Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Enskild firma – hjälp med uppstart av bokföring

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95548
    saljhjalpen
    Deltagare

    Hej!
    Jag har precis startat en enskild firma. Jag har inte börjat någon försäljning ännu, jag är fortfarande på jakt efter information om hur jag ska bokföra på bästa och enklaste sätt. Jag kommer att bedriva en typ av varuförmedling där jag ska hjälpa privatpersoner och även företag att sälja saker som de inte längre vill ha över internet (tradera) mot provision. Jag kommer att få in alla in/utbetalningar på mitt företagskonto, och har funderat på om jag ska använda mig av speedledger som man kan få genom banken och är direkt kopplat till kontot där alla affärshändelser kommer att synas. Vad krävs för dokumentation utöver detta? Jag har letat mkt på nätet över hur andra har gjort. Det verkar som om infon man får från tradera inte är relevant. Det kommer ju att bli väldigt många försäljningar per månad och därmed en hel drös med papper om man ska skriva ut alla orderbekräftelser från tradera och hålla i pärm inför en ev revision. Räcker det att dela upp in/utbetalningar på resp. konto i speedledger? Eller vad är det som krävs egentligen. Jag kan inte riktigt klura ut hur jag ska få bokföringen så smidig som möjlig både för min egen skull, men även för revisor(till bokslut/deklaration), och för skatteverket..
    Mycket tacksam för hjälp och svar. Gärna så enkelt som möjligt då jag inte är någon ekonom..
    Mvh Maria

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.