Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Få fram utpris och lönar det sig?
- Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
1 juni, 2010 kl. 12:30 #94591FreddeDeltagare
Jag håller på och kikar på vad jag ska tänkas ta hem och sälja i min webbshop (ska sälja heminredning). Det jag undrar är hur man kommer fram till om det lönar sig att ta hem en viss produkt eller inte?
Är det någon viss procentsats som man bör lägga på inköpspriset för att få fram ett bra utpris?Jag utgår från att jag ska lägga på 100% på inköpspriset och sedan moms (25%) på det, då blir det ju inköpspris gånger 2 = 180 kr och sedan + moms = 225 kr ut mot kund (90 x 2,5=225 kr). Är det här ett bra sätt eller har jag glömt att lägga på något? Frakten betalar ju kunden.
1 juni, 2010 kl. 14:12 #111195MysticaDeltagareDet kommer alltid till kostnader som man inte tänker på när man startar eller som man planerat in. Att ha 2ggr pengarna till en start är det nog många som tänker men du bör nog kolla upp liknande objekt hos konkurenter. Sen tror jag även att du bör tänka på marginalerna beroende på vad det är för prisklass. Är det saker som kostar max en hundring till kund så borde du nog ha högre marginaler. Kostnader som trasiga varor försvunna varor. Emballage osv kan tillkomma då blir det helt plötsligt inte 2ggr pengarna längre. Beroende på prisklass så kanske du landar på 30% istället för 100. Du måste också tänka att de där 2ggr pengarna skall räcka till dig+marknadsföring+lager och kanske en massa andra utgifter.
1 juni, 2010 kl. 15:29 #111196FreddeDeltagareOkej, så då är 2 gånger pengarna inte helt fel ute?
Jo, pengarna ska ju räcka till mycket runt omkring också så man kanske ska ta 3 gånger pengarna, men då sticker väl det iväg mycket för kunden istället och kanske blir orimmligt högt pris?
Men sedan det här med marginalerna, det är ju marginalkronorna man lever på så lägger jag på 100% så får jag ju lika mycket i vinst som jag köpte varan för men att sedan endast lägga på 30% i vissa fall, enda fördelen med det är väl att få ett bättre pris mot kund eller tjänar jag något på det?
1 juni, 2010 kl. 15:53 #111197MysticaDeltagareAtt konkurera med priser tror jag inte är en bra idé som nyföretagre även om det är lockande då man snart märker alla sina kostnader. Du kan ha lägre priser på ett urval av dina produkter och kanske föröska använda dessa som lockbete åt dem du har bättre marginaler på. För att ta reda på vilka marginaler du skall ligga på måste du tänka hur många ordrar /produkter måste du få iväg /månad för att du skall få in pengar. Om du har snarlik prisklass på alla dina varor är matten enkel. Är den stor blir det mer tänkande.
Efter att du räknat fram detta kan du räkna fram hur mycket emballage som kommer gå åt. hur många kvitton/fakturor kommer du skriva och skicka. Skickas de separat? i sådanna fall tillkommer porto förutom bläck och papper och slitage på skrivare m.m. därefter får du lägga på dessa kostnader på dina produkter utslaget baserat på dina marginaler. Låter komplicerat och jag är inte säker på att jag är riktigt tydlig på vad jag menar.men steg 1. Kolla in dina konkurenter och gör en marknadsanalys
1 juni, 2010 kl. 16:09 #111198Katrin LundgrenDeltagaretips, läs björn lundens bok prissättning, massor med bra info hur man kan tänka
1 juni, 2010 kl. 16:26 #111199GregerADeltagareEtt bra sätt att resonera är
A) Vad är det realistiskt att mina kunder vill betala för den här varan?
Vad kostar det mig att ta hem varan (inköp, frakt, tull, etc)?
Om A – B är tillräckligt bra för dig så kör du. Ju större diff desto bättre så klart. Ditt jobb kommer att vara att maximera skillnaden mellan A o B.
