Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Få reda på debiterad frakt av Posten
- Detta ämne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 11 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
19 januari, 2010 kl. 10:27 #94222DanDeltagare
Har ett litet problem som uppstår när kunder som använder ångerrätten gör en refusering av sitt paket på utlämningsstället. Det är ett smart sätt att få mig att betala returfrakten, men jag blir sur och slår näven i bordet varje gång.
Så jag mailade min säljare och pacsoft och fråga hur jag fick reda på min debiterade frakt om jag har ett kollinummer.
Jag fick svaret att det fick jag inte om jag inte läste igenom mina fakturor manuellt. Tydligen ska detta finnas som en feature i den nya kundportalen, men den testkörs bara av ett fåtal kunder och jag får säkert inte tillgång.
Så nu slår jag näven i bordet igen. Hur gör man? Vill någon ha jobb som fakturaavläsare?
19 januari, 2010 kl. 10:57 #108250ParvelitoDeltagareDet där höll vi på och kämpade med på en tidigare arbetsplats. Jag ville få till en import av priserna för varje kolli till affärssystemets kundregister, och på så sätt få svart på vitt vad varje kunds köp kostade oss i form av frakter, och om det vi debiterade för frakter täckte upp det eller inte.
Men svaren vi fick varierade mellan Kan inte, Vill inte, Får inte, Går inte, Har inte lust… Så vi fick lägga det på hyllan. Numera kan man väl få fakturaspecarna i elektronisk form, och då du väl kunna bygga någon slags snurra som åtminstone spottar ur sig alla ”konstigheter” för manuell kontroll.
En liten parentes i sammanhanget var att vi där fick väldigt tjocka luntor med fakturaunderlag fler gånger i veckan från Posten. Ofta var de på +100 sidor, och av naturliga skäl så läste vi dem inte särskilt noga. Man litar på att Posten gör sitt jobb om det ser ut att stämma på första och sista sidan och fakturorna håller sig inom ungefär samma härader som tidigare. Vi hade fått ett specialpris (75% rabatt) på utrikes företagspaket till Danmark där vi hade ett dotterbolag som vi skickade prylar till dagligen, ofta 5-10 kolli. Vid något tillfälle föll den där rabatten bort, och vi märkte inget förrän jag en dag av en tillfällighet bläddrade i luntan och såg flera paket som kostade över 400kr/st. Det blev en fin reklammation till Posten där vi fick tillbaka flera hundratusen kronor.
Själv har jag problem när folk gör så med DHL. Jag kan skicka ett paket för 29kr + DMT och moms. Om kunden inte hämtar ut det betalar jag 118kr + moms för att få det tillbaka. Skitkul om det är en dataväska som kostar mig 30kr i inköp i paketet…
19 januari, 2010 kl. 11:06 #108251GregerADeltagare200:- + moms är en allmänt accpeterad nivå som er sättning för ”ej utlöst paket”. Jag ser ingen anledning att hålla på o beräkna den exakta fraktkostnaden.
Det kostar ju även tid, transaktionsavgifter o ränta. Man har också sveda o värk, psykiskt lidande mm … i alla fall i form av att det kan ligga outlösta varor på ett postkontor som nån annan hemskt gärna vill ha, men som råkar vara slut i lager.
Lagen är tydlig – kunden är skyldig att hämta ut sitt paket innan han kan hävda sin ångerrätt.
19 januari, 2010 kl. 11:10 #108252DanDeltagareHmm…. men det där kommer bara sluta med massa terroristkunder Greger
Fast jag visste inte att man var tvungen att hämta ut paketet först innan man kunde hävda ångerrätt… intressant.
Oavsett vill jag ändå veta debiterad frakt för att samköra med vad jag debiterar mina kunder och beräkna lönsamheten på produkter osv.
19 januari, 2010 kl. 13:25 #108264LarsDeltagareOm du kör Pacsoftonline så går det att importera (historik/importer) postens fakturaspecifikation, den skall gå att hämta från postens portal i XML-format (känner inte riktigt till detaljerna kring hur man får tillgång till detta).
Informationen visas på sändningshistorikens söksida/detaljsida.
19 januari, 2010 kl. 13:39 #108265DanDeltagareHmm intressant. Jag mailar min säljare!
20 januari, 2010 kl. 16:17 #108278GregerADeltagareLite plock från vanligtvis välrenommerade e-handlare – det varierar en hel del.
Netonnet
Löser du inte ut ditt paket är vi tvungna att debitera dig 395 kr för tillkomna omkostnader.JULA
Om du inte löser ut ditt paket är vi tvungna att debitera dig 299:- för våra omkostnader.Bokus
För ej utkvitterade försändelser debiterar Bokus 149:- som kompensation för frakt och omkostnader.CD-ON
Får vi tillbaka paket som inte lösts ut från Posten, förbehåller vi oss rätten att debitera dig för samtliga kostnader som uppstår i samband med en sådan retur, f n 50 kr. Betalning skall ske med inbetalningskort inom 10 dagar från fakturadatum.Kjell & Co
För outlösta paket fakturerar vi 200:-.Ellos
För alla paket som inte hämtas ut debiterar Ellos kunden en avgift. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift och hantering, sammanlagt 149 kr.20 januari, 2010 kl. 17:34 #108279DanDeltagareMen en refusering/outhämtat paket tror säkert kunden är det samma som ångerrätt. De förstår ju inte skillnaden?
Om en kund mailar er och säger ”jag har ångrat mig och tänker inte hämta paketet” säger ni då att det kostar 200 spänn typ?
20 januari, 2010 kl. 18:25 #108280danielanderssonDeltagare@Dan 3301 wrote:
Men en refusering/outhämtat paket tror säkert kunden är det samma som ångerrätt. De förstår ju inte skillnaden?
Då kanske kunden behöver lära sig att läsa köpvillkor. Det är ju inte så att man kan köpa ett par skor, använda dem några dagar och sedan försöka lämna tillbaks dem. Det kvittar ju ganska mycket om kunden TROR att det är okej att testa dem
@Dan 3301 wrote:
Om en kund mailar er och säger ”jag har ångrat mig och tänker inte hämta paketet” säger ni då att det kostar 200 spänn typ?
Jepp. Vi har ju redan packat ordern, betalat frakt och emballage samt kommer lägga tid på att ta emot returen, packa upp produkterna och makulera ordern. Sen om kunden låter ordern ligga där i 2-4 veckor så ligger vi ju ute med pengar också.
Låter kanske som småsaker, men it all adds up.
20 januari, 2010 kl. 18:29 #108281RikardDeltagareExakt samma problem med outhämtade paket med DHL, inte så ofta som kund inte vill hämta ut men att det glöms eller att avisering inte gått ut eller att paket kommer till fel utlämningsställe (enligt kund) etc. Vi debiterar 200 kr + moms. Problemet är väl när kunder hävdar att de inte blivit aviserade eftersom DHL aviserar via sms eller e-post så finns ju en risk att avier fastnar i skräppost och å är det uppförsbacke att börja argumentera med kunden om att det är deras ansvar att bevaka leveransen.
Frågan är hur man ska göra för jag vill inte ha en godtycklig bedömning från fall till fall, det är ju trist mot kunderna samtidigt är det stora kostnader och en himla massa jobb med dessa outhämtade paket.
PS. att du har priser på 29 kr Parvelito, det är förbannat bra.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.