Startsida Forum E-handelsforumet Ehandelsnytt Ehandelsnytt #34

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #116586
    Parvelito
    Deltagare

    @Dan 12617 wrote:

    Funkar det verkligen i praktiken och lagligt i enlighet med KKL?

    Jag är skeptisk att man kan köra det upplägget att kunden får välja billig frakt men inte vara säker på att få varan. Kommer bli enormt med problem och lycka till att få Klarna eller liknande att driva in skulden :)

    Jag tror inte man vinner i rätten med det upplägget om de tar det dit, men hur mycket problem är det egentligen? Några kvarter i Rosengård och Fittja, men i övrigt?

    Och Klarna behöver man inte använda sig av, om de är mer av ett hinder för att utveckla verksamheten så finns det väl inga skäl att använda dem?

    #116587
    Parvelito
    Deltagare

    @Plastskivor 12621 wrote:

    20 kg-säckar med kattsand, eller vad det nu är, är knappast stöldbegärligt…
    Liksom när man som villaägare beställer 1 kbm 18/8 från Jihander.

    Annars så tycker jag både som konsument och ehandlare att det intressanta är vad det kostar totalt, plus att jag attraheras av att ge kunderna incitament att lägga större beställningar än vad de från början tänkt.
    Om någon skulle börja konkurrera med mej genom att erbjuda fri frakt på allt så säger jag bara grattis, då kan du ta min ”svans” av småorder som bara är jobbiga och som man ändå inte tjänar nåt på.

    De kanske tar ditt berg av stora beställningar också… 😮

    Olika branscher kommer att ligga olika i fas, men jag tror helt klart att vi rör oss åt det fraktfria hållet förr eller senare.

    #116589
    Plastskivor
    Deltagare

    @Parvelito 12625 wrote:

    Jag tror inte man vinner i rätten med det upplägget om de tar det dit, men hur mycket problem är det egentligen? Några kvarter i Rosengård och Fittja, men i övrigt?

    Men vad gör du när du väl får beställningen till Rosengård?

    Erbjuder man en fraktlösning så måste den ju gälla alla. Alternativet blir väl då att bara kalla det ”frakt” och sedan avgöra case-by-case om det ska bli dörrleveras eller till ombud, men blir inte folk då frustrerade av att inte veta hur de ska få leveransen? Och om de då ringer kundtjänst och frågar ”får jag varorna till dörren eller behöver jag gå till ombudet?” behöver man då ställa följdfrågan ”bor du i ett miljonprogramsområde?”?

    #116592
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tror ärligt talat inte att problemen är större där än på andra ställen egentligen. Jag har en tioårig sejour i Stockholmsområdet bakom mig med boende på sådana fashionbla områden som Fornhöjden i Södertälje, Alby i Botkyrka samt Årsta och Skarpnäck. Där fick vi Påse På Dörren ibland, och det var aldrig några problem.

    Naturligtvis inga stora värden, men tanten envisades med att vara med i både en filmklubb och en bokklubb vars försändelser inte gick ned i brevlådan, och då hängdes de i en påse.

    Om vi jämför med det eventuella utökade svinn som blir, och ställer det mot försvunna aviseringar, förklara för kunder att de skall åka till andra sidan stan och hämta paketet, förklara skillnaden för kunder om Schenker, DHL eller Posten, låta kunderna stå i kö hos ”Orvars Korvar” för att hämta sitt paket eller få tillbaka outlösta paket, så är jag säker på att det finns en del att tjäna ändå. Och om en bransch ser att det finns något att tjäna, så brukar man röra sig åt det hållet.

    #116598
    Plastskivor
    Deltagare

    @Parvelito 12632 wrote:

    Naturligtvis inga stora värden, men tanten envisades med att vara med i både en filmklubb och en bokklubb vars försändelser inte gick ned i brevlådan, och då hängdes de i en påse.

    Skillnaden är att i det fallet hade inte avsändaren köpt PPD-tjänst utan det var vanliga brev. Vilket innebär att om brevbäraren hade följt reglementet så skulle han gjort en klump-avisering och då hade gumman skickat dej till postkontoret (numera orvars korvar) med hennes avi.

    När jag sommarjobbade som brevis brukade jag alltid klump-avisera så mycket som möjligt, dvs allt jag visste att det inte skulle gå att knö ner. Detta för att få så lätt packning som möjligt.

    #116606
    Nicklas
    Deltagare

    @Kodmyran 12594 wrote:

    Du har uppenbarligen inte studerat djurbranschen, där har vi en aktör som erbjuder fraktfri hemleverans till dörren. De är bara för oss andra att hänga på eller lägga ner till slut. Jag ser utvecklingen och den går superfort.

