Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Expandera till Norge Finland Danmark!?
- Detta ämne har 24 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av Tusen.
-
FörfattareInlägg
-
10 april, 2009 kl. 21:08 #93853niclaskDeltagare
Hej
skulle gärna vilja höra synpunkter som angående webbhandel till våra skandinaviska grannländer!?Allt är av intresse!
Funkar transporter lika smidigt? Något man ska se upp med? Funkar alla betalningslösningar mm?
*Antar det är bäst att utforma webbplatsen i 4 parallella delar för varsitt språk med? För engelska funkar väl inte?
Om någon har erfarenhet av sånt här får ni gärna höra av er! Allt är intressant ang detta.
/ Niclas:)
12 april, 2009 kl. 15:31 #105750JockeDeltagareJag driver webbhandel på 6 språk, svenska, norska, finska, danska, tyska och engelska, adressen är moderninterior.se/.no/.dk/.de/.eu/co.uk samt designklassikot.com för finska.
När vi startade trodde vi att det skulle bli problem med support vilket vi inte har några problem med, alla fattar svenska eller engelska.
Vi tar idag enbart emot kort utanför Sverige men kommer starta med kreditor i norden inom ett par veckor.
Det vi har haft mest problem med är momsen utanför eu samt momsen för företag i eu. Vi har även haft problem med domainer. I Norge har vi tex startat ett företag som vi bara använder för att registrera domainer.
Leveranserna funkar jätte smidigt med tnt som kör hem till dörren.
På .eu sidan har vi tagit emot ordrar från bla Portugal, Dubai och Indien vilket är roligt men oftast betyder lite mer jobb än vanliga ordrar.
Vad är det du säljer och vad ligger snitt beställningarna på?
12 april, 2009 kl. 15:32 #105751AndreasDeltagareMin webbutik är tänkt att köras för alla länder, dock kommer jag ej ge support på Norska eller Danska.
Norrmännen förstår dock svenska rätt bra. Annars får man använda engelska.
Svenska och finska pratar jag så dessa länder klarar man bra av. Lagstiftningen är lite olika i olika länder men lagen gäller i det land du säljer från.
Finsk lag i mitt fall, vilket även betyder 22% moms. Funderar på o flytta allt till England o Estland också, kan spara en hel del pengar på det. Problemet med en utländsk sida är att de ger ett oseriöst intryck.
12 april, 2009 kl. 19:52 #105752niclaskDeltagareTackar för tipsen.
Antar moms problemen löser sig om man har en bra revisor?
Hajade inte riktigt det du mena med domainer dock, vad är det? Är det domäner?
Hade tänkt använda mig av schenker, kunderna får hämta vid närmaste utlämnings ställe!
Återigen tackar för tipsen!
/ Niclas
12 april, 2009 kl. 21:06 #105753niclaskDeltagareTja nu vet ja va du mena, såg att det stog för norge då ”kräver firma i landet” WTF. Hur ar ni gjort? Nåt simpelt trick?
Vad gäller finland stog det ”lokal kontakt krävs” . Hur löste ni detta med?
Kan man kontakta svenska ambassaden !
/ Niclas
14 april, 2009 kl. 11:30 #105759AndreasDeltagarei Finland, kan jag mot lämplig avgift för besväret regga åt er .fi domäner.
Domänen måst ägas av mig, men jag styr dem över till er sida så att säga. Kan skriva avtal om ni vill på detta så att jag inte sen stjäl starka domän namn av er.
Du måst vara ett registrerat finskt företag eller finsk medborgare för att kunna registrera fi domäner i Finland har jag för mig.
Ta kontakt om ni är intresserade, gör dock inte det gratis. Vill ha betalt för tiden jag måst lägga ut.
14 april, 2009 kl. 12:19 #105760BjornDeltagare@niclask 372 wrote:
Tja nu vet ja va du mena, såg att det stog för norge då ”kräver firma i landet” WTF. Hur ar ni gjort? Nåt simpelt trick?
Jag använder mig av NameISP för min .no, fungerar bra men det är tyvärr ganska kostsamt, ca 2000:- / år.
14 april, 2009 kl. 14:29 #105762niclaskDeltagarentar man kan göra samma sak med finland domänen?
/ Niclas
14 april, 2009 kl. 18:56 #105764JockeDeltagareFör .no domäner använde vi Gratis webhotell – Domene – SSL sertifikater som registrerade ett bolag åt oss och skickar in vår norska deklaration med 0or i alla rutor varje år.
Problemet med momsen är att ni ska sälja utan moms och i vår fall betalar kunden moms till vårt fraktföretag.
I början informerade vi inte våra kunderna om att momsen kom vid sidan om av ett extent företag vilket gjorde att vi fick problem men nu när vi gör det har vi inga problem.Vår norska sida skriver ut priserna ink moms, när man kommer till kassan försvinner momsen.
om man får mail på ett språk man inte fattar brukar vi använda google (Google Översätt) och försöka svara på engelska. Vilket vid 9 av 10 mail funkar bra.
Jag är intresserad av en .fi domän. Kan du maila mig på joakim.hallsten [a] gmail.com
14 april, 2009 kl. 19:39 #105765niclaskDeltagareJocke – tackar för tipsen
Det här extenta företaget vem sköter det? Och hur kopplas det till försäljningen?
Ang .fi domän vill jag veta mer om också.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.