Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Eniro Deals
- Detta ämne har 34 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av prylsjuk.
-
FörfattareInlägg
-
29 september, 2011 kl. 08:42 #96536OmoskarDeltagare
Hej!
Jag jobbar som säljare på eniro deals, eniro.
Varför jag skriver på det här forumet är inte för att locka erat intresse utan jag är mer intresserad av att veta hur ni som företagare ser på den här typen av marknadsföring.
Eniro skiljer sig i mitt tycke från övriga dealssajter då vårat varumärke inte lockar användare för att vi har billiga erbjudanden. Med det påståendet vill jag fråga er om ni ser något mervärde av eniro deals i jämförelse med t.ex. Lets Deal och Groupon.
All typ av respons är välkommen.
29 september, 2011 kl. 09:18 #127810Per NilssonDeltagare@Omoskar 25169 wrote:
Hej!
Jag jobbar som säljare på eniro deals, eniro.
Varför jag skriver på det här forumet är inte för att locka erat intresse utan jag är mer intresserad av att veta hur ni som företagare ser på den här typen av marknadsföring.
Eniro skiljer sig i mitt tycke från övriga dealssajter då vårat varumärke inte lockar användare för att vi har billiga erbjudanden. Med det påståendet vill jag fråga er om ni ser något mervärde av eniro deals i jämförelse med t.ex. Lets Deal och Groupon.
All typ av respons är välkommen.
Jag har inte provat Eniro deals så du får gärna berätta hur detta skiljer sig mot övriga.
//Per
29 september, 2011 kl. 09:18 #127811ParvelitoDeltagareSom e-handlare ser jag det där som något som kommer dö snabbare än WAP gjorde.
E-handlaren tjänar inga pengar eftersom det är en alldeles för stor rabatt + att dealförmedlaren dessutom skall ha sin del av kakan. Därtill är konsumenten av den typen som bara gillar dig när du är billigast. Svårt att bygga lönsamma relationer då.
Konsumenten har ett ganska stressat erbjudande att ta ställning till, med stundtals väldigt knapp information. Har man köpt lite ”skräp” några gånger ledsnar man.
Dealförmedlare går det 13 av på varje dussin just nu, och det gör det väldigt svårt för dem att få ut vettiga deals. Kikar jag på Eniros ”Dagens Deal” för hela Sverige så är där ingen idag t.ex. Konceptet är lätt att kopiera, och man upptäcker det i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Jag ser väl inget direkt värde i att få ett erbjudande om tandblekning när jag letar efter ägaren till ett telefonnummer som ringt mig, möjligen om jag faktiskt sökt på tandblekning.
Summa summarum: Dealförmedlarna kommer ha svårt att tjäna pengar eftersom de kommer få lägga stora pengar på att marknadsföra sina dealer. Därtill är det svårt att locka annonsörer. De som skall stå för dealarna har svårt att räkna hem den marknadsföringen och det kommer bli få verkligt vettiga dealar om de skall se ut som idag. Att det finns många olika dealar och att de är rätt så ointressanta får till följd att konsumenterna tappar intresset. Sedan kan vi begrava den där företeelsen och hoppas att uppfinnaren av den hamnar i en särskilt jävlig krets nere i helvetet…
29 september, 2011 kl. 10:36 #127816OmoskarDeltagareJag följer ditt resonemang, absolut.
Det finns dock flera punkter jag inte kan hålla med dig om, men notera att detta är högst personliga åsikter. Vem som har rätt och vem som har fel får tiden utvisa.
Det finns i min mening en stor potential för e-handlare. Som jag skrev i mitt första inlägg går eniroanvändaren i huvudsak inte in på eniro för att köpa ett billigt erbjudande. Rätt mig om jag har fel när jag påstår att eniro deals är en tjänst för företag inom varumärket eniro och allt vad det innebär.
Faktum är att vi har 1 miljon sökningar och över 500 000 unika besökare per dag och med eniro deals får man en plats på förstasidan fr.o.m den 6 oktober.Men jag håller med om att det är många aktörer på marknaden som slåss om annonsörer och erbjudandena varierar absolut i kvalitet.
29 september, 2011 kl. 11:11 #127818KockenDeltagare@Omoskar 25178 wrote:
Faktum är att vi har 1 miljon sökningar och över 500 000 unika besökare per dag och med eniro deals får man en plats på förstasidan fr.o.m den 6 oktober.
Nu tycker jag du kör standarsnacket som alla på detta forum hör varje dag, när någon telefonsäljare ringer. Antingen från Enirio eller Blocket eller Aftonbladet, ja massor av fler företag.
Ett tips är att inte blanda äpplen och päron när du/ni ska sälja till företag. Det är stor skillnad från att ha 500000 unika besökare till ”stora” Eniro, till hur många affärer jag som liten företagare får från er.
Ett litet räkneexempel.
500000 besökare max 0,2 % (skulle gissa 0,1 %) klickar sig vidare på en annons till någon butik.
500000*0,02= 10000 klick som ska fördelas på alla annonser per dag. Har ingen aning hur många annonser/bolag ni har hos er, men låt oss spekulera att det är 1000 olika annonser. Förmodligen betydligt fler.Om du då fördelar alla klick jämt på dessa 1000 annonsörer, blir det 10 i snitt per dag. Sedan kan ju alla lätt räkna ut hur många affärer 10 besökare ger i den egna butiken!
Det är lätt att slänga sig med fina ord 500000 besökare, mest besökta os.v, men att ni presterar något tillbaka till annonsörerna har jag svårt att tro.
