Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Eniro Deals
- Detta ämne har 34 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av prylsjuk.
-
FörfattareInlägg
-
29 september, 2011 kl. 11:45 #127824friedrichDeltagare
För att återgå till en viktig puck:
Vad skiljer eniro från konkurrenterna, fakta tack inte säljsnack
29 september, 2011 kl. 12:00 #127826OmoskarDeltagareHaha, har faktiskt inte kört så mycket säljsnack. Försker förmedla min syn på det hela genom att varva fakta med personliga åsikter. Det är intressant att veta vad företagare tycker om konceptet.
Som jag ser på det så skiljer sig eniro deals absolut från lets deal och groupon.
Stora delar av detas användarbas är rabattjägare, finns även hos oss fast inte i lika stor utsträckning.
I och med att Eniro.se är multifunktionssajt men framförallt ett köpmedium där köpare kan hitta säljare och säljare kan hitta köpare har vi en väldigt bred kundbas. Många av dem som klickar sig vidare via deals-annonserna bör således många av dessa vara genuint intresserade? Det är givetvis blandat med de som bara vill köpa ett billigt erbjudande. men inte alls i lika stor utsträckning som hos våra konkurrenter. Och det är för att de är profilerade som en sajt som förmedlar billiga erbjudanden. Det är inte vi.
29 september, 2011 kl. 12:21 #127829martinkilandDeltagareJag tycker man får ta det för var det är – marknadsföring. Man får exponering till personer som aldrig skulle sett ens varumärke annars. Sen får man tänka på hur man lägger upp sin deal och begränsa den till exempelvis en specifik produkt.
Sen är jag som många andra skeptisk till hur länge konceptet kommer leva kvar.
29 september, 2011 kl. 12:25 #127830OmoskarDeltagare@martinkiland 25192 wrote:
Jag tycker man får ta det för var det är – marknadsföring. Man får exponering till personer som aldrig skulle sett ens varumärke annars. Sen får man tänka på hur man lägger upp sin deal och begränsa den till exempelvis en specifik produkt.
Sen är jag som många andra skeptisk till hur länge konceptet kommer leva kvar.
Absolut!
Hoppas konceptet lever kvar ett tag till i alla fall haha. Jobbigt att vara arbetslös.
29 september, 2011 kl. 13:26 #127834bloggusDeltagare@Omoskar 25189 wrote:
Haha, har faktiskt inte kört så mycket säljsnack. Försker förmedla min syn på det hela genom att varva fakta med personliga åsikter. Det är intressant att veta vad företagare tycker om konceptet.
Konceptet är gammalt och finns inget nyhetsvärde i det alls.
Anser att denna tråd är bara spam från Eniro som vill sälja sitt ”nya koncept”.
@Omoskar 25185 wrote:
….. minska den procentuella marginalförlusten i och med att erbjudandet ska vara rabatterat med 50% och sedan tar Eniro mellan 30-50% av det som säljs beroende på hur pass bra erbjudandet är.
Ja, säljer man tjänster, som billiga hemsidor, SEO-optimering mm, kan detta fungera. Säljer man produkter och får betalt 25-35% för sin produkt, måste betala moms, föpackning, kanske porto, så kan alla räkna på att det finns ingen chans man går plus på detta.
Överlag tycker jag att dessa tjänster är bara ett skämt och nu 1-2 år efter USA kommer massor av lyckosökare i Sverige och försöker sälja in samma skräptjänster och ta massor betalt för det också. De som oftast köper tjänsterna är dåligt insatta eller erbjuder helt hopplösa tjänster för 50%!
29 september, 2011 kl. 13:32 #127835OmoskarDeltagare@bloggus 25197 wrote:
Överlag tycker jag att dessa tjänster är bara ett skämt och nu 1-2 år efter USA kommer massor av lyckosökare i Sverige och försöker sälja in samma skräptjänster och ta massor betalt för det också. De som oftast köper tjänsterna är dåligt insatta eller erbjuder helt hopplösa tjänster för 50%!
O´learys, gymgrossisten, tele 2, heppo.se är bara några av många företag som har använt den sortens tjänst genom olika företag.
29 september, 2011 kl. 13:40 #127837danielanderssonDeltagare@Omoskar 25189 wrote:
Som jag ser på det så skiljer sig eniro deals absolut från lets deal och groupon.
Stora delar av detas användarbas är rabattjägare, finns även hos oss fast inte i lika stor utsträckning.
I och med att Eniro.se är multifunktionssajt men framförallt ett köpmedium där köpare kan hitta säljare och säljare kan hitta köpare har vi en väldigt bred kundbas. Många av dem som klickar sig vidare via deals-annonserna bör således många av dessa vara genuint intresserade? Det är givetvis blandat med de som bara vill köpa ett billigt erbjudande. men inte alls i lika stor utsträckning som hos våra konkurrenter. Och det är för att de är profilerade som en sajt som förmedlar billiga erbjudanden. Det är inte vi.
Om detta hade varit fallet så hade ni kunnat köra annonsering för olika företag genom affiliateprogram och ändå tjänat pengar, utan att behöva lägga så mycket på marknadsföring.
Alla dealssiter lockar till sig otrogna rabattjägare.
29 september, 2011 kl. 13:48 #127838OmoskarDeltagare@lunarmys 25201 wrote:
Om detta hade varit fallet så hade ni kunnat köra annonsering för olika företag genom affiliateprogram och ändå tjänat pengar, utan att behöva lägga så mycket på marknadsföring.
Alla dealssiter lockar till sig otrogna rabattjägare.
Absolut, och det är påpekat i texten.
29 september, 2011 kl. 14:01 #127843Per NilssonDeltagare@bloggus 25197 wrote:
Konceptet är gammalt och finns inget nyhetsvärde i det alls.
Anser att denna tråd är bara spam från Eniro som vill sälja sitt ”nya koncept”.
Ja, säljer man tjänster, som billiga hemsidor, SEO-optimering mm, kan detta fungera. Säljer man produkter och får betalt 25-35% för sin produkt, måste betala moms, föpackning, kanske porto, så kan alla räkna på att det finns ingen chans man går plus på detta.
Överlag tycker jag att dessa tjänster är bara ett skämt och nu 1-2 år efter USA kommer massor av lyckosökare i Sverige och försöker sälja in samma skräptjänster och ta massor betalt för det också. De som oftast köper tjänsterna är dåligt insatta eller erbjuder helt hopplösa tjänster för 50%!
Håller med till fullo. Vem sjutton har råd med att sälja sina varor till 50-70 procents rabatt?
Känns inte så hållbart – i alla fall inte för mig och mina knivar.
29 september, 2011 kl. 15:20 #127854KockenDeltagare@Omoskar 25198 wrote:
O´learys, gymgrossisten, tele 2, heppo.se är bara några av många företag som har använt den sortens tjänst genom olika företag.
Nu blandar du äpplen och päron. De bolag du räknar upp har större budget för sin marknadsföring än de flesta på detta forum omsätter per år. Så de har ”råd” att göra förlustaffärer.
Jag har aldrig förstått mig på denna typ av affärer.
De som tjänar pengar är prisjägarna och mellanhanden, prisjägarna gör ett fynd och mellanhanden gör en vinst utan att lyfta ett finger.Företaget (annonsören) gör en förlust på affären och ska betala för packa/skicka produkten detta för att få synas med sitt varumärke någonstans.
Låter som ”Kejsarens nya kläder” för småföretagare!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.