Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › England efter Brexit för e-handlare
- Detta ämne har 20 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 3 år, 7 månader sedan av Steffe61.
-
FörfattareInlägg
-
1 februari, 2019 kl. 15:04 #104938VATadviserDeltagare
För dig som säljer varor till England kommer Brexit att innebära en del förändringar.
Du kommer nu att skicka på export och följaktligen blir det en import i England.
Det innebär att du måste vara registrerad för moms i England, om du själv vill ta hand om importen, för att din kund skall slippa hantera införtullningen och betala importmoms. Tidigare styrdes en momsregistrering av hur mycket du sålde till England.
Efter Brexit så blir det alltså leveransvillkoren som styr din momsplikt i England. Skattemyndigheten i England har aviserat att tidigare regler om skippad importmoms vid LVCR (Low Value Consignment Relief) ej längre gäller, men att det kommer att vara möjligt för utländska säljare som registrerar sig för moms i England att lämna försäkran för paket med ett värde upptill £135 om att importerade varor kommer att säljas med brittisk moms. För utländska företag som är momsregistrerade i England och har lämnat en sådan försäkran angående försändelser med värde upptill £135, kommer fraktfirman inte att behöva betala importmoms vid importen i England. Fraktfirmor som fraktar paket med ett värde över £135 och utländska säljare som ej har lämnat sådan försäkran måste betala importmoms direkt vid importen i England. Dessutom tillkommer hanteringskostnader.
En nyhet för dig som redan är momsregistrerad i England är, att du för att kunna förtulla in varor i England, även måste ansöka om ett Brittiskt EORI nr. Då det kan bli många som vill ansöka om ett sådant så är det nu hög tid att sätta igång med det.En annan sak som man måste tänka på om man säljer varor till England är att, beroende på vilka varor man säljer, kan man behöva ansöka om tillstånd för importen i England. Om man säljer varor såsom t.ex. livsmedel, jordbruksprodukter, läkemedel eller kemikalier kan det vara aktuellt att kontrollera om särskilda intyg eller certifikat behövs.
Behöver ni assistans för något av ovan är vi givetvis villiga att stötta.
Lycka till
Stefan3 februari, 2019 kl. 04:20 #186076kaiserkarlDeltagareOm det är tvärtom då? Hälften av mina leverantörer kommer från England…
Jävligt segt detta!3 februari, 2019 kl. 17:55 #186077VATadviserDeltagareNär du köper från England så blir det nu import vilket innebär att du eller din speditör måste göra en förtullning, vilket kostar lite. Plus att det kan bli tull på det du köper vilket i så fall blir en fördyrning för dig.
Mvh
Stefan4 februari, 2019 kl. 00:42 #186078kaiserkarlDeltagareJa någon försämring blir det ju helt klart….så jävla drygt detta! och ingen vet ju riktigt hur det blir heller, annat än att det blir krångligare och sämre! Blir det bara lite papper att fylla i så kanske man kunde vänja sig, men om det blir en markant fördyring kanske man får vända sig någon annanstans…ovisshet!
4 februari, 2019 kl. 08:11 #186080Stefan72DeltagareFast det måste väl gå bra att skicka som vanlig export och låta kunden sköta tullhanteringen ? Vill de ha det såhär så får de väl stå för det också?
4 februari, 2019 kl. 08:21 #186082VATadviserDeltagareAbsolut det är precis som i Norge. Skicka bara med att mottagaren skall stå för tull o moms så är det en vanlig exportförsäljning.
9 augusti, 2020 kl. 12:03 #186967B2C-B2BDeltagareHar en del postorder i UK, för mycket för att att tappa bort.
Är redan momsregistrerad i UK.Vill packa postorderna i Sverige, samfrakta många paket i en sändning till UK, splitta där och skicka till slutkonsument.
Skall man registrera filial eller ett UK bolag?
Någon som har en fraktlösning på detta?Har bra frakt idag, så bra att enskilda paket kan skickas till konsument.
Men blir det stopp i tullen och förtullning på varje paket så blir frakten för dyr.6 januari, 2021 kl. 10:53 #187075Steffe61DeltagareHej!
Har nu stoppat vår försäljning till UK eftersom INGEN vet exakt vad som gäller.
Vad behövs för att skicka ett brev ( Ej varubrev) med produkter i till privatperson som köpt på vår hemsida? ( Värde under GBP 135)
CN 22? ( EORI har vi)
Faktura?
Streckkod? Isåfall är det bara möjligt med varubrev.Har pratat med postens företagscenter där vi lämnar in men de vet inte!!
På postens sida står det ”att du skickar in fullständig tull-EDI till oss” Hur skickar man in en fullständig tull-EDI till posten?Om man säljer via Amazon är det juridiskt inte vi som säljer utan Amazon och som redovisar momsen – vilket EORI nummer skall då stå på CN 22 – vårt eller Amazons?
Någon som vet?
11 januari, 2021 kl. 07:15 #187079Stefan72DeltagareOavsett hur man skickar så är det väl bara att bifoga en commercial invoice så blir tullen nöjd oavsett vad fraktande bolag har för dilleregler. Sändande företag vet ju iallafall inte vem som förtullar i slutänden. Kan ju förvisso vara sändande företag som har egna depåer men det kan ju vara andra företag också.
Är det småsaker i brev så kan det ju räcka med CN22 men å andra sidan kan det lika gärna fördröja ärendet också om de vill veta nåt.11 januari, 2021 kl. 12:47 #187082Steffe61Deltagare@Stefan72 94801 wrote:
Oavsett hur man skickar så är det väl bara att bifoga en commercial invoice så blir tullen nöjd oavsett vad fraktande bolag har för dilleregler. Sändande företag vet ju iallafall inte vem som förtullar i slutänden. Kan ju förvisso vara sändande företag som har egna depåer men det kan ju vara andra företag också.
Är det småsaker i brev så kan det ju räcka med CN22 men å andra sidan kan det lika gärna fördröja ärendet också om de vill veta nåt.Hur bifogar man commercial invoice om man skickar det som brev? I brevet???
”Kan ju räcka” OM det inte räcker så blir vi avstängda direkt med de kanaler vi säljer genom
Tyvärr, är det nog inte så enkelt och när vi säljer på UK så blir det ett par hundra ordrar om dagen så vi måste veta men ingen vet!!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.