Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Email markadsföring
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år sedan av Loyalwriter.
-
FörfattareInlägg
-
28 november, 2016 kl. 15:42 #103882c.sDeltagare
Hejsan,
Jag är nybörjare inom email marketing och skulle hemskt gärna ta del av er kunskap inom detta.
Vad ska man tänka på när man utformar ett nyhetsbrev/kampanjutskick? Bild kontra text, ämnesrad osv.
Hur undviker man att hamna i skräpposten?
Om jag inte missminner mig kan ett mail som blivit skickat till många inaktiva subscribers hamna i skräpposten. När räknas en användare som inaktiv?
Enorm tacksam för alla tips och tricks ni har att dela!
/Cecilia
2 december, 2016 kl. 10:53 #182862logicDeltagareJag har skickat runt 20 000 emailutskick genom åren.
Några tips:
– Ha en riktigt bra och väldigt kort rubrik. Exempel: ”Fråga gällande XXX” där XXX är vagt relaterat till det du vill nå ut med.
– Chansa aldrig på mottagare – Skicka bara till de du är förhållandevis säker på är intresserade. Undvik att köpa generella listor med alla typer av människor från 0-100 i ålder. Inom företag är det extra viktigt, eftersom folk slutar och då stängs mailadresser ner. Risken ökjar för spamklassningen om man skickar större mailutskick där en hög procentsats blir hard bounce (ingen mottagare med den mailadressen).
– Skicka korta mail med tydlig styckeindelning
– Redovisa länkar med smarta ankartexter istället för att skriva ut länken (Exempel: ”Köp ditt exemplar här och spara 500 kr”, ”Ta del av gratis Whitepaper här” etc.”)
– Personligt – Ha för avsikt att få med mottagarpersonuppgifter i mailet om möjligt. Exempel: ”Hej Magnus, …”Angående utformning så finns det väldigt bra mallar i exempelvis Mailchimp. Ha ett tydligt syfte med utskicket, jobba med A/B-testning på rubriker, färger och länktexter. Skicka aldrig ett mail utan att ha ett tydligt mål med mailet. Exempelvis driva en viss procent till en hemsida, sälja en produkt, etc.
Räkna med 5-6 procent avregistreringar varje utskick. Under det är bra. Öppningsfrekvens över 25 % är kanon, mitt rekord är 75 %.
Lycka till!
13 december, 2016 kl. 07:50 #182937LoyalwriterDeltagareHej Cecilia,
Jag tycker att Logic gav bra råd.
Jag skulle vilja lägga till att det är högst rekommenderat att undvika extrema ord i titel. Använd inte superlativ som fantastisk, otrolig, gratis och så vidare…
I själva brödtexten så är det också viktigt att du använder ett naturligt språk. Om du kan få meddelandet att bli personligt för varje mottagare så är det allra bäst, detta eftersom många ignorerar massutskick men tar personliga mejl på allvar.Det finns lite olika metoder för att skapa personliga email. Du bör finns information om detta genom en enkel sökning på Google. Det här beror förstås också på den typ av mejlsystem du använder och hur mycket information du har om varje person på listan.
Det är aldrig dumt att undvika att skicka meddelanden till många på en gång. Skicka först till en mindre grupp, kanske till 2000-3000 personer för att se hur responsen blir. Efter detta så kan du betänka om du vill ändra något i mejlet för att förbättra och därefter kan du skicka till resten av mottagarna med vetskapen om att du har förbättrat chansen till respons!
Mitt sista råd är att hålla meddelandet kort och tydligt, men inte utan krydda så att det inte blir trist att läsa
Hoppas att detta kan vara till hjälp,
Rebecca -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.