Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Eniro Deals
- Detta ämne har 34 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av prylsjuk.
-
FörfattareInlägg
-
29 september, 2011 kl. 15:49 #127857PrixDeltagare
@Omoskar 25198 wrote:
O´learys, gymgrossisten, tele 2, heppo.se är bara några av många företag som har använt den sortens tjänst genom olika företag.
Som ovanstående talare så har dem en helt annan budget men det var inte riktigt där jag fastnade.
O´learys har ju ett merförsäljare värde i att om man tycker om maten kommer man tillbaka, eller de kanske får betala sin egen dricka vid tillfället.
Tele 2 skulle ju tjäna stora pengar på att värva kunder på detta sätt. Det är ofta telefonförsäljarbolag som annars gör det jobbet åt dem och de kostar stora pengar.29 september, 2011 kl. 17:37 #127861Christoffer TyreforsDeltagare@Prix 25221 wrote:
Som ovanstående talare så har dem en helt annan budget men det var inte riktigt där jag fastnade.
O´learys har ju ett merförsäljare värde i att om man tycker om maten kommer man tillbaka, eller de kanske får betala sin egen dricka vid tillfället.
Tele 2 skulle ju tjäna stora pengar på att värva kunder på detta sätt. Det är ofta telefonförsäljarbolag som annars gör det jobbet åt dem och de kostar stora pengar.fast nöjda kunder = återkommande kunder är väl något som även gäller små handlare? Däremot har väl en restaurang inte ett begrepp som heter ”merförsäljning” i form av fler produkter i kassan utan det är rätt vedertaget att man köper fler än 1 pryl. Vet inte hur deras deal såg ut, men om det är halva priset på mat kan de lätt tjäna igen det på 3 bira.
29 september, 2011 kl. 19:59 #127873ParvelitoDeltagare@Prix 25221 wrote:
O´learys har ju ett merförsäljare värde i att om man tycker om maten kommer man tillbaka, eller de kanske får betala sin egen dricka vid tillfället.
Jag tror att restauranger är en bransch som verkligen borde passa sig för sådana här aktiviteter annat än i mycket ringa omfattning eller om man är helt nystartad. Tänk dig en skapligt stor restaurang med i snitt 100 matgäster per kväll. Man har en sådan här deal, och det rinner ut 500st kuponger ”Ät två, betala för en”. De flesta som köper den där dealen vill nyttja den på en gång, så helt plötsligt har restaurangen 150 matgäster per kväll istället under en tiodagarsperiod. Och alla som ens varit i närheten av driften i en restaurang vet att med 50% fler gäster så blir servicen och maten ungefär 50% sämre. Det blir trångt, slamrigt och rörigt i lokalen, stressad personal som försöker hinna med och ändå får gästerna vänta länge på maten. Massor av mat serveras ”nästan färdig”. Potatisgratäng som skulle mått bra av fem minuter till i ugnen, kött och fisk som ligger i underkant på stektiden, sås som hade mått bra av lite mer vispande och att få koka ihop lite till. Kort sagt så visar man med stor säkerhet upp sina mindre goda sidor under sådana betingelser, och att kunderna kommer tillbaka kan man fetglömma.
Det kan till och med vara så att stammisarna överger stället, eftersom det blev för rörigt och uselt. Man kanske inte har gått back om man sålt lite pilsner och en och annan husets vin, men vad har man vunnit?
29 september, 2011 kl. 20:27 #127875PrixDeltagareSen kan man ju vända på det. Enligt undersökningar är det ju första steget som är det svåraste. Jag köpte själv kuponger på ”Cupcakes 4 för 20 kr” på ett konditori i Malmö jag normalt aldrig handlar. De var inte världens godaste kanske men långt ifrån äckligt, så godkänt. När jag senast var i stan och tänkte att jag borde köpa mig en kaka hem och mumsa på så helt naturligt dök detta konditoriet upp i mitt huvud, trots där finns många fler i huvudet… Så det är på pos. och neg. kan jag tänka mig!
29 september, 2011 kl. 21:06 #127877danielanderssonDeltagare@Prix 25240 wrote:
Sen kan man ju vända på det. Enligt undersökningar är det ju första steget som är det svåraste. Jag köpte själv kuponger på ”Cupcakes 4 för 20 kr” på ett konditori i Malmö jag normalt aldrig handlar. De var inte världens godaste kanske men långt ifrån äckligt, så godkänt. När jag senast var i stan och tänkte att jag borde köpa mig en kaka hem och mumsa på så helt naturligt dök detta konditoriet upp i mitt huvud, trots där finns många fler i huvudet… Så det är på pos. och neg. kan jag tänka mig!
