrupp) oftare skickar vidare erbjudanden och dylikt och även nappar på sådant som kommer från vänner på facebook. Men det är bara en gissning.
16 april, 2010 kl. 13:16 #109936maltieDeltagareVi har ca 70 medlemmar och jag tror gruppen kommer vara viktig i vår marknadsföring. Tror den kommer att funka lite som nyhetsbrev.
Där bra erbjudanden kan sälja, dessutom så gillar folk ens status och marknadsför dig då gratis på facebook.
Så bra kanal för oss.
19 maj, 2010 kl. 19:17 #110926GustavDeltagareAtt länka till Facebook från en e-butik är ett BIG NONO i min värld.
Många företag spärrar Facebook för att deras medarbetare inte ska tappa fokus på arbetet. Men e-butiker länkar till Facebook och i princip uppmuntrar folk att göra någonting annat än att handla i deras butik. För mig är det totalt obegripligt. Jag vill gärna att mina besökare ska tipsa andra om min butik, men inte på bekostnad av att de inte slutför ett påtänkt köp.
Själv så ska jag nu testa exakt det som jag precis bashade. Jag låta besökare dela produkter via Facebook och andra sociala medier. Jag har inga höga förväntningar om utfallet, men testar man inte så vet man inte.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.