Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ej uthämtade paket
- Detta ämne har 12 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 1 månad sedan av kaiserkarl.
-
FörfattareInlägg
-
15 augusti, 2013 kl. 19:24 #166830Runns.seDeltagare
Vi makulerar faktura och order, har inte tid att bråka med kunder som inte orkar hämta ut.
Vi har dock mängder med paket som inte aviseras, SMS är det katastrof på mindre problem via brev.
15 augusti, 2013 kl. 21:14 #166833jonathanbDeltagareVaror som ”tillverkas eller väsentligt utformas efter kundens särskilda önskemål” kan undantas från ångerrätten om så avtalats med kund. Det räcker alltså inte med att varan normalt inte lagerhålls för att ångerrätten ska kunna förbigås.
Utifall att varan inte skulle uppfylla dessa krav så bör du i detta fall kunna neka ångerrätt ändå. Enligt ARN:s utslag 2010-7274 (som i och för sig gällde ett mobilabonnemang men bör vara tillämpligt även här) är ett ej uthämtat paket inte ett giltigt sätt att utnyttja ångerrätten.
Om du i köpvillkoren eller på annat sätt avtalat om avgift för ej uthämtat paket kan ett alternativ vara att godkänna returen men debitera avgiften.
19 september, 2019 kl. 05:38 #186627kaiserkarlDeltagareLurigt detta…det har ännu bara hänt 2 gånger, första gången under semestertider, då lät jag det passera och tog alla kostnader själv. Nu händer det igen…taskig planering från kunden!
Jag vet inte ens hur man skickar en faktura på de 250:- som står i mina villkor att det kostar att inte hämta ut…dock är fakturan på ungefär samma summa…är lite sugen på att behålla pengarna! men som vanligt är man väl för snäll och tar smällen själv, och tänker naivt att de kanske kommer tillbaka en annan gång…
Jävligt svårt detta! Tur att det händer så sällan!
Skulle jag ens ha rätt att behålla pengarna? Det står ju i villkoren och det skulle ändå medföra en ”rabatt” fan vad lurigt!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.