29 september, 2011 kl. 11:23 #127819friedrichDeltagareJag håller med parvelito i det som sägs.
samtidigt är det naturligtvis intressant att:
1. exponera sitt varumärke för potentiella kunder
2. Konvertera besökare till kunderjag bryr mig inte ett dugg om hur många som besöker eniro, jag är intresserad av hur många som är inne och tittar på era deals i synnerhet över hela sverige och kostnaden för att få en kund dvs kostnaden i form av erbjuden rabatt (mkt kostsam sådan) samt ert arvode. Dessutom är det väldigt intressant att veta vad Eniro gör för att maximera 1 och 2 ovan.
29 september, 2011 kl. 11:25 #127820OmoskarDeltagare@Kocken 25181 wrote:
Nu tycker jag du kör standarsnacket som alla på detta forum hör varje dag, när någon telefonsäljare ringer. Antingen från Enirio eller Blocket eller Aftonbladet, ja massor av fler företag.
Ett tips är att inte blanda äpplen och päron när du/ni ska sälja till företag. Det är stor skillnad från att ha 500000 unika besökare till ”stora” Eniro, till hur många affärer jag som liten företagare får från er.
Ett litet räkneexempel.
500000 besökare max 0,2 % (skulle gissa 0,1 %) klickar sig vidare på en annons till någon butik.
500000*0,02= 10000 klick som ska fördelas på alla annonser per dag. Har ingen aning hur många annonser/bolag ni har hos er, men låt oss spekulera att det är 1000 olika annonser. Förmodligen betydligt fler.Om du då fördelar alla klick jämt på dessa 1000 annonsörer, blir det 10 i snitt per dag. Sedan kan ju alla lätt räkna ut hur många affärer 10 besökare ger i den egna butiken!
Det är lätt att slänga sig med fina ord 500000 besökare, mest besökta os.v, men att ni presterar något tillbaka till annonsörerna har jag svårt att tro.
Absolut.
Olika faktorer spelar ju in i den uträkningen också, men jag ser poängen.
Men om man ska jämföra den här typen av marknadsföring mot t.ex. annons i en dagstidning? Där har du ett fast pris på annonsen och det är minst lika svårt att mäta roi (return on investment).
Genom eniro deals, lets deal, groupon och liknande betalar företagen bara för dem kunderna som genereras dvs att en andel tas på varje sålt erbjudande.Visst kan man dra paralleller kring olika typer av internetannonsering där det är fastpris kontra provision.
Men i slutändan är det väl graden av exponering och vilka typer av målgrupper man når ut till som räknas?29 september, 2011 kl. 11:34 #127821friedrichDeltagareBara för att det är en provisionsbaserad ersättning betyder det inte per automatik att det är en bra affär.
Kostnaden för att få en beställning (obs det kan vara från en befintlig kund) är sannolikt så stor att ordern går med förlust. Naturligtvis kan man ju hoppas på att det är en återkommande kund etc. För överprisade högmarginal produkter (billig skit från kina inköpt via alibabaexpress etc) kan säkert en del handlare klara av att ge stora rabatter, men det fungerar inte för alla.
Som jag ser det får man se kostnaden, (läs förlusten) som vilken marknadsföringsinsats som helst.
29 september, 2011 kl. 11:39 #127822OmoskarDeltagare@friedrich 25182 wrote:
Jag håller med parvelito i det som sägs.
samtidigt är det naturligtvis intressant att:
1. exponera sitt varumärke för potentiella kunder
2. Konvertera besökare till kunderjag bryr mig inte ett dugg om hur många som besöker eniro, jag är intresserad av hur många som är inne och tittar på era deals i synnerhet över hela sverige och kostnaden för att få en kund dvs kostnaden i form av erbjuden rabatt (mkt kostsam sådan) samt ert arvode. Dessutom är det väldigt intressant att veta vad Eniro gör för att maximera 1 och 2 ovan.
Tack! väldigt intressant feedback.
Vad vi gör att för att maximera 1an och 2an där är att en kampanj startas upp nu i oktober med bl.a. tv-reklam. Sedan gäller det att ha attraktiva erbjudanden ute på sajten. Att skapa ett tryck till sidan och svara med attraktiva erbjudanden är i mitt tycke A och O för att det ska bli affärsmässigt för alla 3 parter dvs eniro, annonsören och kunden. Det är också upp till annonsören att vara strategisk i sitt erbjudande, t.ex. ett presentkort med ett relativt lågt värde har större chans att öka merförsäljningen och minska den procentuella marginalförlusten i och med att erbjudandet ska vara rabatterat med 50% och sedan tar Eniro mellan 30-50% av det som säljs beroende på hur pass bra erbjudandet är. Det har definitivt hänt att säljare fått tacka nej till annonsören för att erbjudandet inte motsvarar hur stor andel de är villiga att släppa till eniro.
Någonting man kan peka på och inte undgå är att den här typen av marknadsföring medför en liten till ingen risk alls för företag. Eftersom att det inte är något fast pris för annonsplatsen.
29 september, 2011 kl. 11:42 #127823OmoskarDeltagare@friedrich 25184 wrote:
Bara för att det är en provisionsbaserad ersättning betyder det inte per automatik att det är en bra affär.
Kostnaden för att få en beställning (obs det kan vara från en befintlig kund) är sannolikt så stor att ordern går med förlust. Naturligtvis kan man ju hoppas på att det är en återkommande kund etc. För överprisade högmarginal produkter (billig skit från kina inköpt via alibabaexpress etc) kan säkert en del handlare klara av att ge stora rabatter, men det fungerar inte för alla.
Som jag ser det får man se kostnaden, (läs förlusten) som vilken marknadsföringsinsats som helst.
Företagen sätter sina egna villkor för dealen, t.ex. giltighetstid, max antal köp osv.
Så länge som det är rimligt kan företagen i och med det styra med hur mycket förlust exponeringen är värd.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.