Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Export, ett virrvarr

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99831
    InkWeb
    Deltagare

    Jag funderar på att börja sälja internationellt.
    Kommer då antagligen att använda mig av Posten, då det främst kommer att handla om små, lätta paket.

    Har avtal med DHL genom Pluskontot, men vet inte om dom har något ramavtal för export, men har iallafall fått kundnummer för att kunna skicka med dom inom EU.

    Det jag inte förstår riktigt är allt krångel med tullen.

    Kan man inte bara göra som privatpersoner, smacka på en CN 22 etikett och skicka iväg?
    Varför måste man skicka någon elektronisk information till tullen och ha sig?
    Det kommer inte handla om varor för ett värde av flera tusen kr/beställning.

    Och det här med varukoder..har försökt hitta något passande men inte lyckats.
    Jag säljer bl.a scrapbooking produkter och om vi säger då att en kund köper ett lim, lite pappersblommor och plastfickor, ska man skriva varukod för varje sak och hur sjutton ska man veta vilket nummer som är rätt..?

    Om man nu kan skicka med DHL (för dom få tyngre paketen), hur funkar det med tull osv då?

    Sen undrar jag lite med bokföringen, det blir ju ingen moms om man säljer utanför EU, men hur bokför man ett sådant kundköp? Ska man bara skita i att skriva något under utgående moms? Då blir det ju inte dubbelbokföring tänker jag…

    #161913
    Fruktsam
    Deltagare

    Tullen har en gratis liten onlinekurs i hur du söker rätt koder i Taric. Det kan vara lite förvirrande i början men oftast ganska lätt när man får kläm på det.
    Och skulle du vara osäker så är det bara att ringa tullen. Oftast kan de svara på vilken kod du ska använda, ibland kan de inte göra det (har hänt mig) och då kan du ansöka om att få en officiell bedömning alternativt chansa.

    #161938
    HakanM
    Deltagare

    Tullsvar 0771 – 520 520 har hjälpt mig några gånger

    #161944
    InkWeb
    Deltagare

    Jo, kommer nog bli X antal telefonsamtal till tullverket innan det här är över :D

    Men jag skulle gärna vilja höra hur man bokför ett exportköp.
    Det är säkert enkelt, bara att man snurrar till det i skallen.
    Jag får bara inte ihop det..hur ska man bokföra det i både debet och kredit?

    #161950
    VATadviser
    Deltagare

    Vad gäller hur du redovisar momsen. Jag tänkte bifoga en bild från vår momsutbildning för e-handlare men förstod inte riktigt hur man skall göra. Men där framgår bl.a. att du skriver exportsupply på dina fakturor och redovisar försäljningen i momsredovinsningn under block E ruta 36. Du skall alltså redovisa denna försäljning.

    #161953
    InkWeb
    Deltagare

    @VATadviser 62420 wrote:

    Vad gäller hur du redovisar momsen. Jag tänkte bifoga en bild från vår momsutbildning för e-handlare men förstod inte riktigt hur man skall göra. Men där framgår bl.a. att du skriver exportsupply på dina fakturor och redovisar försäljningen i momsredovinsningn under block E ruta 36. Du skall alltså redovisa denna försäljning.

    Okej, så det måste stå på fakturan alltså.
    Ja, ruta 36 är jag med på.

    Man ska inte kvitta momsen då, som man gör med inköp från EU, alltså redovisar den både som ingående och utgående? Den ska bara skippas helt eller?

    Och som sagt, om jag bokför det under mitt försäljningskonto i min bokföring, under vad mer ska det bokföras för att bli i både debet och kredit?

    #161955

    @InkWeb 62376 wrote:

    Sen undrar jag lite med bokföringen, det blir ju ingen moms om man säljer utanför EU, men hur bokför man ett sådant kundköp? Ska man bara skita i att skriva något under utgående moms? Då blir det ju inte dubbelbokföring tänker jag…

    Bokföra försäljning av varor på export och vara till land utanför EU (bokföring med exempel)

    #161956
    VATadviser
    Deltagare

    Bara för att inte förvirra och blanda ihop saker och ting så skriver jag ganska noga nu:

    1. Handel inom EU. När du säljer varor till ett annat EU land så skall du enbart ange din kunds momsnummer (om det är ett företag) och ex orden Intracommunity supply, reversed charge.

    Om din kund är en privatperson så skall du fakturera med Svensk moms tills du kommit upp i mottagarlandets beloppsgräns. Därefter måste du fakturera med det landets moms och betala in den där.

    När du köper varor från ett annat EU land så skall du få en faktura utan moms och själveskatta dig här i Sverige. Alltså kvitta momsen som du skriver.

    Det är alltså enbart när du får hem varor som du skall självbeskatta dig inte när du skickar iväg dem.

    2. Export till annat land. När du säljer till ett annat land så skall du redovisa moms så som jag skrivit tidigare. Men du skall inte kvitta någon moms någonstans.

    3. Vad gäller övrig bokföring så kom det precis en väldigt bra länk från Societic Hair Sweden läs där så kommer du nog rätt.

    4. Glöm inte att stämma av vad som gäller med momsen i mottagarlandet. Om du exemelvis står för införtullning etc så kommer du antagligen vara tvungen att momsregistrera dig där och fakturera med deras moms.

    Lycka till

    @InkWeb 62423 wrote:

    Okej, så det måste stå på fakturan alltså.
    Ja, ruta 36 är jag med på.

    Man ska inte kvitta momsen då, som man gör med inköp från EU, alltså redovisar den både som ingående och utgående? Den ska bara skippas helt eller?

    Och som sagt, om jag bokför det under mitt försäljningskonto i min bokföring, under vad mer ska det bokföras för att bli i både debet och kredit?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.