Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Facebook för en novis?
- Detta ämne har 12 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av Dammtussen.
-
FörfattareInlägg
-
11 juni, 2010 kl. 12:51 #94625TomasDeltagare
Om jag vill vara med på Facebook som företagare, hur ska jag gå till väga? Det långsiktiga har jag någorlunda koll på, att vara aktiv, delta erbjuda nåt osv.
Men om man som jag/mitt företag bygger verksamheten till 50% på ett varumärke där det handlar om matlagning. Användarna av produkten har därför utbyte av recept de kan dela med sig av. Jag har dessutom en del material att dela med mig. Bör jag då:
1. Starta en officiell sida med mitt företagsnamn
2. Istället dra igång en grupp kring produkten/varumärket?
3. Både ock? I så fall,
4. Eller en gemenskapssida?Som småföretagare kanske det verkar dumt att ha företagsnamnet som profil, bör man istället köra med sitt eget namn?
Ska läsa på lite mer om saken, men det kan vara intressant att höra hur ni tänker och råder. Jag vill börja i rätt ände och inte göra onödigt fel.
12 juni, 2010 kl. 12:59 #111583TomasDeltagareOk, svarar själv och hoppas att jag har rätt;)
Det går bra att från sin personliga facebookprofil skapa en ny sida med ex. företagsnamnet och administrera den utan att för den skull kopplas samman utåt företag och person. Så nu är det gjort. En sida skapad.
Nu en konkret fråga om film på facebook.
Det går ju att ladda upp egna filmer, men ibland vill man kanske använda egna eller andras filmer som redan finns på youtube. Då är det bara att under klippet på youtube välja dela och den vägen dela det till sin profil på facebook.
MEN. När jag vill länka in en film på min företagssida hur gör jag då. Nu hamnar den per automatik i min personliga profils log på facebook. Vill ha in den på företagssidan, hur går det till?
Och länkade filmer, går det bara att lägga dem i loggen? Vill gärna ha dem i en egen kategori, typ anteckningar, filmer eller nåt sån så att mankan samla filmer på ett ställe efter innehåll. Att ha dem i loggen är ju knasigt då loggen snabbt fylls på ovanifrån med annan info.
???
14 juni, 2010 kl. 00:11 #111654JoelDeltagareDet som funkat absolut bäst för mig med att få nya fans till vår Facebookfanpage är att integrera Facebooks likebox på startsidan i butiken.
Läs mer om hur man gör här:
Like Box – Facebook-utvecklare/Joel
14 juni, 2010 kl. 09:46 #111665TomasDeltagare@Joel 7085 wrote:
Det som funkat absolut bäst för mig med att få nya fans till vår Facebookfanpage är att integrera Facebooks likebox på startsidan i butiken.
Läs mer om hur man gör här:
Like Box – Facebook-utvecklare/Joel
Ja, det får nog bli en sån box. Verkar dock som att man inte kan styra höjden på den? Ser att din är ganska hög trots att den inte visar ”loggen” på fansidan. Men bredden går i alla fall att anpassa. Alltid något:)
14 juni, 2010 kl. 09:50 #111666Katrin LundgrenDeltagareVi hade en sådan, men tog bort den, visst får du fans, men till priset av en sida som laddar ett par sekunder segare, vilket jag inte gillade direkt.
14 juni, 2010 kl. 10:26 #111670TomasDeltagareOk, ett par sekunder låter ju inte bra. Kanske bättre med en egen ”statisk” lösning då med en enkel länk istället. Fast lite kul skulle det vara att få in vad som händer på fansidan också. Tex produktnyheter, filmer och liknande.
14 juni, 2010 kl. 10:34 #111671Katrin LundgrenDeltagareMed tanke på att Google börjar ta hänsyn till hastighet så kan det vara dyrbart kul….Jag kör därför en statisk länk. Vi har en gillaknapp på varje produkt och den verkar inte ta lika mkt kräm, men den är fortfarande seg, så vi får se om den blir kvar. Jag håller på och funderar över det.
14 juni, 2010 kl. 10:42 #111672TomasDeltagareJoel, du skrev att ni har en like box på förstasidan, men jag ser att den ligger med på alla sidor. Om den som Kodmyran säger drar kraft/tid kunde man tänka dig den på just bara startsidan? Påverkar naturligtvis hastigheten där med. Men sinkar inte ned hela sajten.
I mitt fall skulle det kunna fungera tror jag. Men att även ”addknapparna” tar kraft är ju trist. Ni som använder dem, har ni nån statistik på hur de används?
14 juni, 2010 kl. 12:44 #111682JoelDeltagare@Tomas 7096 wrote:
Ja, det får nog bli en sån box. Verkar dock som att man inte kan styra höjden på den? Ser att din är ganska hög trots att den inte visar ”loggen” på fansidan. Men bredden går i alla fall att anpassa. Alltid något:)
Jodå, du kan styra både höjd och bredd men tyvärr så är mitt butiksnamn lite för långt så det hamnar på en egen rad (istället för till höger om logotypen som hade varit mer optimalt).
@Kodmyran 7097 wrote:
Vi hade en sådan, men tog bort den, visst får du fans, men till priset av en sida som laddar ett par sekunder segare, vilket jag inte gillade direkt.
Jag upplever inte att shoppen laddar segare. Eftersom själva likeboxen integreras via en iframe så är den helt oberende från resten av shoppen (rätta mig om jag har fel). Innehållet i iframen laddas separat och ska inte påverka resterande innehåll på sidan och dess laddningstider.
Nu har jag bara kört likeboxen i c:a en månad men på den månaden har vi fått 100 nya fans bara via boxen.
/Joel
14 juni, 2010 kl. 13:06 #111685Katrin LundgrenDeltagareNu är jag inte 100% säker, men jag har för mig att google kikar på hela laddtiden alltså tills allt är laddat, vilket då borde göra att det spelar ingen roll att det ligger i en iframe, men där kan jag ha fel för jag är ingen Seo expert.
Sedan kanske jag personligen är extremt bortskämd med laddtider eftersom resten är rätt snabbt. Jag retar mig oerhört på att något på en sida inte bara smäller till och finns där direkt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.