Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ehandelsnytt › Ehandelsnytt #60
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 6 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
17 juni, 2011 kl. 12:27 #96153Julius GunnilstamDeltagare
Här kan veckans nyhetsbrev diskuteras och kommenteras.
17 juni, 2011 kl. 13:31 #123834Jimmy OstromDeltagareJag blir så GLAD när jag läser att Jula ska stänga sin E-handel (eller ta bort sina köpknappar), likaglad är jag att man inte kan handla av Biltema på deras hemsida.
Detta visar bara att företag är mer trångsynta än jag trott och jag kan inte låta bli att tycka synd om trångsynta männskor och dessa brukar jag be extra mycket för och jag brukar bli en glad kille när jag ber för andra.
Året är 2011 och Jula kommer att ta bort sin E-handel!!!!!!!! Förstår ni vad jag pratar om?
17 juni, 2011 kl. 13:35 #123837Jimmy OstromDeltagareEhandel.se är ett otroligt bra forum och otroligt bra tyngd i sitt namn!
Dessa visar dom gång på gång med olika företag som skitit bort sig men som väljer att skriva och kommentera sina misstag på forumet och försöker göra sitt bästa för att förbättra sig.
Än en gång vispas det grädde i hinken då Nordea valt att kommentera Sexleksaker, sexhjälpmedel och porrfilm – Lastbryggan.
Man kan inte annat än ta av sig hatten för Ehandel.se som gång på gång ger mig gåshud!
17 juni, 2011 kl. 13:36 #123838GregerADeltagare@Jimmy Öström 20792 wrote:
Året är 2011 och Jula kommer att ta bort sin E-handel!!!!!!!! Förstår ni vad jag pratar om?
Jula har väl alltid stått för kvalitet och framsynthet … :rolleyes:
17 juni, 2011 kl. 13:40 #123839Jimmy OstromDeltagare17 juni, 2011 kl. 15:27 #123847friedrichDeltagareEtt trångsynt bolag uppvisar knappast dessa siffror: :p
BOKSLUT & NYCKELTAL
2010-12 2009-12 2008-12Nettoomsättning (TKR) 2 984 326, 2 510 049, 2 002 556
Res e. finansnetto (TKR) 449 342, 266 489, 148 60217 juni, 2011 kl. 20:21 #123852Jimmy OstromDeltagareJag säger inte att dom är dåliga affärsmän bara för dom är trångsynta.
Finns många företag som bara lever på deras tidigare meriter eller annat och som aldrig förnyar sig eller tänker utanför bubblan och som det går bra för……Men ibland kommer framtiden ifatt även dessa företag.
@friedrich 20805 wrote:
Ett trångsynt bolag uppvisar knappast dessa siffror: :p
BOKSLUT & NYCKELTAL
2010-12 2009-12 2008-12Nettoomsättning (TKR) 2 984 326, 2 510 049, 2 002 556
Res e. finansnetto (TKR) 449 342, 266 489, 148 60217 juni, 2011 kl. 21:49 #123855GregerADeltagare@friedrich 20805 wrote:
Ett trångsynt bolag uppvisar knappast dessa siffror: :p
Nu är inte trångsynt och framsynt motsatser … :p … och det passar inte alla företag att vara hippa och flashiga. Jula är nog ett företag som tjänar på att vara lite som det alltid har varit, har en produktportfölj som passar deras trognaste kundgrupp och försöker inte springa efter allt o alla.
jag tror inte heller att det är helt enkelt att kombinera e-handel med ett utbyggt butiksnät. Det är lätt att tycka att man har det mesta i butikerna och kan komplettera med mer udda och nischade produkter på e-handel/postorder. Men i praktiken så accepterar/förstår inte kunder att man inte kan hålla varor som säljs i 10 exemplar per år i lager i 45 butiker. Det leder då till motsättningar. Kunderna tycker det är dåligt att varan inte kan köpas i butik, och säljaren tycker det går för mycket tid åt till tjafs. Därför får man nog bestämma sig om man skall vara en butikskedja eller ett ehandelsföretag när man nått en viss punkt i sin utveckling.
Men som påpektas tidigare så skall man nog inte ta bort websidan helt, utan ha den som en katalog på nätet. Gärna som Ikea, där man kan skriva ut en plocklista med hyllplatser och ta med sig till varuhuset.
19 juni, 2011 kl. 11:45 #123881ParvelitoDeltagareJulas, och många andra stora kedjors E-handel, är deras logistik. Säljer man allt från små packningar som ryms i den minsta bubbelpåsen till kompressorer, duschkabiner och liknande så är det en del bekymmer med vad frakter kostar, hur man utformar packstationer etc.
Skall vi sedan vara ärliga så är väl Julas web inte så himla rolig med bilder på kanske bara varannan produkt och en rätt så summarisk produktinformation.
Jag har väl tron att om det nu är de som slår igen som ehandel så lär de komma tillbaka, men då kanske med en ehandelspartner som KAN e-handel och som gör en handelslösning i deras namn, med ett urval av produkterna som går att sälja på nätet med vinst, och som sköter logistiken.
Sådana företag finns det en del av i USA, men hittills inte så mycket i Europa alls (förutom där Amazon drar fram, som till viss del är en sådan partner). -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.