Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › endast kortbetalning?
- Detta ämne har 15 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av Caroline.
-
FörfattareInlägg
-
6 maj, 2010 kl. 22:09 #110615ParvelitoDeltagare
Mattias Pihlström bloggar på förstasidan om sina slutsatser rörande betalningsalternativ. Enligt den senaste E-handelsbarometern så efterfrågar en stor del av kunderna att få betala med Internetbank direkt, men endast 30% av butikerna erbjuder det. Med all rätta är det dags att göra som Mattias föreslår, att se till att ordna med det. Nu, innan veckan är slut!
Läser man den där barometern lite mer kan man konstatera att 93% av kunderna vill betala via faktura, via direktbetalning med internetbank eller med konto/kreditkort. 5% tycker postförskott är ett bra sätt och lite strödda röster på andra alternativ. Man kommer alltså rätt så långt med tre betalningsalternativ. Lite synd var det att de inte tog med dimensionen vad en faktura får kosta i avgift. Min erfarenhet är att kunderna drar öronen åt sig när det kommer till en fakturaavgift på några tior. Då kan man kanske betala med något som är gratis att betala med istället, i alla fall om ordervärdet är litet.
7 maj, 2010 kl. 07:01 #110621polsenDeltagareSom jag skrev i Mattieas inlägg har jag i denna vecka varit runt och yrat hos alla banker, startat konton, skrivit avtal etc… Vissa papper måste skrivas på lokalkontoren och de har ingen aning vad det är jag efterfrågar. Får beskriva metoden i detalj… så vi får se hur det går. Ska allafall vara igång med direktbetalning hos de 4 bjässarna (Swedbank, Nordea, SEB och SHB) om ett par veckor så då ska det bli intressant och se om någon väljer alternativet.
Det kostar ungerfär 2000-4000 per bank/år och en transaktionsavgift på 3-4 kr. Men idag finns det lite förhandlingutrymme hos bankerna.
En nackdel tycker jag att betalningarna kommer in på en massa olika konton (min skrivbord är för tillfället fullt med inloggningsdosor och bankpapper…)
En fördel är ju att pengarna kommer direkt in på kontot och att det är lätt att göra ett återköp om kunden ångrat sig.
I slutändan kan man konstatera att metoden är väldigt lik kortbetalning för både kunden och mig.
I min värld är kunden mer skyddad vid betalning med kreditkort, men visst, han måste ju uppge sitt superhemliga kortnummer.
7 maj, 2010 kl. 07:08 #110622Katrin LundgrenDeltagareJag tror att, visst kunder kanske föredrar att betala med direktbetalning, men det är inte ofta så att alla de vänder i kassan, utan majoriteten av dessa väljer ett annat betalsätt. Du tappar säkert en del kunder på att inte erbjuda det, men det vi ser när vår direktbetalning är nere, är att kunderna bara byter betalsätt.
Sedan en annan sak är precis som du säger all administration du skapar med flera konton. Visst är det bra att erbjuda vad kunderna vill ha, men för en liten e-handlare finns någonstans en kostnadsgräns för vad som är rimligt att erbjuda för att få ett köp, och det finns också en rimlig administrativ nivå.
7 maj, 2010 kl. 07:27 #110620GregerADeltagareBåde Payson och Paynova erbjuder ju alla fyra svenska bankerna i sin paketlösning. Är man inte jättestor så har jag svårt att motivera varför man skulle teckna separata avtal med varje bank.
Vi kör bankerna via Paynova, men korten via eget inlösenavtal (PBS + Auriga). Ca 10% betalar via direktbank.
7 maj, 2010 kl. 07:56 #110624ParvelitoDeltagareJag har inte riktigt förstått Paynovas erbjudande, förmodligen för att jag inte är i deras målgrupp, men jag använder Payson.
De må vara lite dyra och de må vara lite ”bökiga” med sin redovisning. Men det tar mindre än 5 minuter att vara igång med dem, det behövs inga avtal, inga dosor eller annat för att logga in, man behöver inte förklara för någon okunnig banktjänsteman vad man skall göra och lite ödmjukt be om att få använda en tjänst.
Är man sedan lite större, eller har dyra köp så får man nog göra som Polsen i alla fall och skapa separata avtal. Tycker det är lite dåligt att inte storbankerna skulle kunna ena sig runt en plattform som gav tillgång till alla fyra via avtal med EN av dem, men sådant tänkande ger väl ingen bonus kan jag tro.
7 maj, 2010 kl. 10:22 #110635CarolineDeltagareHm, ja det är mycket att tänka på förstås. Det jag har fastnat lite för hos Klarna är konto-tjänsten, att kunden kan dela upp betalningen. Jag tror det kan vara en attraktiv möjlighet för min kundkrets. Om man känner att det är lite mastigt att punga ut med 3000 kr på en gång för en väska. Tror att många skulle tycka att möjligheten var bra. Men som sagt, det är ju ett stort minus för de fasta avgifterna. Tyvärr kan jag ju bara använda mig av Klarna, Paypal, auriga och …nåt mer som jag inte kommer ihåg, i min butik, använder e-butik.se.
/Caroline
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.