Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Få bättre gruppavtal DHL?
Etiketter: avtal, dhl, gruppavtal, paket, skickar
- Detta ämne har 6 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 2 månader sedan av Arne_1921.
-
FörfattareInlägg
-
27 augusti, 2019 kl. 08:22 #105130Arne_1921Deltagare
Jag har skickat paket i ca 1.5år nu och har avtal via edge. Jag kontaktade DHL innan sommaren för att höra mig för lite angående avtal.
Budet ja fick från dom va att om man skickar för mer än 600k/år så kan man få snacka nytt avtal annars är det bara att glömma…..
Funderar nu på om det inte finns något bättre gruppavtal. Jag bor relativt nära Göteborg, ingen omväg för DHL, skickar oftast flera paket/dag. För detta får jag alltså betala samma som någon i obygden som skickar ett paket åt gången och bor långt in på en snårig grusväg tex…..
Borde det inte finnas gruppavtal som är billigare men som sätter lite mer krav?
Känns ju lite hopplöst att man ska behöva skicka typ 20ggr så mycket innan man får bättre fraktpriser…
28 augusti, 2019 kl. 06:49 #186580Stefan72DeltagareDe gruppavtalen som finns är ganska lika och motsvarar i praktiken ett väldigt bra avtal för en enskild så nå bättre är nog svårt att få. Fast om alla i gruppen hade garantivolymer så ger de säkert bättre priser……….Nu är det liksom som det är och man får ju bra priser fast man bara skickar ett paket om året. Det gynnar liksom fler i det långa loppet.
Samtidigt så vet du inte vad du hade fått betala om du skickade för 600k/år heller…….det kanske till och med hade varit sämre än gruppavtalen. Som jag har förstått det så ska man skicka väldigt väldigt mycket innan man är nere i gruppavtalens priser och det är nog lika med ehandelsjättar isåfall som fyller en bil per dag typ och dit är det nog en bit som det låter?
28 augusti, 2019 kl. 09:09 #186582Arne_1921DeltagareJa du har väll rätt i det. Tycker bara att det är lite märkligt att det är ett sådan stort kliv från 1 paket till typ en lastbil om dagen
DHLs kostnad för att skicka någons paket borde sjunka ganska rejält i början 1-2-3-4 paket per gång. Nåonstans på vägen börjar ju tiden för att ha kört till mig, öppnat dörren och skrivit på lappen bli försumbar i jämförelse med lastandet och då planar DHL kostnaderna ut. Men men det kanske inte behöver vara så logiskt
28 augusti, 2019 kl. 09:49 #186583Stefan72DeltagareJa fast i ett gruppavtal så kan du ju inte bara tänka ditt paket. De kanske kör en bil om dagen totalt sett för alla och merkostnaden för att hämta just ditt paket är nog försumbar. De trafikerar ju de flesta städer ändå.
29 augusti, 2019 kl. 09:23 #186585Arne_1921Deltagaredet är väl klart att jag kostar DHL en viss summa pengar, försumbart lär det ju inte vara utan det är ju det som sätter deras fraktpriser.
Som jag bor nu kör dom nog ingen omväg men det tar ju x antal minuter att stanna, gå ur, öppna upp lastbilen, låsa upp dörren, bära paket, stänga. Denna kostnad är ju kundunik. När väl paketen kommer till terminalen så är det ju samma kostnad för dhl som ett paket från en gigant.
Under semestern skickade jag från min sommarstuga. DHL bilen körde då varje gång ca 6km in på en liten väg bara för att hämta mina paket, ibland ett paket ibland 10…. I detta fallet blev kostnaden för dhl betydligt större och ju färre paket desto större kostnad/ paket såklart.
Sedan förstår jag att dom inte orkar hålla på (eller behöver) att engagera sig i smånissar som skickar några få paket men att det skulle kunna finnas bättre gruppavtal känns ju inte så osannolikt.
När DHL förhandlar om ett generellt gruppavtal som ska täcka in ALLA så lär dom ju estimera en siffra på antalet paket/kund samt körsträcka/kund. Alla ”enpaketsskickare” och folk långt ut på landet etc drar ju upp kostnaderna och därmed fraktkosten.
29 augusti, 2019 kl. 13:37 #186586Stefan72DeltagareFast det blir ju svårt att sälja gruppavtal om man bara inkluderar vissa ? Man ska ha så och så många paket, bo där och där och helst på vägen till stora kunder osv osv….
Det är klart att varje enskild kund kostar men det är ju inte så att de sänker priserna om du loggar ut helt. Det är ju snarare så att ju fler och fler kunder de får ju mer fördelaktigt blir det ju för dem att trafikera överallt så allt är ju en balansgång. Det är få förunnat att kunna räkna hem varenda affär, alltid är det nåt det blir minustecken på och lika är det nog för DHL. Räknar man varje paket enskilt så kostar nog hämtningen mer än vad de drar in i frakt men på vägen kanske de hämtade 150 andra paket som vardera betalade hela körningen den dagen.
Så vi småkunder ska nog vara glada att det är som det är.30 augusti, 2019 kl. 11:50 #186589Arne_1921DeltagareJo jag är glad som det är men marginalerna är ju inte stora som liten så man måste ju försöka hitta allt som går att plocka upp
Ser inte att det skulle vara så omöjligt att ha några få krav på ett gruppavtal för att få ner kostnaden för DHL och alltså ge lägre priser. Hur många är det inte som är medelstora men som inte skickar för 600k om året? Känns för mig orimligt att det ska kosta lika mycket för företag A som skickar för 550k/år som för företag B som skickar för 5500kr om året…en faktor 100 räcker alltså inte
Nu kanske så är fallet och det är ju minst sagt trist vill bara bli lite mer övertygad i så fall
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.