Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Erfarenhet av annons i tidning (metro)
- Detta ämne har 18 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av connywesth.
-
FörfattareInlägg
-
19 april, 2013 kl. 05:32 #162938connywesthDeltagare
@Richie72 63511 wrote:
Jag vill gärna veta vad du fått ovanstående ifrån.
Det är bland annat från en kurs i distanshandel jag har gått men detta är även ”common knowledge”.
Sen är det dessutom ren matematik.
Om du har en budget att satsa 20-25% av omsättningen på marknadsföring så blir det omvänt att om du satsar 1 kr på marknadsföring så ska försäljningen öka med 4-5 gånger det belopp du investerar i marknadsföring.
1/4 => 0,25 => 25% och 1/5 => 0,2 => 20%.
19 april, 2013 kl. 05:46 #162940connywesthDeltagareDet är väldigt vanligt att annonssäljare inte kan uppfylla dessa krav, de vill aldrig visa dokumentation på vad annonsering i deras medier ger för respons.
Men ska du hålla på med seriös marknadsföring i din verksamhet så behöver man ha en genomtänkt marknadsstrategi.
Givetvis kommer annonssäljare dragande med argument som att det är viktigt att bygga varumärken m.m. men det är mest trams.
Jag säger INTE att det är trams att bygga varumärken, det är bra och det ska man också göra. Men ska man använda marknadsföring inom distanshandel så måste man ha en tydlig marknadsstrategi med tydliga mål.
Att bygga varumärken består mycket av marknadsföring men med längre responstider än vanlig kampanjmarknadsföring.
Jag vet de disanshandlare som klarat en kvot på över 6 för sin marknadsföring så det är inte alls omöjligt.
Däremot är det många annonsköpare som är grundlurade av annonssäljarna.
Utvärdera de medier du använder och sätt upp en minimigräns på att du vill ha exempelvis minst en kvot på 4 eller 5 för att annonskanalen ska vara intressant, annars får du gå vidare till annan annonskanal.
Jag får regelbundet telefonsäljare i luren som försöker påstå att en kampanj är framgångsrik om jag kan sälja lika mycket som annonskostnaden, vilket jävla nys, vem tror de att de lurar? Jag tackar alltid nej till såna idioter!
En annons måste ha större värde än vad kostnaden för mig som kund är, så är det med alla affärer. Det jag som kund köper måste ha ett större värde än vad jag betalar, annars är det inte intressant.
Men för att förtydliga så är det företagets totala försäljning som måste öka med 4-5 gånger om mn ahar 20-25 procent av försäljningen som marknadsföringsbudget. Det betyder inte att försäljningen kommer dagen efter annonskampanjen utan det kan ha en viss fördröjning i tiden. Hur lång denna fördröjning är kan variera högst betydligt för varje företag, marknad och produkt.
Men om man har ett etablerat företag med regelbunden marknadsföring på och en försäljning på en stabil nivå så är det (beroende på marknad, produkt m.m.) rimligt att ha en marknadsföringsbudget på exempelvis 20-25 procent, dvs marknadsföringen ger 4-5 gånger tillbaks i ökad försäljning.
Dessa nivåer varierar för varje företag och dess sortiment och marknad så man får ju testa sig fram, det är vanligt att stora industriföretag kan lägga så mycket som 40% av sin försäljning på marknadsföring. Är man ett teknikintensivt företag med mycket spjutspetsteknik så kan det gå 80 % av försäljning till marknadsföring av utvalda produkter, på sikt minskar andelen tills den stabiliseras på en långsiktig nivå. som för tillverkande företag kan vara exempelvis 20-40%.
Men den här tråden gällde en nystartad distanshandlare som ville ha lite tips hur han ska räkna och det var det mitt råd gällde. Varje företag har sina unika kalkyler att brottas med.
19 april, 2013 kl. 06:23 #162942pazappaDeltagareMina erfarenheter av tidningsannonsering och Metro…
Metro hade ett tag en dagens deal, exakt samma upplägg som Groupon. I detta ingick då att man fick en annons i tidningen för dealen. Det kostade mig inget upfront utan man betalade provis på sålda varor.
Hade jag betalat för annonsen hade jag varit besviken, trodde att de hade större genomslagskraft än så.
De har nu lagt ner denna affärsmodell. Orsaken är glasklar, de tjänar mer på att sälja annonsutrymmet än att försöka tjäna provispengar på det. Av det får ni dra egna slutsatser.
Sen är det så som andra har sagt, att tidningsannonsering kräver repetition. Mycket repetition dessutom. Jag körde annonser i expressen när jag var 18 år och tyckte det verkade grymt med miljonpublik. Mycket pengar, liten annons, noll respons. Ja, noll sålda varor. Så besviken. Men ringde upp andra annonsörer (det var under den där rubriken med små fyrkantiga annonser, kanske ”marknadstorget” eller liknande namn), här annonserade t.ex. körkortslektioner, och de talade om för mig att det hade tagit låååång tid innan de hade börjat få respons. Mycket pengar at plöja ner alltså.
Vi i den digitala tidsåldern är lite bortskämda med direktresultat. Och jag skulle definitivt rekommendera att köra digitalt till en början eftersom det är så dyrt att tjöta in budskapet analogt.
OT: Personligen var min stora reklamdröm på den tiden att köra i de rikstäckande kuponghäftena, Sverigehäftet. Minns att ett uppslag skulle gå på 600 000:-
Undrar om dessa fortfarande är ett bra sätt att nå ut, nån som testat?19 april, 2013 kl. 06:33 #162945FredrikGustDeltagareEn annons som är ogenomtänkt även om den är billlig är aldrig rätt. Kommunikation ska vara medveten och riktad och kan antingen innehålla att säljbudskap eller bygga varumärket.
