Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Erfarenhet av annons i tidning (metro)
- Detta ämne har 18 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av connywesth.
-
FörfattareInlägg
-
17 april, 2013 kl. 12:28 #99956TobbisDeltagare
Blev precis uppringd av någon säljare från metro som hade knåpat ihop ett bra erbjudande där jag fick två dagars annonsering för priset av ett under ”Dagens tips” (vilket i princip är ett gäng annonser under en rubrik som heter ”Dagens tips”).
Är det någon som har någon erfarenhet av annonser i fysiska tidiningar och ungefär hur många besökare till sin butik som det ger (i förhållande till antalet läsare av tidningen)?
Ska kanske tillägga att det handlar om en 60x40mm annons i metro stockholm
17 april, 2013 kl. 12:34 #162870danielanderssonDeltagareOm du inte har ett märke, så ger tidningar ungefär 0 och ingenting (är vår erfarenhet av diverse tidningar).
17 april, 2013 kl. 12:38 #162872Henrik_GDeltagareDe ringer var och varannan dag med sina fantastiska annonserbjudanden.
Om ni har en produkt som tilltalar en bred målgrupp så kan det funka bra. Fundera på hur ni kan göra det enkelt för någon som sitter på tunnelbanan att beställa produkten direkt. Man kanske inte har tid/möjlighet att gå igenom en normal köpprocess med kontokort osv när man sitter på tunnelbanan. När man slängt tidningen har erbjudandet kanske glömts bort…
Kanske 1% nappar på annonsen om ni gör den bra.17 april, 2013 kl. 12:49 #162873TobbisDeltagareTack för svaren, är väl i de banorna jag har tänkt också. Från början när de ringer och pratar om ”Dagens tips” så tänker man ju direkt på att det är någon form av liten artikel/recension. Men icke, en helt vanlig annons bland alla andra
17 april, 2013 kl. 21:00 #162895FreddesixDeltagareKöpte en hyfsat stor annons i Metro till ett av våra bolag, gjorde en rätt bra knorr på det hela och har en (helt unik) produkt som många känner till. QR-länk till hemsidan med mera för att underlätta trafik men Google Analytics visade på väldigt klen respons. 40k exmoms spenderade och vi kommer inte att göra det igen.
18 april, 2013 kl. 00:13 #162897connywesthDeltagareFör att över huvud taget ha någon nytta av tidningsannonser av typen metro/DN/Expressen/AB/GT/m.m. så måste man annonsera många gånger, jag menar ett absolut minimum av 6-7 gånger för att få någon som helst respons. Men de framgångsrika kampanjerna ser man ju införanden flera hundra gånger, de har nog en del effekt, men då krävs det rejält med kapital och riskvillighet för den investeringen.
Personligen skulle jag vilja påstå att man måste vara beredd att satsa på minst ett 20-tal införanden för att det ska vara värt investeringen. Man bör även satsa på en liten annons först som införs många (minst 20) gånger för att testa marknaden/responsen. Blir man besviken på responsen så kommer det inte bli så mycket bättre bara för att man bränner 20 gånger mer pengar.
Testa den billiga kampanjen i minst 5 olika medier och se vilken som ger mest tillbaks i relation till investeringen. Där kan man se gå vidare med större kampanjer om den lilla kalkylen höll. annars låter man bli det mediet i fortsättningen och provar något annat.
Man måste ha tidningens målgrupp som sitt erbjudandes målgrupp och det måste vara konsulmentprodukter med starka varumärken.
Annars är det troligen att kasta pengarna i sjön.
När man räknar responsvärde så ska försäljningen öka minst 4-5 gånger annonskostnaden som ett minimum och om man satsar 40 KSEK så är kravet att du säljer för minst 200 KSEK enbart p g a denna kampanj för att det ska vara värt kostnaden.
Är det en annonssäljare som ringer så kan man rimligtvis kräva att du betalar i efterskott beroende på respons. Det brukar ingen annonssäljare gå med på och då kan man lätt tacka nej.
Är det man själv som kontaktar tidningen så är det ju en annan sak, då är man ju redan villig att investera i marknadsföringen.
18 april, 2013 kl. 06:28 #162902TobbisDeltagareTack för mycket utförliga svar!
Är helt ny är på Ehandel.se men känner på mig att jag kommer stanna
18 april, 2013 kl. 06:29 #162903Richie72Deltagare@connywesth 63505 wrote:
När man räknar responsvärde så ska försäljningen öka minst 4-5 gånger annonskostnaden som ett minimum och om man satsar 40 KSEK så är kravet att du säljer för minst 200 KSEK enbart p g a denna kampanj för att det ska vara värt kostnaden.
Jag vill gärna veta vad du fått ovanstående ifrån.
18 april, 2013 kl. 07:30 #162905BjornAnderssonDeltagare@connywesth 63505 wrote:
När man räknar responsvärde så ska försäljningen öka minst 4-5 gånger annonskostnaden som ett minimum och om man satsar 40 KSEK så är kravet att du säljer för minst 200 KSEK enbart p g a denna kampanj för att det ska vara värt kostnaden.
Det låter som helt orimliga krav. Iallafall om man ser på direkt respons på en kampanj i de flesta branscher. Tanken är ju också ofta med marknadsföring att skaffa en långvarig kund. Vi brukar vara nöjd på betydligt lägre utfall och har aldrig hört några liknande siffror…
18 april, 2013 kl. 08:20 #162911KockenDeltagare@BjörnAndersson 63514 wrote:
Vi brukar vara nöjd på betydligt lägre utfall och har aldrig hört några liknande siffror…
Gissar att Conny menar att det borde vara så. Annonssäljarna som inte har något att komma med brukar svänga med orden ”bygga varumärken” ”skaffa ny kunder”
En genomtänkt annons i rätt media tror jag kan ge det Conny skriver. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.