Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Erfarenheter från ODR och ADR?
- Detta ämne har 15 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av fenrik.
-
FörfattareInlägg
-
13 juni, 2010 kl. 14:50 #111635sailorcapDeltagare
Hur man vet om de kommer från tidningar?
Det är ingen rocket-science direktKör du en kampanj i en tidning som har utgivningsdatum 1 Juni och säljs t.o.m 30 juni. Får du en markant ökning av besökare så är nog slutsatsen att dessa kommer från tidningen man annonserat i.
13 juni, 2010 kl. 18:36 #111641jpetterssonDeltagareSjälvklart så kan man se på besöksantalet att antalet direktare ökar markant då tidningen släpps. Enligt mina erfarenheter så brukar dock denna ökning plana ut efter ett tag. Det är ju inte så heller att alla som kommer in direkt i shopen har suttit med en tidning framför sig. (Förhoppningvis) har man väl ett svagt ökande antal direktare som kommer till din shop ju mer den blir känd. Av alla dessa direktare vet jag inte hur många som har en tidningsannons som start. Är det någon som gjort någon uppskattning på det?
Det andra sättet att de facto mäta framgången av en tidningsannons är väl att lägga med en rabattkod eller dyl så att man direkt kan räkna hem hur många order en annons genererat. Och enligt mina erfarenheter så klår tex adwords tidningsannonser med råge med avseende på ROI. Men då tjatar alla om att bygger sitt varumärke så mycket med tidningsannonser, men är det då inte bättre att man drar in kunder via adwords (som mycket oftare handlar) och bygger varumärket genom att man får nöjda kunder än att annonsera i tidningar? Hur resonerar ni andra?
MVH
jpettersson13 juni, 2010 kl. 19:19 #111642Katrin LundgrenDeltagareJag kan inte vara säker på att de som söker på gardenhome kommer från tidningsannonser, men ofta förekommer det samma dag som utgivningen av en viss tidning så det är ganska troligt att det har med saken att göra.
Däremot så har jag alltid rabattkoder med i mina annonser och kan därför mäta de som handlar från annonsen, och där har jag ett ganska bra resultat.
15 februari, 2011 kl. 10:51 #119028SilfwerpihlDeltagareJag har alltid datorn nära till hands när jag läser t.ex. ”Vi i Villa” eftersom den ofta är späckad med intressanta annonser. Det är inte heller ovanligt att det referas till någon hemsida i den redaktionella texten heller. Dessutom så hittar man ofta något som man blir nyfiken på och vill fördjupa sig i.
Så nu när datorn i allt större utsträckning hittar ut från datorrummet till favoritfåtöljen och köket så tror jag absolut att annonsering i gammelmedia kan vara ett kanonkomplement om man hittar rätt. Av samma anledning tror jag att effekten av odr & adr kommer att bli allt bättre.(snygg 1:a post en gammal bump utan att tillföra mycket av värde, jaja, har smygläst länge nog utan yttra mina egna åsikter så det får väl kanske bli ändring på det… Ett jävla bra forum hur som helst. Cred till ansvariga och alla här som så generöst delar med sig av sina erfarenheter)
19 februari, 2011 kl. 10:29 #119295LynxDeltagare(Inte riktigt samma sak, men i alla fall i samma härad):
Erfarenheter av e-post marknadsföring då? Tänker på annons i något av de nyhetsbrev som går ut till intresserade inom ett specifikt område (t.ex. hus o hem)
Testade en gång för många år sedan i en helt annan bransch (finans) och hade värdelös respons.
Har nu fått ett ebjudande typ 30.000 prenumeranter, annons vid 5 tillfällen i nyhetsbrevet. Naturligtvis beroende på en massa olika faktorer, men är det någon här som har någon bra lärdom att dela med sig av?21 februari, 2011 kl. 10:15 #119365fenrikDeltagare@timmy 6906 wrote:
Nu när ett nytt nummer av Du & Co har kommit ut så blir jag återigen lite intresserad av att prova direktreklam med posten.
Tänkte kolla om det är någon som har några erfarenheter av det? Tidningen är inte så objektiv så det är svårt att få en uppfattning om hur bra det egentligen är!För er som inte vet så står ODR för oadresserad direktreklam och ADR för adresserad direktreklam
ODR är i vissa branscher helt klart värt pengarna men det är svårt att avgöra innan du testat. Första gången/gångerna du provat och faktiskt får ditt utskick betalt genom intäkter från ditt utskick så får man nog se det som framgångsrikt. Tänker du fortsätta sedan så föreslår jag vassare kampanjmaterial, både i form av erbjudande och annons/textmaterial som träffar mottagaren.
Idag finns det tack vare digitalteknik förhållandevis billiga sätt att få utskicken lite mer personliga. Se t,ex Google sökning för Direct Smile. Förhoppningsvis blir utskicket mer träffsäkert om du kan göra det lite personligare, till trots att du väljer ODR tjänsten som i sig inte är personlig ett dugg. Ju mer personlig, ju mer arbete i förberedelser krävs ju förvisso så kanske lutar det ändå åt att använda ADR och få det personligt direkt men då ökar ju utgiften istället.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.