Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Erfarenhet av att komplettera fysisk butik med ehandel
- Detta ämne har 20 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 6 månader sedan av Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
12 augusti, 2011 kl. 11:04 #125292bjornbearDeltagare
Trist läge. Vårt nuvarande kassaregister verkar inte ha några kopplingsmöjligheter. Så vi blir tvungna att byta till PC-baserat (borde vi tagit från början mao, sitter med 48mån hyreskontrakt på befintlig så att lösa det kommer gå på ca 15papp)
Jag lutar åt att köra helt mjukvarubaserad kassa för att få full flexibilitet med koppling till webbshop. Men det får nog bli en övergångstid där vi försöker hålla koll på när något tar slut i den fysiska butiken och då uppdaterar webbshoppen. Dvs vi har inte full koll på lagret, men försöker iaf undvika att kunder beställer sådant som är slut fram tills dess att vi har integrerat butikskassan.
Misstänker ändå att det tar sin lilla tid att få upp trafiken till webbshoppen så att första halvåret får man köra lite manuellt.
Tips till andra: Välj PC-baserad kassa om ni får möjlighet….
(även om jag personligen tycker det ser rätt trevligt ut med en klassisk kassaapparat på disken jämfört med en dator)12 augusti, 2011 kl. 11:22 #125294Jimmy OstromDeltagareDet är otroligt svårt/dyrt att få en fysisk butiks kassasystem att lira med en E-shop. Jag försökte detta i samband med att nya kassalagen kom. Men jag beslutade mig att satsa fullt på E-handel istället (inte bara på grund av nya kassalagen men den var en av orsakerna till att vi bomade vår butik).
E-handel är en helt annan grej än en fysisk butik och så länge inte kassatillverkarna fattar detta så är det kört!
@bjornbear 22409 wrote:
Trist läge. Vårt nuvarande kassaregister verkar inte ha några kopplingsmöjligheter. Så vi blir tvungna att byta till PC-baserat (borde vi tagit från början mao, sitter med 48mån hyreskontrakt på befintlig så att lösa det kommer gå på ca 15papp)
Jag lutar åt att köra helt mjukvarubaserad kassa för att få full flexibilitet med koppling till webbshop. Men det får nog bli en övergångstid där vi försöker hålla koll på när något tar slut i den fysiska butiken och då uppdaterar webbshoppen. Dvs vi har inte full koll på lagret, men försöker iaf undvika att kunder beställer sådant som är slut fram tills dess att vi har integrerat butikskassan.
Misstänker ändå att det tar sin lilla tid att få upp trafiken till webbshoppen så att första halvåret får man köra lite manuellt.
Tips till andra: Välj PC-baserad kassa om ni får möjlighet….
(även om jag personligen tycker det ser rätt trevligt ut med en klassisk kassaapparat på disken jämfört med en dator)12 augusti, 2011 kl. 11:57 #125295Christoffer TyreforsDeltagare@bjornbear 22409 wrote:
… Men det får nog bli en övergångstid där vi försöker hålla koll på när något tar slut i den fysiska butiken och då uppdaterar webbshoppen … Misstänker ändå att det tar sin lilla tid att få upp trafiken till webbshoppen så att första halvåret får man köra lite manuellt …
vilket innebär att när du börjat få trafik så ska du helt plötsligt byta system och därmed förmodligen även urler, struktur osv och tappar trafiken över natten?
12 augusti, 2011 kl. 12:42 #125296bjornbearDeltagare@Jimmy: Får jag fråga vilket kassasystem som du försökte med? Jag tittade lite på EasyCashier (som vad jag förstår är en helt mjukvarubaserat kassa). Från den verkar man kunna exportera kassainformation som excelfiler, vilket borde passa utmärkt att synka med en webbshop.
@debaser: Nej, det hade jag helt tänkt slippa. När jag väl fått ett PC-baserat system på plats så hade jag alltså tänk mig exportera lagerändringar från kassan till min nuvarande webbshoppslösning. Jag har alltså inte tänkt mig byta webbshopp, däremot fysiskt kassasystem.
Det här ska nog gå, jag är optimist!
12 augusti, 2011 kl. 13:37 #125302Jimmy OstromDeltagareVad jag kommer ihåg kollade jag på Sharp, Mamut, SPCS, Cach IT och några andra.
