Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Ersättning för skadade varor från utländsk leverantör?
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av sailorcap.
-
FörfattareInlägg
-
11 november, 2010 kl. 07:42 #95172sailorcapDeltagare
Jag har haft mycket kontakt med min kinesiska leverantör. Vi har haft en del produkter som vi inte vart helt nöjda med. En del har vi fått kompensation för men inte alla (även om det i mina ögon borde vart för alla produkter vi anslog om).
Leverantören tjatar hela tiden om hur lite pengar de gör på mina order och det blir ännu mindre (knappt ngt) efter mina krav på kompensation/ersättning för varor som är undermåliga. Det senaste min leverantör skrev var att jag ska räkna med att några fåtal produkter kan vara skadade/undermåliga. Enligt svensk kultur (med svenska leverantörer) så finns inte det på kartan.
Hur gör ni andra när det är produkter ni fått som är skadade/undermåliga.
Har nu fått två leveranser från min kinesiska leverantör. Första gången hade jag rätt mycket problem med en del varor. Inför andra ordern gjorde jag en 10 punkters lista med vad de måste förbättra inför leverans nr 2.
I veckan fick vi leveransen. Har inte haft tid att kolla på så många produkter men har funnit ett par stycken irriterande ”fel”. T.ex. så har de valt en annan ram till tavlorna än den jag beställde. Svaret jag fått är att ingen produkt/vara i hela världen är den andre lik. Det håller jag med om. Jag har skickat bild som jämfört ramen vi fick vid leverans 1 med ramen för leverans 2. Den ena är grå och den andra är silvrig. Formen på ramarna är lika men från den senaste leveransen är ramen mindre (inte lika djup). Inte heller är mönstret på färgen densamma (väldigt olik). För ram-problemet har jag inte uttalat mig om ngn kompensation.
Fel nr 2 var att vajerhängare skulle monteras enligt en av punkterna jag skickat dem. Nu kom vajrarna omonterade i en liten påse. Jag begärde först ersättning för detta men tog tillbaka kravet för att vara lite schysst.
Hittade en tryckt tavla som hade fått sig några långa synliga repor. Leverantör menar att det är sånt som kan hända med några få produkter i en leverans när en vara ska packas in i bil, ner till hamn och packas om där, lossa container osv. Den kostar mig inte mycket, men många bäckar små…samt genom att kräva ersättning få dem att vara försiktigare vid senare leveranser.
De flesta varor är dock i bra skick.
Hur gör ni andra med reklamationer från asien?
11 november, 2010 kl. 08:05 #116177ParvelitoDeltagareKineser är underbara med att filosofin ”same, same, but different”, dvs att det man levererar är samma sak som man beställt, men lite annorlunda. Och det är lite så med att handla med kineser att allt inte hela tiden är 100%, i vart fall inte om det är billigt.
Ju mer komplicerade saker man beställer, desto mer fel. I ditt fall där ramar kan se olika ut, ha olika färger och dessutom vara försedd med hängare så är det ju som gjort för att det blir en del fel.
Genom åren har jag sett en del fel. För att nämna några så kan vi ta de 12.000 tangentbord som skulle ha svensk layout med å,ä & ö, men där de istället hamnat där man normalt. sett har ?, ´ och – I ett annat fall hade man på våra 2.500 USB-hubbar tryckt dit en EAN-kod som vi ville ha, men inte våran kod utan en som tillhörde en av HP:s populäraste bläckpatroner som råkat ligga på någons skrivbord där kartongen skulle designas. För att inte tala om alla gånger man beställt elektronik enligt en specifikation, men någon kines beslutat sig för att spara 10 cent på att använda ett annat styrchip som inte alls passar den svenska specialutvecklade programvaran som den skulle användas till…
Normalt sett så brukade vi ha överseende med att 2-3% av det vi beställde kanske inte var helt kurant, de allra flesta beställningar var ju OK eller så handlade det om någon eller några av de kartonger av de 1000 som låg i kontainern som blivit skadad under transporten. Det var ingenting vi brukade nämna.
Större saker gick för det mesta smidigast att reda ut i form av en rabatt på nästa beställning.
I just ditt fall skall du kanske försöka skaffa dig fler leverantörer och inte gnälla över småsaker. Om en leverantör vet att du är helt beroende av dem så är det tufft att förhandla.
11 november, 2010 kl. 08:45 #116180EmilDeltagareJag känner ibland att man får vad man betalar för.. Även om jag köper på plats och försöker göra kvalitetskontroll så missar jag. Ibland så får dom tillbaka grejerna och helt enkelt göra rätt. I andra fall och kanske oftast (så länge det inte är kvalitetsproblem) så tar jag det. Är det några få och billiga grejer som måste kasseras så tar jag den smällen. Som ehandlare kan det ju bli jobbigt när man köper svarta grejer och får bruna, ”same same but different”, vilket innebär att man måste fota om och lägga upp en ny produkt. Jag brukar få vara stenhård med vad jag skall ha även om dom säger att dom vet hur jag vill ha de och och att dom kommer ihåg. Det kan trots det bli fel om jag inte ligger på.
11 november, 2010 kl. 09:49 #116183sailorcapDeltagare@Parvelito 12158 wrote:
I just ditt fall skall du kanske försöka skaffa dig fler leverantörer och inte gnälla över småsaker. Om en leverantör vet att du är helt beroende av dem så är det tufft att förhandla.
Jo, jag har länge sagt att jag ska skaffa ngn mer leverantör. Nu har jag visserligen bara gjort 2 beställningar (två containers). Varför jag valde att fortsätta med den här leverantören även vid leverans nummer 2 var för att jag ville ge dem en chans till att bättra sig. Nu har jag inte hunnit kika på produkterna särskilt mkt…så det kan mkt väl vara så att de har bättrat sig. Hur som helst så är det nog inte dumt med flera leverantörer. Jag ska kika lite mer på det.
Angående ramarna som var ”same but different” så var faktiskt den här omgången snyggare än den tidigare leveransen. Dock inte lika djupa som sagt. Jag gjorde leverantören uppmärksam på det, men krävde ingen ersättning i mejlet. Poängen jag ville få fram var att – det jag beställer ska jag även få levererat. Nästa gång kanske det blir en mindre snygg ram?
Mvh
Andreas11 november, 2010 kl. 09:50 #116184sailorcapDeltagare@Emil 12162 wrote:
Jag känner ibland att man får vad man betalar för.. Även om jag köper på plats och försöker göra kvalitetskontroll så missar jag. Ibland så får dom tillbaka grejerna och helt enkelt göra rätt. I andra fall och kanske oftast (så länge det inte är kvalitetsproblem) så tar jag det. Är det några få och billiga grejer som måste kasseras så tar jag den smällen. Som ehandlare kan det ju bli jobbigt när man köper svarta grejer och får bruna, ”same same but different”, vilket innebär att man måste fota om och lägga upp en ny produkt. Jag brukar få vara stenhård med vad jag skall ha även om dom säger att dom vet hur jag vill ha de och och att dom kommer ihåg. Det kan trots det bli fel om jag inte ligger på.
Ja precis…bara en sådan sak som fotografering är otroligt irriterande och tidskrävande om man måste göra det en gång till.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.