Om man bara håller på med påläggsmatematik är det lätt hänt att man missar att bedöma om varan är säljbar till det priset. En konkurrent kanske säljer en liknande vara mycket billigare, eller så har kunden helt enkelt svårt att se ett så stort värde i produkten.
1 juni, 2010 kl. 19:05 #111203ParvelitoDeltagareLyssna på Greger, han gör som jag gör.
I mitt sortiment har jag allt mellan 18% marginal till strax över 80%, beroende på vad det är, hur prisbilden på marknaden ser ut, och hur väl jag har lyckats med mina inköp.
1 juni, 2010 kl. 19:17 #111206MysticaDeltagareJag håller med både GregerA och parvelito i resonemanget. Självklart skall man försöka sträva efter så låga inköp och utgifter som möjligt. Dock så undrar jag lite om det inte är skilland på varor till hemmet och konsumtionsvaror. Jag tror att man måste se mer åt volym på konsumtionsvaror (varor konsumeras eller som går ur tiden och slängs inom överskådlig framtid). Inredningsprodukter är ofta något som kan finnas i över 10år och har inte lika stort flöde i handeln och därav lite högre marginaler. Rätta mig gärna om jag har fel för det är bara en teori. :rolleyes:
1 juni, 2010 kl. 19:48 #111207FreddeDeltagareTack för era tips! Ska ta och läsa Björn Lundéns bok om prissättning.
När det gäller heminredning som jag ska sälja så hörde jag nyss att det tydligen är ”branschpraxis” på att ta ca 100% i marginal på varorna. Och det tror jag stämmer rätt bra för om man kikar i mina grossisters prislistor så har det lagt på ca 100% under deras rekommenderade utpris.
1 juni, 2010 kl. 20:30 #111208ParvelitoDeltagare@Mystica 6592 wrote:
Jag håller med både GregerA och parvelito i resonemanget. Självklart skall man försöka sträva efter så låga inköp och utgifter som möjligt. Dock så undrar jag lite om det inte är skilland på varor till hemmet och konsumtionsvaror. Jag tror att man måste se mer åt volym på konsumtionsvaror (varor konsumeras eller som går ur tiden och slängs inom överskådlig framtid). Inredningsprodukter är ofta något som kan finnas i över 10år och har inte lika stort flöde i handeln och därav lite högre marginaler. Rätta mig gärna om jag har fel för det är bara en teori. :rolleyes:
I stort sett kan det fungera så, men för att kunna sätta rätt pris måste man sätta sig på konsumentstolen och fundera lite som köparna av produkterna tänker.
De flesta ställer sig först frågan hur mycket det är värt för mig att köpa den här produkten/tjänsten. Nästa fråga är vad andra tar för den. En tredje fråga är vad de prisskillnader som uppstår bottnar sig i vad gäller kvalitet och service.
Och naturligtvis finns det anledning för konsumenter att se ett högre värde i något som skall finnas i sitt hem under en lång tid, jämfört med avfallspåsar eller dasspapper. Konkurrensen är troligen mindre, men om många butiker säljer liknande sortiment från samma grossister så är det till sist bara priset man kan slåss med. Alla säljer ju samma saker, med samma kvalitet. Kunden ser ingen skillnad, utan går på priset om det inte är väldigt mycket enklare att handla någon annanstans.
Innan man använder priset som vapen så är det vettigt att fundera över om det lägre priset kommer ge så pass mycket högre försäljning att nettot blir bättre. På produkter som inte säljer alls är det troligen vettigt att prisa in sig på marknaden, men i övrigt måste man vara försiktig. Det är tusen gånger enklare att sänka ett pris jämfört med att höja det.
Som ny är det väldigt lätt att använda priset som vapen, men det är innan man sett vad man behöver sälja för om man vill ta ut en lön. Och så snart man försöker höja priset så drar kunderna till någon annan som är billigare. Renodlade prisjägare blir sällan några trogna kunder.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.