Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Era erfarenheter av DHL?
- Detta ämne har 32 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
20 december, 2011 kl. 08:36 #132794Per NilssonDeltagare
Kom på en till ”lustigt” incident med DHL.
Enligt dem så har de försökt att leverera paketet till mig, men eftersom vi hade ”stängt” (vilket vi självklart inte hade) så kunde inte paketet levereras så jag var tvungen att åka ut till Roserbergs för att hämta det.
Rosersberg ligger väldigt avsides från Stockholm.
Glad i hågen och med kollinummer i hand for knivhandlar-Per ut i bushen för att hämta sina försändelser.
Väl på plats så kunde de efter cirka 1 timmes letande konstatera *trumvirvel* att försändelsen var försvunnen. Samma försändelse som vi inte kunde ta emot p.g.a. vi hade ”stängt”.
Computer says no no no no no and syntax error @ DHL
20 december, 2011 kl. 09:02 #132798Katrin LundgrenDeltagareFotofyndet: Jag förstår inte vem du pratat med på kontoret i Birsta som är hjälpsam, för där kan man snacka om computer says no syndromet så fort jag varit i kontakt med dem. Jag är en av dem som alltid handlar av andra företag än de som erbjuder DHL för vi har haft så in i h-vete med strul från just kontoret i Birsta. Deras chafför är supergullig, men pga just birstakontoret som är vårt lokalkontor så vägrar vi använda dem.
Jag har fått aviseringar på paket jag redan hämtat, jag har fått veta att de vägrar köra paket till oss eftersom vi har företaget i en bostad, jag har fått uppmaning att skaffa traktor för att de ska kunna lossa, trots att de inte behövdes, jag har blivit uppmanad att ringa upp dem om paket jag redan fått och då jag ringt har de ej vetat varför de uppmanat mig att ringa, de har tappat bort paket, jag har faktiskt fått luren slängd i örat med orden helvetes kundjävel utan att jag gjort annat än ifrågasatt varför de aviserar när vi har lossningsavtal, så NEJ TACK ALDRIG DHL.
20 december, 2011 kl. 09:20 #132800fotofyndetDeltagare@Kodmyran 30748 wrote:
Fotofyndet: Jag förstår inte vem du pratat med på kontoret i Birsta som är hjälpsam, för där kan man snacka om computer says no syndromet så fort jag varit i kontakt med dem.
Mannen som sitter bakom disken oftast när man är dit. Har både pratat på telefon och på plats med honom flera gånger. Vi har ju också firman hemma men det är inga problem.
Tror du är på deras svarta lista
Vi kanske ska enas om att våra tidigare erfarenheter speglar det sätt vi bemöter våra leverantörer och i vissa fall även hur vi blir bemötta?
20 december, 2011 kl. 09:55 #132810Richie72DeltagareVi kanske ska enas om att våra tidigare erfarenheter speglar det sätt vi bemöter våra leverantörer och i vissa fall även hur vi blir bemötta?
Tycker jag inte alls att vi ska enas om.
Jag bemöter alltid DHL bra men när man får en mailavisering där det står att de inte kunnat leverera paketet på grund av att ingen varit på plats, trots att det funnits flera människor på plats hela dagen, så har det inte något med mitt bemötande att göra. När de, som kodmyran säger, skickar en avisering trots att de redan hämtat paketet, har det inget att göra med hur vi bemöter dem.
20 december, 2011 kl. 10:13 #132812Per NilssonDeltagare@fotofyndet 30750 wrote:
Vi kanske ska enas om att våra tidigare erfarenheter speglar det sätt vi bemöter våra leverantörer och i vissa fall även hur vi blir bemötta?
Nej, det kan vi inte enas om.
Jag har alltid uppträtt korrekt och vänligt mot DHL, i alla fall till en början . Som jag skrev så var jag till och med på väg att förlåta dem genom att anlita dem som paketleverantör.
Nu gick ju inte det heller så vidare bra.
20 december, 2011 kl. 10:22 #132813JoelDeltagareMin erfarenhet säger att upplevd kvalitet varierar stort över landet.
Här i Gävle skulle jag ge DHL ett betyg på 7/10 medans Posten får 9/10. Vi har kört med både DHL och Posten under längre perioder och har därför erfarenhet av båda. Att vi senare valde Posten är helt enkelt för att de är snäppet vassare på alla punkter (utom priset).
Vidare tycker jag att DHL Import är överlägsna, de har fått till en bra kombi av pris, leveranstid och service.