    Då vet jag varför kunderna förmodar att hemleverans ingår i frakten, när många av dem anger att de är hemma och kan ta emot ordern kl 19 så vet jag varför……..

    #116689
    Zabler
    Deltagare

    Vill inte vara djävulens advokat, men den dagen PPD blir standard är samma dag som postrånarligorna i Sverige ser ljuset på riktigt. Jämför inte att beställa hem 20kg kattsand med att köpa ett nytt PS3, Parfymer, Leksaker, Kläder eller andra varor som är lätta att kränga vidare på blocket, tradera etc.

    Fri frakt i framtiden lär ju bli sanning, men samtidigt måste man ju påminna om att vi e-handlare faktiskt ger en fantastiskt bra service till folk som vill slippa ta bilen och åka till affären. Jag tror inte överflytten går så fort som andra tror, det finns faktiskt ganska mycket kostnader förknippade med att handla i en fysisk butik som inte existerar i den på nätet.

    Jag har visserligen inte drivit min egen e-handel så länge, men jag har aldrig haft någon som har klagat på att jag har för hög frakt.

    #116702
    danielandersson
    Deltagare

    @Zabler 12746 wrote:

    Jag tror inte överflytten går så fort som andra tror, det finns faktiskt ganska mycket kostnader förknippade med att handla i en fysisk butik som inte existerar i den på nätet.

    Det tragiska är bara att folk inte riktigt insett detta plus, än.

    Skälet till att jag själv handlar online är inte att priset är lägre, utan för att jag slipper åka till en affär å trängas (för ett mindre utbud).

    #116706
    Parvelito
    Deltagare

    Jag skall ge er en syn till från min kristallkula, så kanske vi blir mer överens.

    I takt med att E-handeln tar över mer och mer från detaljhandeln (och det kommer den att göra) så kommer fler och fler människor inte att ha något val än att E-handla. Butiker kommer att slå igen.

    Och då kommer en vanlig familj i en mellanstor stad i södra Norrland att E-handla kanske 10-15 gånger i veckan. Inga stora inköp, utan säg ett snitt på 150kr/köp eller något sådant. Även om prisbilden säkert är viktig så kommer det vara minst lika viktigt med så enkla och smidiga köpprocesser som möjligt. Man vill ta sin iPhone, gå till sin standardleverantör av t.ex. receptfri medicin när man tar den sista tabletten Alvedon, och så köper man vad man skall ha, betalar och dagen efter ligger det en försändelse i brevlådan. Snabbt, enkelt och billigt.

    Köper jag något dyrt får jag nog leva med att kvittera det, antingen med något motsvarande hempaket eller att jag beger mig till ett ombud och hämtar det där. Men små enkla vardagssaker vill man ha hem, fort och utan fraktkostnader (men skulle ett rör Treo vara några kronor dyrare på nätet så opponerar sig få).

    #118238
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag tror som du men håller såklart med Dan som anser att det är en jobbig utveckling.

    Men jag tror att man kan få ”hem” dessa extra % detta skulle kostat en genom olika saker så som tex:

    Höja priserna på XX antal varor

    Börja arbeta med viktbaserade varor (automatik) så man vet vilket man ska skicka med brev för att ”tjäna” fraktpengar.

    Mycket starkt skäl för kunden att handla hos just dig

    Mycket bra reklam!!!Mycket bra reklam!!

    Så jag tror faktiskt i slutändan att detta bara är plus för en, jag går själv i dessa tankar och har gjort ett tag men inte vågat ta steget än…………

    Så jag kanske har helt fel=)

    @Parvelito 12764 wrote:

    Jag skall ge er en syn till från min kristallkula, så kanske vi blir mer överens.

    I takt med att E-handeln tar över mer och mer från detaljhandeln (och det kommer den att göra) så kommer fler och fler människor inte att ha något val än att E-handla. Butiker kommer att slå igen.

    Och då kommer en vanlig familj i en mellanstor stad i södra Norrland att E-handla kanske 10-15 gånger i veckan. Inga stora inköp, utan säg ett snitt på 150kr/köp eller något sådant. Även om prisbilden säkert är viktig så kommer det vara minst lika viktigt med så enkla och smidiga köpprocesser som möjligt. Man vill ta sin iPhone, gå till sin standardleverantör av t.ex. receptfri medicin när man tar den sista tabletten Alvedon, och så köper man vad man skall ha, betalar och dagen efter ligger det en försändelse i brevlådan. Snabbt, enkelt och billigt.

    Köper jag något dyrt får jag nog leva med att kvittera det, antingen med något motsvarande hempaket eller att jag beger mig till ett ombud och hämtar det där. Men små enkla vardagssaker vill man ha hem, fort och utan fraktkostnader (men skulle ett rör Treo vara några kronor dyrare på nätet så opponerar sig få).

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.