- Detta ämne har 71 svar, 41 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av Peppe75.
-
FörfattareInlägg
-
14 december, 2011 kl. 19:32 #132363Per NilssonDeltagare
@Majsan 30271 wrote:
Om du funderar på att skaffa en ny miljöbil och tänker på reducering av förmånsvärdet. Kolla då den nya skatteförfarandelagen som träder i kraft 1 januari 2012.
Riksdagen har beslutat att de tidsbegränsade reglerna ska förläggas till och med inkomståret 2013. Beslutet innebär dock förändringar om vilka miljöbilar som ska omfattas. Beslutet innebär att det enbart är elbilar som kan laddas från elnät och gasbilar (inte gasol) som får sätta ned förmånsvärdet till 60% av förmånsvärdet för närmast jämförbara bil, dock högst med 16 000 kr.
Beslutet innebär att bilar som drivs med etanol och elbilar som inte kan laddas upp (elhybridbilar) inte får någon nedsättning av förmånsvärdet från och med 2012, förutom den allmänna nedjusteringen till förmånsvärdet för en jämförbar traditionell bil.
Garderar mig med att det inte framgår av ditt inlägg om du även tänkt på förmånsbil men vill ändå informera att det kommer en hel del nyheter i den nya lagen.
Har jag uppfattat det rätt att det alltså inte spelar någon roll pengamässigt på förmånsvärdet om jag kör en diesel, etanol, hybrid eller bensinare 2012?
Det är alltså bara på elbilar och gasbilar som man kan få reducerat förmånsvärde?
14 december, 2011 kl. 19:45 #132365MajsanDeltagare@Per Nilsson 30272 wrote:
Har jag uppfattat det rätt att det alltså inte spelar någon roll pengamässigt på förmånsvärdet om jag kör en diesel, etanol, hybrid eller bensinare 2012?
Det är alltså bara på elbilar och gasbilar som man kan få reducerat förmånsvärde?
Det beror på vilken typ av förmånsreducering du är ute efter. Miljöbilar har haft en egen reducering av förmånsvärdet. Det var den delen jag tänkte på då det är nya skatteregler för just miljöbilar från och med 2012.
Reducering för bensinare/diesel etc. pga. omfattande tjänstekörning är jag dock inte helt insatt i ännu.
14 december, 2011 kl. 20:18 #132367Per NilssonDeltagare@Majsan 30274 wrote:
Det beror på vilken typ av förmånsreducering du är ute efter. Miljöbilar har haft en egen reducering av förmånsvärdet. Det var den delen jag tänkte på då det är nya skatteregler för just miljöbilar från och med 2012.
Reducering för bensinare/diesel etc. pga. omfattande tjänstekörning är jag dock inte helt insatt i ännu.
Aha, tack för infon
//Per
14 december, 2011 kl. 21:14 #132370GregerADeltagareNu diskuterar vi bilar här, och inte skatteregler – så därför vill vi veta vad Majsan kör omkring i …
14 december, 2011 kl. 21:25 #132372MajsanDeltagare@GregerA 30279 wrote:
Nu diskuterar vi bilar här, och inte skatteregler – så därför vill vi veta vad Majsan kör omkring i …
Hahaha en Mercedes Benz SL600. What a women need
Sen när jag började med e-handel sålde vi Mercan och då blev det en V-70 D5 -08 (privatägd) och gubben fick en Caddy -08 (företagets)
14 december, 2011 kl. 21:35 #132375SekeDeltagareVi kör en Renault Scénic 2000 och en Toyota Prius 2005 – båda före detta förmånsbilar som vi köpt loss och äger privat.
Scénicen är visserligen kort men hög, och baksätet består av tre stolar som kan flyttas och plockas bort individuellt. Nu kör vi för det mesta med bara en stol bak, vilket ger plats för mycket humle i bilen – utan vidare tillräckligt för 50 000 liter öl eller så. Tyvärr faller den med sina 19 000 mil snart för liemannen. När kamremmen säger ifrån är det ajöss.
Priusen har varit bra både miljömässigt och ekonomiskt, tack vare generösa skatteregler för miljöbilar. Dessutom en dröm att köra för en stackare som knappt ens kört automatväxlade bilar tidigare. Hybridsystemet med en bensinmotor och en elmotor har fungerat klockrent.
När Scénicen ska ersättas har förhoppningsvis laddhybriderna hunnit komma.
15 december, 2011 kl. 12:07 #132435henrikDeltagarePrivat har vi en 7-sits BMW X5 2010. En kanon familjebil och förra vintern lärde man sig verkligen att uppskatta 4-hjulsdrift.
Som tjänstebil har jag en WV Touran 2011 med gasdrift. Bra med 60% förmånsvärde. Och som en bonus så kan man skylta med att man kör miljövänligt i tjänsten.
Tyvärr har jag inga bra bilder och det är inte läge att fota bilarna just nu då vi har lervälling pga vägarbete i hela vår gata.
15 december, 2011 kl. 14:38 #132461AndreasDeltagareNi svenskar har tur som inte behöver betala skjortan för bilar…
Själv har jag en väldigt upptrimmad (300+ hk) och upppstylad Calibra Turbo som står i garaget, gammal bil jag förr byggde på. Men sedan blev jag ehandlare och då försvann den extra tiden. Det ända jag gjort efter det är att jag skaffat en omgång snyggare fälgar till den.
15 december, 2011 kl. 15:02 #132464basse1985Deltagare@henrik 30357 wrote:
Privat har vi en 7-sits BMW X5 2010. En kanon familjebil och förra vintern lärde man sig verkligen att uppskatta 4-hjulsdrift.
Som tjänstebil har jag en WV Touran 2011 med gasdrift. Bra med 60% förmånsvärde. Och som en bonus så kan man skylta med att man kör miljövänligt i tjänsten.
Tyvärr har jag inga bra bilder och det är inte läge att fota bilarna just nu då vi har lervälling pga vägarbete i hela vår gata.
Hur tjänar man in en BMW x5 och en WV touran på att sälja pärlor?
15 december, 2011 kl. 17:15 #132484henrikDeltagare@basse1985 30391 wrote:
Hur tjänar man in en BMW x5 och en WV touran på att sälja pärlor?
Man gör mer än bara säljer pärlor . Frugan sköter och driver pärlorna medans jag förutom att sköta det administrativa även är verksam i andra bolag.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.