Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Exempel på dåliga webbutiker och varför!
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 7 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
1 juni, 2009 kl. 22:04 #93901AndreasDeltagare
Kollade runt lite på olika webbutiker o detta var en webbutik jag inte ens orka gå genom all steg för att se produkter för min bil. Intron redan gör att man vill fly därifrån, sedan för att hitta deras webbutik så sökte jag nästan 30 sekunder. O sen när det var dags att välja bilmodell då var det slut på mitt tålamod.
Har ni också exempel på webbutiker som hör till samma kategori, verdelösa butiker?
Om ägaren till denna butik befinner sig på detta forum, ber jag om ursäkt o hoppas han tar mitt gnäll som konstruktiv kritik.
2 juni, 2009 kl. 08:42 #106101ParvelitoDeltagareDen var verkligen ett praktexempel på hur ehandel kan göras komplicerad och svårtillänglig.
Något som jag annars funderar lite över är sortimentet. Många av mina ärade kollegor i branschen har fyllt sina webshopar med allt och lite till från alla leverantörer de kan hitta. Jag upplever att många e-handlare är ”lata” och mest slentrianmässigt kastar in vad som helst utan kunskap om vad det är, vad det används till eller om någon är intresserad av att köpa det. Webshopen fylls med 90-95% död massa som dränker de produkter man borde sälja. Kunderna närmast kräks över att behöva ta sig fram igenom denna dynga. Dustin, som brukar prisas på alla sätt och vis, är typexemplet för när det går över styr.
Deras kategori ”Datortillbehör -> Kablar -> Nätverk -> RJ45 -> Cat 6 -> Oskärmade” (dvs en rejält avgränsad kategori sex klick ned i hierarkin) innehåller nästan 300 produkter med olika fabrikat, utföranden, längder och färger. Fy f*n för att behöva beställa något där resonerar jag. Jag är övertygad om att de med rätt enkla medel skulle kunna öka försäljningen med 20% och dessutom flytta mycket telefonförsäljning till webshopen bara genom att göra det enklare att hitta vad man skall ha.
Det är inte bara kablarna som blivit en kakafoni av intetsägande rader sida upp och sida nedm utan det ser ungefär likadant ut vad gäller minneskort, möss, tangentbord och vad du vill.
Jag förstår att det är viktigt att kunna erbjuda ett brett sortiment, att ha testvinnande produkter i sortimentet och kunna tillgodose allas behov. Men man tappar oerhört mycket enkelhet på att inte selektivt rekommendera något för kunden, berätta vad som är prisvärt eller säljer bäst.
Från att vi en gång fick lära oss att allt måste analyseras noga för att sedan göra ett val när vi skulle ha telefon, bredband, TV, el och alla andra saker så tror jag pendeln svänger tillbaka. Människan är beredd att lita på goda råd för att få mer tid över till annat. Det måste inte vara billigast, det kan få vara enklast istället.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.