Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ej betalda ordrar
- Detta ämne har 7 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av Frida.
-
FörfattareInlägg
-
9 april, 2012 kl. 13:29 #97840BorjeDeltagare
Hej!
Vad gör ni med ordrar som har registrerats i systemet som ordrar men där kunden av någon anledning avbryter innan betalning har skett. Kontaktar ni kunden innan ni makulerar ordern eller makulerar ni direkt?
MVH
B
9 april, 2012 kl. 15:03 #141745prylsjukDeltagareI mitt egenbyggda system så skapas aldrig någon order fören betalning genomförts. Så detta är aldrig något jag behöver tänka på. Avbryter kunden en betalning så skapas aldrig order. Väldigt enkelt och skönt.
9 april, 2012 kl. 15:14 #141748adseek.seDeltagareVid betalning som inte går igenom hör jag av med ett mail och erbjuder andra betalnings alternativ.
Tror inte kunderna uppskatta att får ett mail eller liknanden om dom avbryter sitt köp.
Jag personligen skull finna detta lite storebrors fasoner.9 april, 2012 kl. 17:14 #141755ElinaDeltagareJag kan inte ens göra så? Om inte kunde gör en order och betalar får jag ingen order i systemet…??
9 april, 2012 kl. 17:38 #141759MacondaxDeltagarePå liknande sätt som Adseek.se, så erbjuder vi kunder vars betalning inte gått igenom (enbart kortbetalningar som detta kan hända på för oss) andra betalningsalternativ, och då utan extra omkostnad (sålänge man inte väljer Postförskott).
Oftast är dock kunder snabbare än vi att kontakta oss, då kunden direkt när betalningen inte gått igenom, får ett automatgenererat e-mail, där man ombeds kontakta oss för mer information kring varför betalningen inte gick igenom.
9 april, 2012 kl. 17:39 #141760Jimmy OstromDeltagareSer att du kör med Texttalk, dom har lite problem med sina servrar idag…..Tur någon tar tag i det från deras sida😡
Nu till det det andra, det är från system och system man kan göra detta.
Jetshop hade när jag körde dom för en masssa år sen inte heller så. NE har så man kan se alla ordrar som inte gått igenom.
Jag kan faktiskt tycka (numera för tidigare gjorde jag inte det) att det är bra att man ser alla ordrar som inte går igenom för då ser man oftast snabbare om något är fel på sin sida i form av betalningssystem eller annat.
@Elina 40624 wrote:
Jag kan inte ens göra så? Om inte kunde gör en order och betalar får jag ingen order i systemet…??
10 april, 2012 kl. 10:11 #141806iesusDeltagare@Borje 40609 wrote:
Hej!
Vad gör ni med ordrar som har registrerats i systemet som ordrar men där kunden av någon anledning avbryter innan betalning har skett. Kontaktar ni kunden innan ni makulerar ordern eller makulerar ni direkt?
MVH
B
Om betalning inte går igenom och kunden går igenom hela flödet (hamnar på en felmeddelandesida) så anulleras ordern automagiskt.
Om kunden bara går till betalsidan och sedan stänger fönstret så flaggas ordern som obetald (eller rättare sagt ordern flaggas inte som betald) på ”godkänn order- sidan” i administratoinen och kontrolleras mot betalning manuellt och sedan anulleras.
—-
Angående er andra som inte ens skapar ordern förrän kunden kommer tillbaka från betalsidan, så är det inte riktigt ”rätt” sätt att arbeta även om det är smidigt. Det ni borde göra är att spara ned ordern och sedan markera den som betald när kunden kommer från betaltjänsten. Då upptäcker ni fel vid betalningar och missar inte order!
Vad händer om kunden gör betalningen men sedan stänger fönstret?
Då får ni ju betalningen medn inte ordern!12 april, 2012 kl. 15:27 #142163FridaDeltagareJag mailar kunden och berättar att betalningen inte gått igenom och att om hen vill ha varan måste köpet göras om. Jag förklarar vilka betalningsalternativ som finns och förklarar även att om kunden bara ångrade sig mitt i köpet behöver hen inte göra nåt alls och kan bortse från mailet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.