Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › England efter Brexit för e-handlare
- Detta ämne har 20 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 3 år, 8 månader sedan av Steffe61.
-
FörfattareInlägg
-
13 januari, 2021 kl. 08:05 #187084Stefan72Deltagare
@Steffe61 94804 wrote:
Hur bifogar man commercial invoice om man skickar det som brev? I brevet???
”Kan ju räcka” OM det inte räcker så blir vi avstängda direkt med de kanaler vi säljer genom
Tyvärr, är det nog inte så enkelt och när vi säljer på UK så blir det ett par hundra ordrar om dagen så vi måste veta men ingen vet!!
Du får väl sätta den utanpå i en ficka eller så göra en etikett som visar att den finns i försändelsen. För tullen spelar det ingen roll. Kan de inte se nån info utanpå så öppnar de ju försändelsen oavsett. Finns inga ”regler” som säger hur man ska göra eller hur det ska se ut. Avsändaren ska bifoga nödvändiga dokument så tullen kan förtulla det bara.
Är det typ likartade varor hela tiden och tulltariff är samma för allt i försändelsen så kan man nog förenkla det och kanske få till all info på en etikett ungefär som kineserna har och det bara är totalvärde och minimal info men oavsett hur man gör så ska ju informationen bifogas. Sen hur man gör är ju upp till var och en att implementera i sina system och rutiner. har man flera hundra best om dan så är det nog ohållbart att göra det manuellt iallafall……22 februari, 2021 kl. 09:34 #186444OhmanDeltagare@VATadviser 93282 wrote:
När du köper från England så blir det nu import vilket innebär att du eller din speditör måste göra en förtullning, vilket kostar lite. Plus att det kan bli tull på det du köper vilket i så fall blir en fördyrning för dig.
Mvh
StefanHallå Stefan, en liten fråga på det här. Du råkar inte veta hur det fungerar om man via en enskild firma handlar under eget namn? Jag undrar specifikt om det här som kallas DDP (Delivered Duty Paid). Kan jag dra av momsen som vanligt på sådana inköp? Hur bevisar jag att momsen har blivit inbetald?
23 februari, 2021 kl. 07:27 #187101Stefan72DeltagareJag kan väl svara även om jag inte är rätt Stefan men nej du kan inte dra av sådan moms vad jag vet. Jag antar att du menar såna köp man kan göra som privatperson och få allting förbetalt av avsändare? Det är köpmodeller som är avsedda för privatperson där det inte finns nån anledning att kunna göra avdrag. Ett exempel är ju ebay och deras global shipping där allt är klart. Den momsen får man ej dra av.
20 mars, 2021 kl. 13:27 #187111B2C-B2BDeltagareVi har 3 sändningar Postnord Parcel B2B på väg till företag i UK sedan vecka 1. Alla formalia är rätt.
2 är fortfarande kvar i Sverige, det 3:e vet vi inte var det är per idag 20/3-2021.
Otaliga reklamationer men det hjälper inte. Snart 3 månaders omsättning förlorad.
Någon som kommer igenom med B2B paket till UK?
22 mars, 2021 kl. 09:04 #187141Stefan72DeltagareÄr godset kvar i sverige beror det knappast på Brexit………Fastnar det någonstans så är det ju isåfall hos tullen i mottagarlandet.
29 mars, 2021 kl. 09:28 #187380Lars94DeltagareJa, någon försämring blir det ju helt klart. När du köper från England så blir det nu import. Det innebär att du måste göra en förtullning. En förtullning kostar lite.
30 mars, 2021 kl. 10:13 #187390Steffe61DeltagareVi säljer (sålde) och skickar B2C produkter under 1 kg och INGEN vet hur man gör inte ens Postnord. Vi har en kontaktperson där men inte ens han vet. 3 månaders försäljning förlorad!
Någon som skickar småpaket/brev dit och vet hur man gör?
30 mars, 2021 kl. 11:02 #187391Stefan72DeltagareHur man gör? Det har jag ju förklarat tidigare i tråden? Hur stor försändelsen är spelar ingen roll, det är samma regler för ett gem som för en bil. Det ska finnas dokument med som visar alla uppgifter och tullkoder så det kan hanteras av tullen. De kan inte gissa sig fram eller skapa tulldokument gratis. Är inte dokumentet korrekt så stannar de upp och de begär kompletteringar. Finns det då inga uppgifter alls på utsidan så tar det ännu längre tid för då ska säkert en annan avdelning öppna det också.
Att skriva korrekta tulldokument är ingen barnlek, det tar tid om man är ovan och ska leta korrekta tullkoder och allt. Alternativet är att anlita en mellanhand som sköter detta.
Säljer själv bildelar och har skickat både till england och norge efter årsskiftet och ingen skillnad i lev tid. Då det det bifogat en ”commercial invoice” på utsidan.30 mars, 2021 kl. 11:14 #187392Steffe61DeltagareDu får jättegärna visa mig hur din Commercial invoice ser ut med dina uppgifter dolda – CN 22 bara korrekt ifylld? Om inte CN22 – lägger du din faktura i plastpåse påklistrat? Väl insatt i tullkoder och tulltaxa så det är inget problem. Tack på förhand!
31 mars, 2021 kl. 08:40 #187436Stefan72DeltagareSkickar du med posten? Tycker den här sidan förklarar ganska bra hur de vill att man ska göra. Själv skickar jag sällan brev på det viset och använder FedEx, de har sina egna onlineverktyg för tullpapper.
https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/forberedelser/tullinformation/tulldokument-och-frakthandlingar -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.