Nyckeln till lyckad annonsering i tryck är upprepning. Det kräver stor budget och vinnarna brukar vara de fysiska butikerna som man gå förbi och påminnas om den där annonsen som man såg i tidningen. En e-handel dyker inte bara upp i medvetandet på samma sätt (om man inte tapetserar med budskapet överallt).
Har med rätt lyckat resultat annonserat för min uthyrning av vedmaskiner på klippved punkt se i lokalblaskan. Varvade den varannan gång med mina lampor som gav ingenting. Det visar för mig att tidningsannonser fungerar, men det gäller att nå ut med rätt budskap till målgruppen.
Lägger alltid in utm-taggar i QR-koder och sett hur dåligt utfallet är. En koll i Google Analytics realtid har kunnat påvisa en viss ökad trafik när man annonserar i tidningen, men jag skulle alla gånger satsa på att kommunicera med målgruppen direkt i stället för vitt och brett.
Nyhetsbrev via e-post till existerande kunder (och andra som frivilligt anmält sig) är mycket bättre investerade pengar. Här talar vi bra återbetalningsförmåga och ska man investera i något tror jag man kan lägga någon krona på att ta in hjälp för att fixa ett riktigt bra nyhetsbrev.
19 april, 2013 kl. 06:45 #162947Richie72Deltagare@connywesth 63552 wrote:
Det är bland annat från en kurs i distanshandel jag har gått men detta är även ”common knowledge”.
Sen är det dessutom ren matematik.
Om du har en budget att satsa 20-25% av omsättningen på marknadsföring så blir det omvänt att om du satsar 1 kr på marknadsföring så ska försäljningen öka med 4-5 gånger det belopp du investerar i marknadsföring.
1/4 => 0,25 => 25% och 1/5 => 0,2 => 20%.
Det finns många här som är intresserade av göra reklam för sina shoppar och produkter i tidningar.
Att få en direkt ökad försäljning på 4 ggr annonsen är en fantasi för i princip alla. Om det lönar sig att göra reklam i tidningar beror vilken målgrupp tidningen vänder sig emot, vilken typ av vara man säljer och vilken typ av merförsäljning man kan göra på sina kunder. Det är väldigt svårt och väldigt individuellt beroende på vad man säljer och till vem.
Så det är viktigt att tänka på att det är individuellt vilka mål man har.
19 april, 2013 kl. 09:42 #162959PalMikDeltagare@Richie72 63561 wrote:
Så det är viktigt att tänka på att det är individuellt vilka mål man har.
Yeap, går ju inte att säga alls så per schablon.
Vi har ett företag vi jobbar med där vi gör ganska mycket reklam i magasin, målet där är mest att kunna visa retailers att vi gör mkt reklam så de ska köpa in företagets produkter vs direktrespons från slutkonsument (för retailers gillar att se produkterna i tryck det känns seriöst för dem). Så på alla mässor ligger magasinen med våra annonser i dem som säljargument …
19 april, 2013 kl. 12:31 #162972RobiinDeltagareHar svårt att se att nån når upp till de siffror som connywesth nämner genom att annonsera i press. Hade det varit sådan enorm avkastning så hade ju alla använt det mediet för att annonsera och tidningsbranschen hade inte haft den krisen som de nu har.
19 april, 2013 kl. 23:59 #163001connywesthDeltagare@Richie72 63561 wrote:
Det finns många här som är intresserade av göra reklam för sina shoppar och produkter i tidningar.
Att få en direkt ökad försäljning på 4 ggr annonsen är en fantasi för i princip alla. Om det lönar sig att göra reklam i tidningar beror vilken målgrupp tidningen vänder sig emot, vilken typ av vara man säljer och vilken typ av merförsäljning man kan göra på sina kunder. Det är väldigt svårt och väldigt individuellt beroende på vad man säljer och till vem.
Så det är viktigt att tänka på att det är individuellt vilka mål man har.
Jag har aldrig påstått att man får en ökat försäljning med 4-5 gånger för att man annonserar i en tidning. Jag var tydlig med att säga att man ska ställa KRAV på att mediet/kanalen fungerar som marknadskommunikation mellan mitt företag och min målgrupp, genom att sätta upp ekonomiska mål som en ökar försäljning med 4-5 gånger marknadsinvesteringe, annars bör man välja en annan kommunikationskanal för att nå sin målgrupp.
Man ska göra en budget och ha en långsiktig strategi när det gäller tidningsannonsering. Mindre än 6-7 införanden är som att kasta pengarna i sjön, det har ingen effekt på försäljningen alls.
Folk är så avtrubbade av all mangling med meningslös skitreklam att man omedvetet stänger av hjärnans input för dessa intryck (ja det finns psykologiska tester som visar detta på ett vetenskapligt sätt).
20 april, 2013 kl. 00:05 #163002connywesthDeltagare@Robiin 63588 wrote:
Har svårt att se att nån når upp till de siffror som connywesth nämner genom att annonsera i press. Hade det varit sådan enorm avkastning så hade ju alla använt det mediet för att annonsera och tidningsbranschen hade inte haft den krisen som de nu har.
Om du läser vad jag skrev så var det exakt det du skriver. Dvs att man ska sätta upp en budget och ställa hårda krav på kanalen/mediet för att annonsera där. Det kostar massor att annonsera och det tar lång tid innan man får respons på sina kampanjer.
Men om jag skriver att man ska ställa krav, innebär inte att jag säger att det är en ”garanti” för att det ska lyckas, tvärtom så försöker jag varna för att det är stora risker förknippat med just tidningsannonsering, så man måste vara försiktig och testa sig fram, samt noga välja vilken kanal/media man väljer att lägga några större investeringar i.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.