Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Få reda på debiterad frakt av Posten
- Detta ämne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 11 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
20 januari, 2010 kl. 18:37 #108282DanDeltagare
Jag skulle ju gärna ta 200 spänn inte så. Men jag tror det kommer leda till terroristkunder som bara förstör för mig i längden.
I praktiken är det ju inte långt ifrån en ångerrätt också med skillnaden att kunden inte löst ut paketet och själv betalat returen. Då kan jag debitera returfrakten istället för en debitering på outlöst försändelse. Skillnaden är väl inte enorm gissar jag även om 200kr nog ofta är bättre
20 januari, 2010 kl. 19:36 #108283ParvelitoDeltagareMen hur ofta händer det? Jag får tillbaka kanske en eller på sin höjd två i månaden. (Fick en idag). Jag känner ju inte att det är prio ett att lägga en massa tid på att argumentera med kunderna så att de för alltid blir avskräckta att handla på nätet.
Även om jag ikläder mig en inhyrd lagerarbetares roll på Adecco, med lön därefter och därför bara kostar 3kr/minuten, så behövs det inte många mail eller telefonsamtal innan man ändå går back på att göra en kund skitförbannad. Att skicka ut en faktura är inte samma sak som att få betalt, utan det ökar snarare insatsen, och man får kanske betalt för det.
Och så lägger vi till Dans befogade rädsla för att folk blir så pissed att de skall ”hämnas” och kräks ur sig dynga på forum och konsumentsajter, tokbeställer en massa saker till alla möjliga personer etc.
Visst vill jag också platta till kunder som inte hämtar sina saker och som orsakar kostader, men priset för att göra det får mig att tycka att det är allt annat än prisvärt.
20 januari, 2010 kl. 20:33 #108284DanDeltagareJa, det är ju inte världens största problem men det är alltid kul att bygga en best practice för olika kundsituationer. Många situationer är väldigt gråzon som denna exempelvis. Ska man vara snäll eller stå på sig.
IS IT GOOD FOR THE COMPANY? är frågan man bör ställa sig
20 januari, 2010 kl. 20:41 #108285GregerADeltagareVi skickar rutinmässigt ut en faktura på 250:- när ett postförskott kommer i retur – vilket inte händer särskilt ofta hos oss heller. Hur många som betalar det och hur mycket energi vi lägger på att kräva in det är en annan sak … men ingen har ställt till nåt helvete i alla fall.
Jag tycker det är viktigt att markera att en beställning skall man bara göra om man faktiskt har för avsikt att köpa någonting. Det skall inte vara något man gör medan man funderar på saken.
Folk i gemen är väl medvetna om vad som gäller. Att man sedan påstår att man ”inte visste”, ”inte förstod”, ”inte hade sett” är bara skitsnack. Det är inte svårare att förstå än reglerna för hur mycket raster man får ta på jobbet, hur mycket ledighet man har rätt till, huruvida läraren har rätt att beslagta mobilen eller några andra rättigheter. Men av nån underlig anledning så är IQ:n alltid på topp när det gäller rättigheter, medan det finns en markant svacka när det gäller skyldigheter.
Nånstans får man dra gränsen för vad man accepterar som företagare … 😮
PS! Kan väl tillägga att om kunden hör av sig innan paketet kommit i retur, eller kan ange ett godtagbart skäl så brukar vi ofta kunna komma överens om nånting. Inte ens jag är omöjlig.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.