Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Export CN22
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 8 månader sedan av JohanG.
-
FörfattareInlägg
-
13 mars, 2015 kl. 10:26 #102558JohanGDeltagare
Hej Alla,
Är ny i detta forum och har en relativt specifik fråga;
Vi skeppar mycket från Sverige till Norge, USA och Asien. Vi använder oss av varubrev 1:a klass. Dvs utan tacking. Vi använder oss av CN22 och min fråga är vid vilka nivåer kunden blir straffad med moms och tull. Jag har läst på detta forum att allt under 200 NOK till Norge går igenom utan krav till kunden. Men vilka nivåer gäller i USA och i Asien?
Min andra fråga rör sig om 3ex av invoices på baksidan, är det nödvändigt? Någon som har erfarenheter av att köra med dessa och utan dessa? Blir leveranstider påverkade?
Tacksam för alla svar/ Johan
13 mars, 2015 kl. 10:44 #177793Stefan72Deltagarekan inget specifikt men jag vet att tullen i norge är stenhårda om de saknar fakturor och det ska tullas. Skickade utan en gång för kunden ville såklart chansa men brevet fastnade och de spårade upp mig och begärde kopior. Tror jag bara hade skrivit namnet som avsändare, inget annat. Tror det fördröjdes tre veckor……….
13 mars, 2015 kl. 11:53 #177794karfoDeltagareNorge är stenhårda med commercial invoice fakturor, de accepterar inte längre Pro-forma heller enligt FedEx.
FedEx var snälla nog att stoppa ett paket åt mig i Sverige redan som jag glömt slänga på fakturor till Norge, så det blev inte särskilt försenat..
Var NOGA med att specifiera fraktkostnaden då deras tullgräns är varuvärdet inklusive frakt. Specar man inte frakten separat kan de uppskatta den själva. Läste något skräckexempel på norska motsvarigheten till ehandel.se, där de uppskattat en frakt med DHL till 400 NOK eller dylikt…
MVH
Freddan13 mars, 2015 kl. 13:38 #177796JohanGDeltagareTack för svaren.
Vi får helt enkelt börja med 3 kopior. Än så länge har vi kört utan några invocies all och Indonesien och USA är de ställen som har haft långa förseningar med. Riktigt störigt med kunder som blir besvikna.
Gällande frakten, får de tulla och momsa den också eller är det en tjänst de köper i Sverige och inte tar in i landet?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.