Bra att man kan få upp informationen i TXT eller excelfiler, men vi jobbar med verkliga lager och lager för våra olika leverantörer så det funkade inte för oss.
Sen vill vi ha mycket på automatik och den bästa lösningen kände vi var SPCS och det har vi idag men då skiter det sig med fysiska kunder för man vill inte behöva slå in kundens personummer varje gång. Men rent e-handels mässigt funkar SPCS riktigt bra om man har en bra och utvecklingsbar synch (vilket jag förutsätter att en bra hemsideleverantör har).
Men ”riktiga” kassasystem var svindyra när jag kollade, säkert höga okerpriser just när lagen kom så det kanske har ”trillat” ner lite. Sjuka månadskostnader minns jag.
@bjornbear 22413 wrote:
@Jimmy: Får jag fråga vilket kassasystem som du försökte med? Jag tittade lite på EasyCashier (som vad jag förstår är en helt mjukvarubaserat kassa). Från den verkar man kunna exportera kassainformation som excelfiler, vilket borde passa utmärkt att synka med en webbshop.
12 augusti, 2011 kl. 13:41 #125303Katrin LundgrenDeltagareJag tror att Specter har en butikskassamodul, Specter brukar man även kunna koppla ihop med de flesta e-handelssystem så det kan vara ett alternativ för dig
12 augusti, 2011 kl. 13:43 #125304Jimmy OstromDeltagareJag tittade även på detta alternativ och det kändes näst bäst (SPCS kändes bäst).
Possitivt med detta är att man kan ha olika lager i deras system, mycket bra tycker jag.
Anledningen till att jag backade på detta var att jag tyckte det var ”dyrt” mot SPCS.
@Kodmyran 22420 wrote:
Jag tror att Specter har en butikskassamodul, Specter brukar man även kunna koppla ihop med de flesta e-handelssystem så det kan vara ett alternativ för dig
12 augusti, 2011 kl. 14:07 #125306Katrin LundgrenDeltagareDyrt? Hur räknar du då? Har du en väldigt klen version av spcs, och ingen integration?
Jag tycker snarare spcs är snordyrt…men jag har bara kikat på de större varianterna. Men att man tvingas betala för först programmet, sedan för deras integrationsmodul och därefter också för koppling gör att jag tycker det alternativet är riktigt surt. I alla fall som ingångskostnad. Men jag är snål, jag vet.12 augusti, 2011 kl. 14:14 #125307Jimmy OstromDeltagareJag har SPCS 2000 med integration. Köpte det för under 10 lök har jag för mig och sen är det upp till mig om jag vill ha ”support” och extra användare.
När jag räknade på Specter tror jag vi trillade över 1000 kronor i månaden eller nåt. Nu var detta i slutet av 2009 har jag för mig.
@Kodmyran 22423 wrote:
Dyrt? Hur räknar du då? Har du en väldigt klen version av spcs, och ingen integration?
Jag tycker snarare spcs är snordyrt…men jag har bara kikat på de större varianterna. Men att man tvingas betala för först programmet, sedan för deras integrationsmodul och därefter också för koppling gör att jag tycker det alternativet är riktigt surt. I alla fall som ingångskostnad. Men jag är snål, jag vet.12 augusti, 2011 kl. 16:23 #125314Katrin LundgrenDeltagare@Jimmy Öström 22424 wrote:
Jag har SPCS 2000 med integration. Köpte det för under 10 lök har jag för mig och sen är det upp till mig om jag vill ha ”support” och extra användare.
När jag räknade på Specter tror jag vi trillade över 1000 kronor i månaden eller nåt. Nu var detta i slutet av 2009 har jag för mig.
Ok, då förstår jag, då har du helt klart gjort en bra affär, för det är inte de priser du betalar hos Visma numer direkt
Nu ligger bara programlicensen på 16790kr för Spcs 2000. Då är det utan serviceavtal, jag tror att de fortfarande är frivilligt, men har är inte 100% säker. Om inte är det en årskostnad på 4590. Sedan tillkommer ytterligare för 1050 för visma integration, och det måste du betala årligen.
De fick mig att tycka att specter var rena budgetvarianten
. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.