Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › En liten anekdot med Posten
- Detta ämne har 5 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av MonsterM.
-
FörfattareInlägg
-
12 november, 2012 kl. 10:03 #99074MartinGBGDeltagare
Hade precis den här intressanta konversationen med Posten:
Jag: ”Hej, jag vill låta ett Skicka Lätt ligga kvar ett par dagar extra hos ett ombud, då kunden är utomlands”
Posten: ”Visst, inga problem! Fyll i ett ändrat förfogande och skicka in så löser vi det.”
Jag: ”Kostar det något?”
Posten: ”Ja, det kostar 100kr plus moms att göra ett ändrat förfogande”
Jag: ”Men det kostar ju bara 39kr att skicka paketet, då är det ju billigare att låta paketet gå i retur till oss och skicka ut ett nytt istället?”
Posten: ”Ja, det är tyvärr så det är”
Jag: ”Hopp.. så istället för att ni ber postombudet hålla paketet på hyllan ett par dagar så skall ni skicka det hela vägen tillbaka till oss och sedan skicka ett helt nytt paket genom hela systemet tillbaka till samma ställe ett par dagar senare?”
Posten: ”Japp..”Logiskt som vanligt när det gäller såna här grejer, tänkte kolla ifall någon har några tips på om det kan funka att ringa ombudet direkt och kolla om dom kan hålla kvar paketet ett par dagar, eller nått annat sätt som är smidigt?
Tycker det känns ovärt att betala för ett ändrat förfogande, det äter upp hela marginalen på våran order och kunden vill jag inte heller be stå för den kostnaden.
12 november, 2012 kl. 10:11 #154893ParvelitoDeltagareJag förstår att det är dyrare med en massa handpåläggning än att låta saker ha sin förutbestämda gång. Det är inte i sig något unikum för Posten, utan det finns liknande avgifter hos så gott som alla transportföretag.
12 november, 2012 kl. 10:13 #154894JonkejoberDeltagareSkulle tippa på att det kostar 100kr oavsett vad frakten är på, i ditt fall blir det helt snedvridet
Skickat via Mobilen
12 november, 2012 kl. 10:32 #154865bslaskDeltagareOm kunden nu beställt ett paket och sen åkt utomlands, så är det väl ganska rimligt att denne även betalar merkostnaden för att låta paketet ligga kvar/eller skickas framochtillbaks.
Jag vet att det ofta diskuteras att man ska behandla sina kunder väl, men ibland är vi nog för snälla.
12 november, 2012 kl. 17:46 #155416TissyDeltagareDu kan ju alltid prova att ringa direkt till ombudet…
12 november, 2012 kl. 22:13 #155451MonsterMDeltagareEller be kunden kontakta ombudet. Är det en mindre ort så känner de kanske varandra och då brukar det inte vara några problem.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.