Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Ej uthämtade paket

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #110880
    Magnus
    Deltagare

    Om kunden påstår eller bestrider att han inte har beställt någon vara hos ex. tingsrätten så är det i praktiken omöjligt att bevisa det.
    Rent teoretisk kan det också vara någon annan som har gjort beställningen för att jävlas.
    Själv skickar jag påminnelse & inkasso i Egen regi.

    Ännu har jag inte gått vidare med detta till KRF pga se texten ovan.

    Det kanske är bra att man måste vara inloggad för att se den här tråden.

    #110881
    Parvelito
    Deltagare

    Om man helt plötsligt drabbas av flera sådana här beställningar så finns det en viss anledning att titta lite på dem och se om de har en gemensam nämnare. Kommer de från samma IP-nummer, eller anonyma proxyservrar? Kan det vara en konkurrent, en missnöjd kund, före detta anställd, dumpat ex eller något annat som spökar?

    Det är en väsentlig skillnad mellan att ha rätt, och att få rätt. Och även att man, om man får rätt, hålls skadelös. Precis som Magnus beskriver så är det lätt för dumma kunder att slingra sig undan genom en liten vit lögn i ett invändande brev till tingsrätten och därför är det rätt så tveksamt att driva dessa ärenden till sin spets.

    En faktura och påminnelse i egen regi kanske (jag gör inte ens det) men sedan börjar den tid och de kostnader man lägger ned på att få rätt att kosta mer än vad man blev blåst på från början.

    #110910
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Nu har jag haft kontakt med Klarna. De menar att det är ganska många dyrare paket som inte hämtas ut och att det oftast beror på att kunden ångrat sig. Det är sällan bedrägeriförsök.

    De rekomenderar att jag fakturerar 400:- som står i mina villkor via dem – är det inte bedrägeriförsök så skall man få sina pengar.

    Jag har en fundering på att maila/posta fakturor med höga belopp (över 2000:-) först när jag ser att kunden hämtat ut sitt paket – för att undvika dyra faktureringskostnader i onödan.

    Har ni några tankar om det…

    Kommer paketet i retur outlöst så fakturerar jag bara 400:- via Klarna.

    Blir ju lite merjobb – men det är inte alltför många att hålla koll på

    #110911
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Parvelito – Hur ser man IP nummer???

    #110913
    Parvelito
    Deltagare

    IP-nummer ser man förhoppningsvis i sin webshop, det beror på hur din kontrollpanel för den ser ut.

    #111323
    Lastbryggan
    Deltagare

    @sailorcap 6219 wrote:

    Är IP-numret inte ett tillräckligt bevis för att kunden beställt varan?

    IP-numret är mycket användbart i de fallen där kunden säger att de inte har beställt. Då ber man helt enkelt kunden att mejla oss exempelvis kollinumret för att då kunna se från vilket IP kunden mejlar. Sen är det ju bara att matcha det med IP-numret som beställningen kom ifrån. Då kan man trycka ganska hårt på det och ”hota” med polisanmälan om de inte betalar…

    I vårt fall tar vi aldrig personnummer på kunder som beställer mot postförskott och då är fakturan som Klarna skickat ut till kund inte juridiskt bindande vad jag har förstått.

    Vi får ca 1% av våra försändelser (PF) i retur och har fakturerat 100% av returerna via Klarna i flera års tid. Vi får betalt för ca 60% av de fakturor vi skickar så det täcker gott och väl våra returkostnader.

    Resterande 40% är falskbeställningar som makuleras efter kontakt med kund och folk med betalningsanmärkningar och då vi hamnar långt ner på fogdens lista och får aldrig betalt.

    Vi har märkt en tydlig nedgång på returerna då vi började ”spärra” alla kunder som inte hämtade ut sina försändelser, dessa kunder mejlar vi manuellt och skriver att det är förskott eller kortbetalning som gäller för dem då de är ”rödflaggade” i orderlistan.

    De som blir förbannade ber jag flyga och fara, jag vill ändå inte ha dem som kunder… Undantag och rödflaggning kan naturligtvis tas bort om de har betalt sin faktura för ”Ej utlöst paket”.

    // Mats

    #124676
    prylsjuk
    Deltagare

    Jag har idag mottagit mitt första paket som ej blivit uthämtat av kund och vill gärna veta lite kort hur det fungerar. Varorna är betalda innan de blev skickade från mig och har nu legat på utlämningsstället i max antal dagar och har skickats tillbaka. Enligt mina köpvillkor så ska kunden betala 250 kr, men ska jag innan dessa faktureras betala tillbaka för varorna ha handlade eller ska dessa vara kvar tills betalnings skett eller hur fungerar det?

    #124682
    GregerA
    Deltagare

    Vi brukar låta dem ligga hos oss ett tag för att se om kunden hör av sig. Gör han det så kommer vi överens om en summa han får förskottsbetala för att vi skall skicka ut dem igen.

    Det ligger väl i kundens intresse att få tillbaka de pengar han betalt, men om han inte framför något krav så har du ingen skyldighet att återbetala – men i så fall kan du göra avdrag för returkostnaderna. I annat fall kan du behålla både pengar och varor.

    #125423
    prylsjuk
    Deltagare

    Okej. Nu har det gått ett tag och kunden har inte hört av sig. Hur gör jag nu? Betalar jag tillbaka det kunden betalade vid direktbetalning och skickar ut fakturan på ”Outlöst paket” eller skickar jag först ut fakturan och betalar tillbaka det kunden betalade mig efter att denne har betalar för ”Outlöst paket”?

    :/

    #125424
    GregerA
    Deltagare

    Att först betala tillbaka pengar, och sedan hoppas på att kunden betalar fakturan är kanske inte det smartaste … ;)

    Jag skulle förmodligen inte gjort nånting, utan låtit kunden styra processen.

    Om samvetet håller dig vaken om nätterna så betalar du tillbaka med avdrag för returkostnaderna.

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 32 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.