Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › En annan bra sajt
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
29 juli, 2009 kl. 07:00 #93977ParvelitoDeltagare
En av mina favoritsajter som jag läser på så gott som dagligen är http://www.market.se. De behandlar det här med handel ur ett mycket vidare perspektiv än E-handeln, men det finns en hel del matnyttigt där för oss också.
Igår publicerade man en intervju med Tony Hsieh som var med och grundade Zappo, ett amerikanskt fenomen som för en vecka sedan köptes av Amazon. Prislappen hamnade på 840 miljoner dollar. (Zappo startades 1999 och omsatte förra året c:a 1 miljard dollar).
Han får bland annant ge tio goda råd till andra, och i sedvanlig ordning blir det då en massa mumbo-jumbo om egenskaper hos människor som är svåra att öva på (t.ex. att man skall vara äventyrlig, kreativ, ha öppna och ärliga relationer samt vara ödmjuk, passionerad och beslutsam).
Guldkornen var tre:
1: Leverera wow-upplevelsen via servicen.
2: Gör mer, med mindre
3: Ta till dig och driv utvecklingDen första punkten tror jag är viktigare än vi tror. Vi lägger massor med tid på snygga shoppar, på sökmotoroptimering, på avancerade bilder, på att prispositionera och en massa annat. Men det kunden ändå kommer minnas bäst är vilken service denne fick.
Att göra mer, med mindre kan tydas på många sätt. Jag tyder det som att man bör plocka fram några saker som man vill förbättra, och så verkligen fokusera så att man är fulländad där. Att peta lite här och var för att försöka förbättra sig märks inte för kunden.
Den sista punkten är jättesvår, för om man skall hålla sig ajour med allt som händer och sätta sig in i det, så gör man inget annat sedan. Men fokuserar man på det man ville göra mer av, och har i bakhuvudet att servicen alltid är det som sätter det bestående avtrycket hos kunden, så kan man kanske begränsa sig rätt.
29 juli, 2009 kl. 22:20 #106610BjornDeltagareTack för tipset, intressant sajt! Läste någonstans att konsumenter idag är avtrubbade av alla ideliga kampanjer och reor och att det inte räcker längre. Det kommer krävas ”äkthet” på helt nya nivåer. Lova inte för mycket, överleverera alltid istället så blir kunden positivt överraskad.
30 juli, 2009 kl. 09:04 #106611GregerADeltagareVarför inte gå hela vägen …. Lova Absolut Ingenting …
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.