Det finns alltid undantag.
Groupon har ju haft det problemet, att locka till sig tillräckligt med LOJALA kunder (de spenderar mer på att få in kunder än de får tillbaks).
De flesta besökarna verkar nyttja ett erbjudande och sedan inte återvända..
12 oktober, 2011 kl. 19:18 #128496prylsjukDeltagareJag skulle nog kunna tänka mig att testa detta, men är lite fundersam kring hur man ska bokföra saker som detta.
Man säljer ju t ex. ett presentkort värt 200 kr för 100 kr, men förmedlarna dvs. Eniro tar ju då ut en summa, säg 30 kr. Då blir det bara 70 kr till mig. Hur bokför man det hela? Skulle vara jättetacksam om jag kunde få ett svar på detta.
13 oktober, 2011 kl. 01:22 #128506evomediaDeltagareHar kört några deals under året och kommer att köra fler då jag gillar exponeringen samt boosten av registrerade kunder varav ca 70% anmäler sig till butikens nyhetsbrev=)
Säg att jag vill köra en deal hos er…
Hur stor exponering får jag?Groupon tror jag hade:
ca 400 000 medlemmar som tog emot deras nyhetsbrev.
+ X antal besökare per dag till sidan.
+ X antal som har deras iphone app.
+ X antal facebook fans.
+ Exponering i flash banners via deras affiliatesVad är minsta rabatten jag måste ge för att köra en deal?
Vad är % som ni tar ut?
När får jag ut pengarna från dealen?
(om ni har tvådelad utbetalning när får jag första, när får jag andra).Gillar konceptet men man måste ha marginalerna annars kan det bli dyrt!
@ Kocken ”De som tjänar pengar är prisjägarna och mellanhanden, prisjägarna gör ett fynd och mellanhanden gör en vinst utan att lyfta ett finger.”
Nu ger du mellanhanden för lite cred… dom lägger en otroligt stor summa på marknadsföring och dom lägger upp dealen samt i många fall agerar kundtjänst.
13 oktober, 2011 kl. 06:57 #128512ParvelitoDeltagare@evomedia 25952 wrote:
Nu ger du mellanhanden för lite cred… dom lägger en otroligt stor summa på marknadsföring och dom lägger upp dealen samt i många fall agerar kundtjänst.
Konceptet fungerar bara för de som har 70-80% marginal från början, vi pratar mode, kläder, smink, accessoarer. ibland tror jag att man borde ge sig in i den branschen istället, med oprutade hemelektronikmarginaler kan man vara oerhört mycket billigare än någon deal någonsin kommer vara, och det till ordinarie pris
13 oktober, 2011 kl. 09:32 #128520evomediaDeltagare@Parvelito 25958 wrote:
Konceptet fungerar bara för de som har 70-80% marginal från början, vi pratar mode, kläder, smink, accessoarer. ibland tror jag att man borde ge sig in i den branschen istället, med oprutade hemelektronikmarginaler kan man vara oerhört mycket billigare än någon deal någonsin kommer vara, och det till ordinarie pris
Om det inte är dyra grejer man kör en deal på så kräver dom ju att man har minst 50% rabatt på ord.pris sen tar dom ca 50% av försäljningen vilket tillslut blir ca 75%, annonsören får in ca 25% av produktens ord.pris… så om man ska gå + – 0 så måste man ha en ganska hög marginal på det man säljer, ännu högre om man ska tjäna på det:P
18 oktober, 2011 kl. 13:05 #128762prylsjukDeltagare@prylsjuk 25941 wrote:
Jag skulle nog kunna tänka mig att testa detta, men är lite fundersam kring hur man ska bokföra saker som detta.
Man säljer ju t ex. ett presentkort värt 200 kr för 100 kr, men förmedlarna dvs. Eniro tar ju då ut en summa, säg 30 kr. Då blir det bara 70 kr till mig. Hur bokför man det hela? Skulle vara jättetacksam om jag kunde få ett svar på detta.
Ingen som kan svara på detta? Hur bör man bokföra det?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.