Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Exklusivitet inom EU
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
6 mars, 2012 kl. 09:47 #97562BillieDeltagare
Hej!
Jag har en fråga om vad som gäller om exklusivitet inom EU.
I min e-shop säljer jag varor som har importerat från ett EU land. Har tillfälligt lagt ner min e-shop. En man ringde och hotade mig med advokater och polisanmälan om jag fortsätter sälja varor från ett visst märke. Han påstår sig ha ensamrätt att sälja dem inom Skandinavien och har “investerat miljoner” i affären. Hans företag har ett brev från tillverkaren, som ger företaget non-exclusive rätt att använda tillverkarens märke vid marknadsföring och försäljning av produkterna i Danmark, Sverige, Finland och Norge.
Jag försökte att kontakta tillverkaren men har inte fått något svar. Nu förstår jag varför de inte svarar. Efter en rad undersökningar, samtal med konkurrensverket och advokat kom jag på att parallell import är tillåtet inom EU och man får inte uppdela marknaden, d.v.s. det finns ingen exklusivitet när man importerar varor tillverkade i ett annat EU land.
Jag tänker öppna e-shopen igen, men är osäker på om det kan finnas något annat som jag missar och som kan orsaka mig onödiga problem.Vad tycker ni? Har någon upplevt något liknande? Får jag spela in nästa samtal och polisanmäla honom?
6 mars, 2012 kl. 10:14 #138438ParvelitoDeltagareBilder och logotyper får du inte använda. Däremot är det helt OK att spela in samtal som man själv är en del av.
Sedan finns det några juridiska knorrar till som du bör fundera över, och det är om du tar egna bilder där deras logotyp eller mönsterskyddade detaljer syns så kan man hävda att du snyltar på varumärkets renommé ändå. Försäljning på Internet handlar ju om en indirekt handel där konsumenten inte ser varan förrän den är i dennes besittning (det är t.ex. då ångerrätten börjar gälla). Allt fram tills dess är en marknadsföring enligt juridiken, till skillnad från när en vara exponeras fysiskt i en affär. Rättsläget är mycket oklart på det här området. T.ex. så stämde något av de stora modehusen en konstnär som avbildat deras logotyp i ett mindre smickrande sammanhang inom sin konst på en himskans massa pengar. De vann i första instansen, men valde sedan att lägga ned processen eftersom det gav dem för mycket badwill. I kriget mellan Apple och Samsung har också en massa domar avkunnats som jag inte är man nog att bena ut, men som alla beror det här med mönsterskydd som kan ha betydelse också i andra fall.
6 mars, 2012 kl. 10:24 #138439bloggusDeltagare@Billie 36998 wrote:
…
som ger företaget non-exclusive rätt att använda tillverkarens märke vid marknadsföring och försäljning av produkterna i Danmark, Sverige, Finland och Norge.
….Har du skrivit rätt här? Detta är inte exklusivitet för den återförsäljaren.
6 mars, 2012 kl. 10:44 #138440danielanderssonDeltagareOch sen ska man väl komma ihåg att även om du tidigare (och kanske fortfarande) kan köpa in från ett företag i EU, så kanske detta tvingas sluta sälja till dig eftersom du inte följer märkets riktlinjer.
7 mars, 2012 kl. 21:33 #138548BillieDeltagareTack för era svar!!
Non-exklusive gäller användandet av tillverkarens namn vid marknadsföring enligt personen som ringde mig. Brevet är väldig konstigt, utan datum etc.
Det är bättre att försöka hitta andra produkter för e-shopen. Det är inte värt att börja ett krig för rätten att sälja varor som man kan köpa på Ali Baba. De är inte av något känt märke.
7 mars, 2012 kl. 21:52 #138550GregerADeltagareNon exclusive betyder icke exklusiv. D.v.s den här bråkstaken har ingen ensamrätt alls. Tillverkaren har rätt att utse fler återförsäljare inom det område avtalet gäller. Det är idag ganska ovanligt att man får verklig exklusivitet. Tillverkaren vill bl.a inte riskera att en dålig återförsäljare blockerar en bra marknad.
Men eftersom du inte själv har något avtal med tillverkaren så blir det reglerna för parallellimport som gäller (så länge du köper inom EU).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.