20 december, 2011 kl. 10:25 #132814QarillionDeltagareI vårt fall tar posten väldigt mycket frakt för vissa av våra paket vilket gör det omöjligt att använda posten överhuvudtaget. Jag har fortfarande inte ångrat en sekund att vi började skicka med DHL. Våra fraktkostnader har nog minskat med i runda slängar 40% sen vi började med DHL och det är en ansenlig summa i slutändan. Vi får helt enkelt om kunder inte vill handla för att vi använder DHL stå ut med detta. Skulle vi tappa 20-30% av våra kunder pga av vårt fraktval så får man ju se över frågan. Men något måste ju vara fel med posten med tanke på hur mycket mer dom måste ta ut i fraktkostnad?
Det som DHL tar tex ~150:- för tar posten i detta fallet mellan 650-750:-.
Detta gjorde att varje sådan leverans blev minus för oss och posten mer eller mindre tvingande bort oss ifrån dom på allt utom pallar som dom faktiskt levererar majoriteten för oss fortfarande.
20 december, 2011 kl. 10:25 #132815TomasDeltagareNågot jag kan enas med mig själv om i alla fall;) är att alla speditörer jag haft att göra med sköter sig bra och ibland riktigt illa. Min åsikt är att det alltid förekommer lokala avvikelser och att de negativa avvikelserna ofta färgar synen på ”hela” speditören. Därför tror jag inte man ska dra för stora slutsatser av hur Speditör X fungerar i Sverige utifrån hur de sköter sig på ”min” ort. De är stora bolag allihopa med kanske undantaget Posten ofta många mindre åkerier inblandade med mer eller mindre personalomsättning. Bra och mindre bra medarbetare och chaufförer byter ibland arbetsgivare och kan både dra ned och lyfta servicegraden hos en eller flera speditörer över åren vartefter de flyttar runt.
Men för att få visshet och kunna vaska fram inte bara lägsta pris utan också bästa produkt/service vore det intressant med en nationell årlig undersökning som kunde utse de bästa aktörerna på marknaden ur kundernas och mottagarnas perspektiv. Ungefär som årets bank, vet inte hur det går till men brukar se att Länsförsäkringar utger sig för att ha de flesta/mest nöjda kunderna, vore kanske nåt för transportbranschen?
20 december, 2011 kl. 10:28 #132816fotofyndetDeltagare@Richie72 30760 wrote:
Tycker jag inte alls att vi ska enas om.
Jag bemöter alltid DHL bra men när man får en mailavisering där det står att de inte kunnat leverera paketet på grund av att ingen varit på plats, trots att det funnits flera människor på plats hela dagen, så har det inte något med mitt bemötande att göra. När de, som kodmyran säger, skickar en avisering trots att de redan hämtat paketet, har det inget att göra med hur vi bemöter dem.
Bortslarvade paket räknade jag självklart inte med där, utan det var själva bemötandet vid personlig kontakt med någon på DHL jag menade.
@Per Nilsson 30762 wrote:
Jag har alltid uppträtt korrekt och vänligt mot DHL. Som jag skrev så var jag till och med på väg att förlåta dem genom att anlita dem som paketleverantör.
Om det är chatutdraget du presenterade förut var vänligt kan vi väl diskutera någon annan gång, men vi behöver inte enas om det jag skrev förut.
20 december, 2011 kl. 10:36 #132818Per NilssonDeltagare@fotofyndet 30766 wrote:
Om det är chatutdraget du presenterade förut var vänligt kan vi väl diskutera någon annan gång, men vi behöver inte enas om det jag skrev förut.
Nej, det var inte det minsta vänligt.
Man tappar liksom lusten att hålla humöret uppe efter att ha valsat runt i deras havererade kundtjänst och support.
Självklart så började jag med att vara artig, korrekt och trevlig, men när jag hade varit detta 9-10 gånger utan märkbart resultat och bara fått idiotiska goddag yxskaft-svar tillbaka så var jag inte lika glad och trevlig.
Angående chatten. Jag tryckte på ”chatta med kundtjänst” och förväntade mig då att komma till kundtjänst. Om det hade varit en engångsföreteelse eller om DHL hade hjälpt mig och tagit ansvar för problemet så hade jag självklart haft överseende med detta fel.
Men som sagt, har man kastas runt i en kundtjänst som vägrar att ta ansvar så lackar man ur efter ett tiotal samtal.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.