Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › En lösning jag saknar från DHL
- Detta ämne har 18 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 3 månader sedan av Hakan K.
-
FörfattareInlägg
-
5 augusti, 2016 kl. 04:59 #103704speletDeltagare
Idag har vi ett avtal med DHL att vi skickar paket till privatkunder till deras service point ombud. När jag frågade DHL om möjligheterna med att kunna även lämna av paket på dessa service points gick det tydligen inte. Det tyckte jag var synd, eftersom ibland har man kanske bara ett paket som ska skickas. Det innebär att man måste boka transport så kommer det en större lastbil för att hämta ett paket. Andra nackdelen är också att man låser sig till att vara ”hemma” (familjeföretag från hemmet idag) när bilen kommer under dagen.
Vet ni hur det med andra speditörer? Har man möjligheten till att lämna av beställningar hos ett ombud?
Fasen det blev ett långt inlägg.5 augusti, 2016 kl. 05:31 #182121SeinfeldDeltagareVi är i samma sits och har pratat med DHL om detta. Svaret var att alla servicepoint inte har samma möjligheter att lagra några större kvantiteter av paket. Köper det då den vi lämnade i endast är en liten bensinstation som samtidigt tar emot både posten och schenker. Vad gäller ert problem med att hålla sig hemma har vi löst med chaufförerna. Vi har en avtalad plats där godset är placerat. I vårt fall måste man öppna en dörr och ta paketen. Fick förslaget från en chaufför att göra en lite inplastad ”skylt” som hänges upp i anslutning till dörren. Då vet eventuella nya chaufförer att det finns gods att hämta. Vi lägger sändningslistan för påskrivning av chaufför vid godset. Kan tillägga att vi har vår verksamhet 6km från större väg. Så det blir 12km T/R bara i den sträckan. Och ibland endast 1 eller 2 paket.
För övrigt väldigt nöjd med både upphämtning och utlämning. So far so good.5 augusti, 2016 kl. 05:34 #182122upngerDeltagareJag löste problemet genom att själv åka till DHL terminalen med paket om det var så att jag inte ville vänta på lastbilen hela dagen. Vet inte om detta är något alla terminaler accepterar men fungerar i Karlstad i alla fall.
5 augusti, 2016 kl. 05:55 #182123QarillionDeltagareTror man kan göra det, nackdelen är väl att det oftast är ganska mycket längre till en terminal.
Om vi har något paket som vi missat/lovat eller helt enkelt gjort något fel med och är i starkt behov av att den skall gå iväg just idag. Så skickar vi iväg någon till terminalen med detta också, aldrig några problem.
Men vi har ju t.e.x några mil till terminalen, så det är ju inget man gör varje dag så att säga
Vi hade gärna också lämnat till Servicepoint, men jag tror att anledningen till att denna möjligheten inte finns är att det finns en stor risk att Servicepoints hade blivit översvämmade av paket som skall iväg och måste då ha olika system för paketen och inte blanda ihop de som skall lämnas ut och de som skall vidare till DHL. Det ökar nog risken för fel ganska markant tror jag och det vill ju ingen av oss.
5 augusti, 2016 kl. 07:28 #182125speletDeltagarePonera på att man har en central knytpunkt där man har en lokal.
Det bör finnas en lokal/x-antal invånare/eller yta. Exempelvis 50 000 invånare = 1 lokal.
Här kan privatkunder och företagskunder lämna och hämta paket som inte går att leverare av olika anledningar. Det är enbart paket.
Lokalen betalas av de olika speditörerna som finns i lokalen, slår ut kostnaden på antal försändelser per speditör osv. Om exempelvis TNT har 20 % av flödet betalar de då 20 % av de kostnader osv.
Här lastas paketen upp i burar som sedan snabbt och enkelt lastas ombord bilarna.
Detta upplägg hade inneburit att det skulle finns många vinnare.5 augusti, 2016 kl. 08:23 #182126EkraftDeltagareEn anledning till att man inte gör så här är att om alla har en identisk service på samma geografiska punkt så blir helt plötsligt priset på produkten det enda som kunden tittar på. Kostnaden för att bryta sig ur detta och erbjuda något bättre blir också enorm, så det slutar efter en tid att utvecklas.
Men visst, när alla erbjuder ungefär samma sak är det istället de parallella organisationerna som sticker ut som stora kostnader. Det är väl mest ett underbetyg för affärsutvecklarna hos transportföretagen att de har så svårt att hitta på något unikt som sticker ut.
5 augusti, 2016 kl. 09:29 #182127speletDeltagareDet kanske ligger i något du säger, men ur så många andra mer perspektiv så väger fördelarna mycket mer för både miljön och köpare/säljare. Speditörerna har redan idag ganska mycket likadana upplägg och verkar redan bara konkurrera om priset som argument. Då vet jag inte riktigt på vilka andra sätt man kan locka kunderna.
Genom att erbjuda hämtningar/lämningar på dessa lokaler kvällstid/helger med mera.
Så man slipper ta ledigt en dag från jobbet för att spara den kronan på sin webhandeln.5 augusti, 2016 kl. 10:04 #182128SeinfeldDeltagareHanteringen av paket av olika storlekar och antal är komplext. Samtidigt kräver kunderna snabba leveranser till nästan ingen kostnad. Jag tror det blir ett problem med för små hubbar där godset hanteras. För mellanskåne där vi härjar så har vi hanteringshubben i Arlöv ca 6mil från oss. Den sörjer hela mellanskåne och söder ut. Där kan jag tänka mig att det mesta hanteras via streckkoder och bandprincipen. Jag håller fullständigt med om att i en perfekt värld skulle det tas större hänsyn till miljön med mindre körningar. Jag lämnar mer än gärna in våra paket när jag kör förbi ändå. Men skulle vi behöva köra flera mil på ”fel håll” för att lämna in då är det rökt för vår del. Vi har ca 3-4mil till ort med mer än 30000 invånare. Och Skåne är ändå ganska tätbefolkat. Vi har en landsända som inte är det.
5 augusti, 2016 kl. 13:02 #182130Stefan72Deltagareannars är det väl bara prata med det ombud som är aktuellt? Jag har gjort så nån gång om det varit bråttom och jag missat sista bokning på dagen. Jag vet ju att bilen kommer dit oavsett och det var inga problem att lämna det där. Den uppgörelsen kan man ju ha utanför DHL så att säga.
Annars lägger jag bara utanför dörren men å andra sidan bor jag på en liten ort. Det där papperet de ska skriva under har jag slutat med. Vart bara en massa onödiga papper som inte fyllde nån funktion.
6 augusti, 2016 kl. 20:44 #182136speletDeltagareHur gör ni med kunder som bor i ”närheten” det känns dumt att skicka en produkt med bil för att sedan komma tillbaka nästa dag några hundra meter. Dumt ur många perspektiv. Avhämtning från hemmet? Under vissa tider eller överenskommelse osv. Hur gör ni?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.