Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ej betald faktura, hur går jag vidare?
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av Bertil.
-
FörfattareInlägg
-
16 september, 2013 kl. 11:51 #100630BertilDeltagare
Skickar normalt inte mot faktura just för att undvika strul men för att snabba upp leverans till en tidigare känd kund körde jag dropshipping och skickade ut faktura i efterhand men naturligtvis blev det problem direkt.
När kund ej betalade första fakturan ringde jag upp och kollade läget och denne ursäktade sig med att de nog tappat bort den. Skickade då en ny med framflyttat betalningsdatum men inte heller den betalades.
Frågan är alltså hur jag går vidare?
Eftersom jag normalt aldrig skickar faktura annars glömde jag skriva in något om dröjsmålsränta, har jag trots detta rätt att ta ut referensräntan eller har jag i princip gett kunden ett räntefritt lån?Vad bör bli mitt nästa steg? Är det påminnelse som gäller?
16 september, 2013 kl. 12:35 #167915PrixDeltagare@Bertil 69215 wrote:
Skickar normalt inte mot faktura just för att undvika strul men för att snabba upp leverans till en tidigare känd kund körde jag dropshipping och skickade ut faktura i efterhand men naturligtvis blev det problem direkt.
När kund ej betalade första fakturan ringde jag upp och kollade läget och denne ursäktade sig med att de nog tappat bort den. Skickade då en ny med framflyttat betalningsdatum men inte heller den betalades.
Frågan är alltså hur jag går vidare?
Eftersom jag normalt aldrig skickar faktura annars glömde jag skriva in något om dröjsmålsränta, har jag trots detta rätt att ta ut referensräntan eller har jag i princip gett kunden ett räntefritt lån?Vad bör bli mitt nästa steg? Är det påminnelse som gäller?
Lagstadgad ränta som gäller då.
Nästa steg är påminnelse där du kan ta ut en påminnelseavgift.
Sedan blir det inkasso och till sist kronofogden.
Sedan finns det säkert alternativ som att sälja fakturan eller att ni lägger upp en avbetalningsplan osv (där du kan ta ut avgift).
10 oktober, 2013 kl. 14:28 #168909BertilDeltagare@Prix 69221 wrote:
Lagstadgad ränta som gäller då.
Nästa steg är påminnelse där du kan ta ut en påminnelseavgift.
Sedan blir det inkasso och till sist kronofogden.
Sedan finns det säkert alternativ som att sälja fakturan eller att ni lägger upp en avbetalningsplan osv (där du kan ta ut avgift).
Tack så mycket för svaret.
Har fortfarande inte fått betalt så nu håller jag på att skriva en påminnelse.
Verkar som jag inte får ta ut påminnelseavgift eftersom det ej står i mina avtalsvillkor men dröjesmålsränta verkar vara lagstadgad?
Kan jag alltså ta ut dröjesmålsränta från orginalfakturans sista betalningsdag och slå ut 9% (1+ på hela beloppet och de antal dagar sedan förfallodatum?
10 oktober, 2013 kl. 16:50 #168914GregerADeltagareOm inget annat är avtalat kan du inte ta ut ränta förrän 30 dagar efter fakturadatum, om upplysning om räntan finns på fakturan. Du kan alltså inte ta ut ränta för de dagar som ligger mellan förfallodatum och 30 dagar.
Saknar du upplysning på fakturan, men anger den på påminnelsen, så kan du ta ut ränta 30 dagar efter påminnelsedatum.
Om både säljare och köpare är näringsidkare kan du dock ta ut ränta efter 30 dagar även om upplysningen om dröjsmålsränta inte funnits på fakturan.
Räntesatsen är 8% över gällande referensränta, om inget annat avtalats.
11 oktober, 2013 kl. 16:00 #168926BertilDeltagareTack Greger, tyvärr tog jag bort texten om ränta på fakturan, tänkte att det var onödigt eftersom jag inte tänkte sälja mot faktura. Men i ett svagt ögonblick släppte jag iväg reservdelarna via drop shipping för att kunden skulle kunna laga sin bil lite snabbare, tyvärr blev man utnyttjad så fort man var snäll så det får bli en lärdom.
Om jag uppfattat dig rätt så kan jag trots att jag tog bort info om ränta läga på den lagstadgade med 8% + 1% ränta? Trodde att det var från förfallodatum jag fick räkna men det är altså fakturadatum + 30 dagar?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.