Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Expansion: Tyskland – Vad tänka på? Tips?
- Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 1 månad sedan av JRag.
-
FörfattareInlägg
-
4 oktober, 2017 kl. 16:18 #104313JRagDeltagare
Hej gott folk!
Då var det då äntligen dags för en eventuellt Tysklandsexpansion för vårt företag.
Vi säljer profilprodukter.
Har luskat runt lite på forumet och hittat lite smått, dock relativt dåligt med konkreta tips, trix och fallgropar. Så jag tänkte kolla om det fanns några med erfarenhet eller information som de kan bidra med till alla oss som planerar en expansion?
Vi kan hålla oss till Tyskland först och främst men har ni tips till andra länder som liknar Tyskland (EU, population, kultur osv) så kör in dem med!
Jag ska försöka uppdatera ämnesposten med bra tips som framförs så att vi kan samla så mycket info som möjligt för allas vår skull!
Vår plan:
-Lansera hemsida med översatt text. Optimera texterna för tyska sökfraser.
-Länka in sporadiskt till Tyska siten för att bygga styrka. Först och främst från våra svenska siter.
-Ta emot ordrar på tyska men svara på engelska, tills vi har Tysktalande kundsupport, hur kinkiga är Tyskarna med detta tro?
-Leverera direkt från våra leverantörer i Holland/Polen/Tyskland.
-Fakturera från vårt Svenska bolag.
Hoppas det finns några Tysklandsexpanderande ehandlare där ute som har lust att dela med sig av sina framgångar, missöden och övrig info kring Tysk ehandel!
Tips:
*Tysk SEO verkar inte överdrivet stark i jämförelse med Sverige. Går att ta bra rank även som mindre Svensk ehandlare. Eftersom det är en ca 10 gånger så stor marknad (inom det mesta) så är belöningen väldigt mycket större för samma investering i Tyskland.
Fallgropar:
*Tyska konkurrenter har tydligen stämt vissa företag som gått in på marknaden för småsaker som en ehandlare som lovade leverans på 5 dagar (men glömde nämna att det var från och med godkänd korrektur). Främst för att förhala deras intåg på deras marknad.
Keep em coming!
Vänligen
JRag11 oktober, 2017 kl. 10:45 #184190JesusDeltagareHitta tysk seo som är bar vilket inte är lätt, ha tyska betalningsätt samt svar på tyska i email
11 oktober, 2017 kl. 11:00 #184191JRagDeltagare@Jesus 90642 wrote:
Hitta tysk seo som är bar vilket inte är lätt, ha tyska betalningsätt samt svar på tyska i email
Hur viktigt skulle du säga att kundservice på Tyska är? Vi kommer inledningsvis inte ha någon tysk kundsupport utan endast svara på engelska, stort problem?
Då vi är riktade mot B2B så hade vi tänkt att fakturera enligt vår vanliga standard, 30 dagar. Har du någon erfarenhet här vad som föredras av de Tyska kunderna?
12 oktober, 2017 kl. 14:59 #184202NO LINGODeltagareIngen expert på Tyskland men se till att kolla upp lagar och regler både för konsumenträttigheter och lagar för ehandel. De skiljer sig markant mot svenska och det spelar ingen roll att företaget är svenskt. Säljer man till Tyskland så sägs det vara tysk lag som gäller. Tysk lag sägs vara stenhård och böterna brutala om man bryter mot lagarna. Men som sagt jag är ingen expert på området.
16 oktober, 2017 kl. 12:04 #184222JRagDeltagareNågon som vet mer kring snårigheterna att man som Svenskt företag säljer till Tyskland och vilket lands lagar som gäller?
Vi är ju ett Svenskt företag som säljer så på ett sätt kan man ju tycka att de Tyska kunderna bör förhålla sig till det, samtidigt vänder vi oss till Tyska kunder (webshop på Tyska osv) vilket ju kanske förändrar läget?
17 oktober, 2017 kl. 15:10 #184229Richie72DeltagareSäljer du till Tyskland på tyska så gäller tysk lag precis som Peter skriver. Tyskland är väldigt annorlunda, vi fick böter på typ € 1300 för att vi hade skrivit ett stycke på fel plats i våra villkor. Tyskar är väldigt noggranna med villkor och returnerar generellt sett lite mer än svenskar. Det är i alla fall min erfarenhet.
31 oktober, 2017 kl. 11:32 #184274CharlyBrownDeltagareSom tysk kan jag kanske ge några tips här.
Det som är viktigast är att allt måste vara på tyska. Det går ej med konversation på engelska.
Som Tysk är man inte så van med att handla från utlandet. Att har att göra med ett svenskt bolag utan säte i Tyskland är inte ett plus.Kolla med alla ”tyska” betalsätt som t.ex. Sofortüberweisung etc.
Det tyska Finanzamt är oftast inte alls så trevlig och hjälpsam som Skatteverket.
Ring endast dit när du måste. Behöver du hjälp är det en ”Steuerberater” som gäller.Har koll på alla lag som gäller. Det är viktigt med korrekta villkor. Snor inga Bilder eller text från någon annan utan tillåtelse. Det är väldigt lätt att får en dyr ”Abmahnung” i Tyskland. Det finns massor med advokater där ute som lurar på sådant.
Det finns även speciella krav på ebutiken i Tyskland.
21 november, 2017 kl. 11:18 #184336JRagDeltagareTack för grymma svar.
Fått höra att villkoren är extremt viktiga om man inte vill råka på saftiga böter vilket ju bekräftas här.
Vi hade tänkt börja kundkontakten på engelska och sedan övergå till Tyska när orderingången ökar. Antar att man får ta visst tapp i order pga det till en början.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.